logo aryam

جراحی دندان عقل

جراحی-دندان-عقل

جراحی-دندان-عقل

دندان عقل در همه افراد در زمان های متفاوت در قسمت انتهایی دندان ها رشد می کند. این دندان به طور طبیعی 4 عدد در بالا و پایین دهان می باشد. در مواردی بیش از 4 عدد دندان عقل در افراد رشد می کند که غیرعادی می باشد. در مواردی این دندان به علت فک کوچک در لثه پنهان می شود  و نیاز به جراحی دندان عقل دارد. در این صورت باید لثه را شکافت تا دندان عقل را از آن خارج کرد.

علت جراحی دندان عقل

  1. باقی ماندن و گیر کردن غذا در اطراف قسمت دندان عقل و کناره لثه که باعث رشد میکروب در دهان و پوسیدگی دندان های دیگر می شود. در این مواقع قسمتی از دندان نمایان بوده و باقی در لثه مانده است که باید این دندان جراحی شود.
  2. زمانی که دندان عقل کامل رشد نکرده باشد مشکلی در مسواک زدن به خاطر محل قرار گیری آنها در انتهای دندان ها وجود دارد. این مسئله باعث باقی ماندن ذره های غذا می باشد که یک لایه چسبنده روی دندان به نام پلاک تشکیل می شود که باعث تیرگی دندان می شود.
  3. پلاک های ناشی از باقی مانده غذاها با عث پوسیدگی دندان شده و با پیشرفت آن سوراخ های در دندان های دیگر از جمله دندان عقل ایجاد می کند که لزوم جراحی دندان عقل را ایجاد می کند.
  4. بیماری های مربوط به لثه که شامل ژنژیویت و بیماری پریودنتال و پریودنتیت می باشد. این بیماری از انتقال پلاک هایی که در دندان ایجاد می شود به لثه بوده و باعث عفونت و التهاب در لثه می شود. این بیماری استخوان لثه را تحت تاثیر قرار داده و آسیب می رساند.
  5. دندان عقل پنهان ممکن است علت بیماری سلولیت شود. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که در گونه، زبان و گلو ایجاد می شود.
  6. بیماری استئومیلیت: این بیماری نوعی عفونت می باشد که در درون استخوان فک ایجاد می شود.
  7. پری کورونیت: نوعی عفونت با عامل عفونت در اطراف دندان ها می باشد که به دندان عقل آسیب می رساند.
  8. دندان عقل پنهان امکان ایجاد کیست های خوش خیم را دارد در صورتی که کشیده یا جراحی نشود این کیست ها افزایش پیدا کرده و ایجاد مشکل می کنند.

در صورتی که دندان عقل در کودکان باعث رشد کیست در دهان شود استفاده از دهان شویه و داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود اما در بزرگسالان باید این دندان خارج شود.

سوالات متداول جراحی دندان عقل

دندان عقل به دندانی می گویند که معمولا در قسمت انتهایی دندان ها رشد می کند. دندان های عقل 4 عدد هستند و در موارد استثنا رشد این دندان ها بیش از 4 تا می شوند.

گاهی اوقات به دلیل کوچک بودن فک، دندان عقل در لثه پنهان شده و باعث آسیب به لثه و دندان های دیگر می شود. در چنین زمانی دندان عقل نیاز به جراحی دارد.

در جراحی دندان عقل معمولا دکتر دندانپزشک لثه را می شکافد تا دندان عقل را آزاد کند. سپس اگر تشخیص داد که این دندان نیاز به کشیدن دارد، دندان عقل را کشیده و آن را از لثه خارج می سازد.

Rate this post

2 دیدگاه ها

  1. حسام گفت:

    سلام خسته نباشید، بنده دندان عقل نهفته دارم می خواستم بدونم هزینه جراحی چقدر میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =