logo aryam

پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟

پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟

پروسه پر کردن دندان

پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟

شاید به تازگی قصد انجام درمان های دندان پزشکی و پرکردن دندان خود را دارید و قصد دارید اطلاعاتی را در رابطه با اینکه پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟ بهتر است و هرکدام چه مزایا و معایبی دارند را کسب کنید. در واقع این سوال بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مطب است. مقاله امروز نیز ما در همین مورد می باشد با مطالعه آن می توانید اطلاعات کامل را در این خصوص کسب کنید.

با متخصص ایمپلنت در غرب تهران بیشتر آشنا شوید.

کاشت کامپوزیت روی دندان جلو

زیبایی دندان با کامپوزیت

پر کننده های دندان سفید و سیاه

در واقع برای پر کردن دندان از دو نوع ماده سفید یا کامپوزیت و ماده سیاه یا آمالگام استفاده می شود. هردو آن ها مواد ترمیمی هستند که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند، بهتر است که قبل از پر کردن دندان توسط دندانپزشک، بیمار اطلاعاتی از پرکننده های دندان سیاه و سفید داشته باشد و تفاوت آن ها را بداند تا پس از تصمیم گیری در مورد پر کردن دندان با هرکدام از مواد، درک بهتری از نوع درمان خود داشته باشد. کسب این اطلاعات تنها با مطالعه مطالب درباره آن ها امکان پذیر می باشد.

پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام

از قدیمی ترین مواد ترمیمی در پر کردن دندان مواد سیاه یا آمالگام می باشد. این مواد تشکیل شده از ترکیب جیوه مایع با فلزاتی مانند قلع، مس، نقره و … می باشند، درواقع پس از مخلوط کردن این مواد در دستگاه مخصوص، ماده ای خمیری حاصل می شود که دندان پزشک چند دقیقه فرصت دارد تا آن ها را با فرم دلخواه و متناسب با دندان بیمار در داخل دندان قرار دهد؛ پس از گذشت چند دقیقه آمالگام سفت و سخت می شود.

پر کردن دندان با ماده سیاه

مواد پرکننده دندان

مزایای استفاده از آمالگام

از مزایای استفاده از آمالگام (مواد پرکننده دندان سیاه رنگ) می توان به این موارد اشاره کرد:

  • قیمت مناسب
    پرکردن دندان با آمالگام هزینه و قیمت مناسبی نسبت به مواد سفید یا کامپوزیت دارد و باعث می شود بسیاری از افراد برای پر کردن دندان هایشان از این مواد استفاه کنند تا تعداد بیشتری از دندان های خود را ترمیم کنند.
  • مقاومت در برابر سایش
    به مرور زمان دندان ها دچار سایش می شوند، مواد آمالگام مقاومت بیشتری در برابر سایش نسبت به مواد کامپوزیت دارند.
  • طول عمر بالا
    مواد آمالگام طول عمر حدود 10 تا 15 ساله دارند.
    دوام و مقاومت بالای آمالگام و پوسیدگی کم از مزایای استفاده از مواد سیاه در پر کردن دندان می باشد.

معایب استفاده از مواد سیاه یا آمالگام

بهتر است که قبل از انتخاب این مواد برای پر کردن دندان هایتان از معایب آن هم آگاهی داشته باشید. از معایب مواد سیاه برای پر کردن دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ آمالگام
    از معایب استفاده از مواد آمالگام رنگ آن می باشد، رنگ آمالگام با رنگ سایر دندان ها مطابقت ندارد و در زیبایی ظاهری دندان ها تاثیر گذار است.
  • حذف برخی از قسمت های دندان
    برای پر کردن دندان با استفاده از مواد آمالگام لازم است که بعضی قسمت های سالم دندان برای چسبندگی بهتر آمالگام حذف شوند، دندان باید تا حدی تراش داده شود تا حفره ای به صورت گیردار ایجاد شود.
  • مقاومت کم در برابر غذاهای سرد و گرم
    استفاده از غذاهای سرد و گرم ممکن است باعث پوسیدگی برخی دندان ها شود ولی آمالگام در برابر این نوع غذاها مقاومت بسیار کمی دارد و مصرف این گونه غذاها ممکن است سبب ترک خوردگی و شکستگی دندان پوسیده شود.
  • جیوه موجود در آمالگام
    برخی افراد به جیوه موجود در آمالگام حساسیت دارند.
معاینه دندان و پر کردن دندان

پر کردن دندان

پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

کامپوزیت نوعی پلیمر هم رنگ دندان است که برای پرکردن دندان استفاده می شود و با حروفی مانند A3 و B2 نامگذاری می شود. این ماده به صورت خمیری شکل می باشد و در رنگ های مختلف تولید می شود. از کامپوزیت می توان برای پرکردن دندان های جلو و عقب استفاده کرد. دندانپزشک ابتدا کامپوزیت را که به صورت خمیری می باشد، داخل دندان قرار می دهد و سپس فرم مناسب به آن می دهد، در آخر نور آبی رنگ دستگاهی که طول موج مشخصی تولید می کند را به دندان میتاباند، این نور باعث می شود که مواد کامپوزیت سفت و سخت شوند.

مواد سفید کامپوزیت هر روز در حال تغییر و پیشرفت می باشند. محققان و متخصصان همراه در حال تلاش هستند تا موادی ایده آل برای پر کردن دندان ها را تولید کنند. به طور کلی از مواد کامپوزیت و سفید بیشتر برای دندان های جلو که در معرض دید می باشند و در زیبایی تاثیرگذار هستند استفاده می شود، برای پرکردن دندان های عقبی و خلفی بیشتر از مواد سیاه استفاده می شود. حال بهتر است در مورد مزایا و معایب کامپوزیت نکاتی را بیان کنیم.

مزایای استفاده از مواد سفید یا کامپوزیت

  • زیبایی
    به دلیل هم رنگ بودن مواد کامپوزیت با دندان ها استفاده از آن ها تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری دندان ها می گذارد.
  • چسبندگی خوب
    به دلیل پیوند شیمیایی خوبی که مواد کامپوزیتی با مولکول های بدن برقرار می کنند، مواد کامپوزیتی می توانند چسبندگی بسیار خوبی با دندان ها داشته باشند.
  • برطرف کردن معایب ظاهری دندان ها
    به دلیل همرنگ بودن این مواد با دندان ها از آن ها میتوان برای ترمیم شکستگی های ظاهر دندان ها مخصوصا دندان هایی جلویی استفاده کرد.
  • عدم نیاز به تراش زیاد دندان
    برخلاف آمالگام، برای استفاده از کامپوزیت در پرکردن دندان نیازی به تراش زیاد نیست و دندان راحت تر و سریع تر پر می شود.

معایب استفاه از کامپوزیت

  • فرسودگی
    مواد کامپوزیت در برابر آمالگام زودتر فرسوده می شوند.
  • هزینه بالا
    هزینه پرکردن دندان با مواد کامپوزیت دوبرابر آمالگام می باشد.

پرکردن دندان با طلا

در قدیم پر کردن دندان با طلا بسیار شایع بوده است، ورقه های طلا ماندگاری بسیار خوبی دارند و در برابر سایش بسیار مقاوم هستند، تنها عیب آن هزینه بسیار زیاد طلا نسبت به روش های دیگر است.

 

پرکننده دندان با مواد طلایی

پر کردن دندان با طلا

توصیه های بعد از پرکردن دندان

رعایت بهداشت پس از پر کردن دندان بسیار اهمیت دارد، مسواک زدن تمام سطوح روی دهان را تمیز می کند ولی برای حذف پلاک های بین دندانی لازم است که بین دندان ها را حداقل یک بار در روز با استفاده از نخ دندان تمیز کنید. جهت معاینه و جلوگیری از بروز پوسیدگی بهتر است که هر 6 ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

برای پر کردن دندانی که به هر علتی نیاز به ترمیم دارد میتوان از مواد سیاه و سفید استفاده کرد که توضحات کاملی را درباره هرکدام از آن ها بیان کردیم. پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه بستگی به شرایط دندان، جایی که دندان قرار دارد و شرایط مالی بیمار دارد با مشورت دندان پزشک می توانید بهترین انتخاب را در این خصوص داشته باشید.

سوالات متداول پرکردن دندان با مواد سفید یا سیاه

1طول عمر آمالگام بیشتر است یا کامپوریت دندان؟
کامپوزیت دندان در سال های اخیر به پیشرفت های خیلی خوبی رسیده است ولی طول عمر و دوام کامپوزیت دندان بیشتر می باشد.
2آیا جیوه می تواند بر سلامت بیمار تاثیر بگذارد؟
جیوه به تنهایی سمی است ولی وقتی با فلزات دیگر ترکیب می شود، خواص خود را از دست می دهد و تبدیل به آلیاژ جدیدی می شود که تنها برای محیط زیست خطرناک است و خطری برای سلامتی بیماران ندارد.
2چرا نمیتوان همه دندان ها را با کامپوزیت پر کرد؟
دندان های آسیا و خلفی نقش اصلی را در جویدن غذا دارند و نیروی زیادی به آن ها وارد می شود پس به دلیل مقاومت زیاد آمالگام بهتر است برای پرکردن آن ها از آمالگام استفاده شود.
3.2/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. کرباسی گفت:

    سلام در پاسخ به سوال اول اشتباها درج شده که کامپوزیت طول عمر و دوام بیشتری دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =