logo aryam

مواد کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

مواد کامپوزیت دندان

برای درمان یک حفره، دندانپزشک بخش پوسیده دندان را خارج می سازد و سپس ناحیه خالی شده را با مواد به خصوصی مانند کامپوزیت دندان پر می کند.

پر کننده ها همچنین برای دندان های شکسته و خراش برداشته و همچنین دندان هایی که به سبب برخی رفتار ها مانند جویدن ناخن و یا دندان قروچه فرسوده و خراب شده اند، کاربرد دارند.

مراحل پر کردن دندان

ابتدا دندانپزشک از مواد بیهوشی موضعی استفاده می کند تا نواحی اطراف دندان یا دندان های مورد نظر را بی حس کند، سپس از لوازم و ابزار به خصوصی مانند دریل و یا لیزر برای خالی کردن و حذف ناحیه پوسیده استفاده می کند. ابزاری که مورد استفاده می گیرند، همگی به تخصص دندانپزشک در حوزه مربوطه و همچنین به شرایط دندان و موقعیت قرار گیری اش در دهان بستگی دارد.

پس از بررسی های لازم دندان و پاک کردن ناحیه از باکتری ها و مواد باقی مانده، دندان آماده پر شدن می باشد. اگر پوسیدگی در نزدیکی ریشه قرار داشته باشد، دندانپزشک متخصص ابتدا یک لایه از مواد کامپوزیت دندان و یا دیگر متریال برای محافظت از عصب درون دندان قرار می دهد، در نهایت نیز پس از جایگذاری مواد، کار تمام شده و تنها احتیاج به پولیش شدن دارد.

مواد کامپوزیتی به صورت لایه لایه درون دندان قرار می گیرند، پس از گذاشتن هر لایه با استفاده از یک نور به خصوص که طول موج مشخصی دارد، آن را در جای خود سخت و محکم می کنند؛ دندانپزشک با تبحر و تخصص خود به مواد شکل داده و همچنین از موادی متناسب با رنگ دندان ها استفاده می کند.

مواد کامپوزیتی

کاشت کامپوزیت دندان

انواع مواد پرکننده دندان

امروزه متریال متعددی جهت پر کردن دندان موجود هستند. دندان ها می توانند از موادی مانند طلا، پورسلین، آمالگام نقره (که شامل مخلوط جیوه با نقره، زینک، مس و قلع است)؛ یا هم رنگ دندان، پلاستیک و یا موادی که رزین کامپوزیت نامیده می شوند، پر شوند. تمامی این مواد نحوه قرارگیری شان در دندان مشابه با پرکننده های رزین کامپوزیتی است.

موقعیت و میزان پوسیدگی دندان، هزینه مواد پر کننده، بیمه و همچنین توصیه دندانپزشک، بهترین گزینه را برای شما تعیین می کند.

مواد کامپوزیت دندان

از مواد کامپوزیتی جهت امور زیبایی دندان و همچنین پر کردن آن استفاده می شود. از جمله مزایای مواد کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی: رنگ پرکننده های کامپوزیتی می تواند تا میزان زیادی مشابه با رنگ دندان های حال حاضرتان باشد. از این مواد می توان در دندان های جلو و نواحی قابل مشاهده استفاده کرد. همچنین برای دندان های عقبی نیز به جای پر کننده های مشکی رنگ که ظاهر نازیبایی به دندان می دهند، از مواد کامپوزیتی سفید هم رنگ دندان استفاده می کنند.
  • اتصال به ساختار دندان: این مواد به صورت محکمی به دندان متصل می شوند و حمایت بیشتری از آن فراهم می آورند.
  • تطبیق پذیری: این مواد علاوه بر این که به عنوان مواد پرکننده حفره ها و پوسیدگی ها کاربرد دارند، همچنین جهت ترمیم دندان های شکسته، خراب شده و فرسوده نیز کارایی دارند.
  • تراشیدن دندان: نسبت به دیگر مواد، برای استفاده از مواد کامپوزیتی به حداقل تراش و تغییر شکل دندان احتیاج است.
کامپوزیت

مواد کامپوزیت دندان

محافظت از دندان های پر شده

برای محافظت از دندان هایتان پس از پر کردن با این مواد، باید بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت کنید، به طور مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید، از خمیردندان های مناسب استفاده کنید، نخ دندان بکشید و روزی یکبار دهانتان را با محلول های شستشوی دهان شستشو دهید.

اگر با مواردی مانند حساسیت زیاد دندان هایتان، شکستگی و یا خورد شدگی بخشی از مواد کامپوزیت دندان تان مواجه شدید، نگران نباشید، این مواد به راحتی قابل ترمیم هستند و تنها کافیست به دندانپزشک متخصص خود مراجعه بفرمایید.

سخن آخر

اگر که ظاهر نازیبای دندان هایتان لبخند را از شما گرفته و به دنبال راه حلی برای بازگردانی آن هستید، مواد کامپوزیت دندان از جمله بهترین گزینه های موجود هستند. برای اینکه عمل زیبایی دندانتان به خوبی انجام پذیرد به بهترین متخصص ایپملنت، جهت گرفتن بهترین نتیجه مراجعه بفرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =