logo aryam

مراقبت های پس از کامپوزیت

بهترین متخصص ایمپلنت

مراقبت های پس از کامپوزیت

نگهداری از ونیر ها

برای انجام کامپوزیت، مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت و کامپوزیت از یک طرف و مراقبت های پس از کامپوزیت از طرف دیگر در سلامت و زیبایی آنها اهمیت دارد. آنها را تمیز نگه دارید. بهداشت آنها شامل 2 بار مسواک زدن در روز و مصرف یک بار نخ دندان ترجیحاً در شب و قبل از خوابیدن است. در صورت عدم رعایت بهداشت، لثه ها به سدگی در کنار ونیر ها ملتهب می شوند که می تواند به تحلیل رفتن لثه منتهی شود که باعث نمایان شدن لبه های ونیر و بالا رفتن احتمال شکستن آنها می شود. از خمیر دندان های حاوی جوش شیرین ، پر اکسید هیدروژن و یا سدیم بی کربنات بپرهیزید.اجسام سفت و سخت مانند سیب، هویج، مغز ها، بلال، شکلات های سفت و… را گاز نگیرید. از جویدن مداد، خودکار، ناخن و… نیز پرهیز کنید.

مراقبت های پس از کامپوزیت

برای مراقبت های پس از کامپوزیت موارد زیادی را باید رعایت کنید تا کامپوزیت شما زیبایی وو سفیدی اش را حفظ کند. از زیاده روی در خوردن مواد اسیدی و قندی خودداری کنید. زیرا باعث پوسیدگی دندان ها می شود که برای ونیر نیز مضر است. از استفاده از مواد حاوی رنگ مانند تنباکو، قهوه، سس سویا، ادویه کاری، پفک، نوشابه و آب انگور حتی الامکان خودداری کنید. چنانچه دندان غروچه دارید، حتما از محافظ شبانه دندان ها (نایت گارد) استفاده کنید. اگر ورزش های سخت انجام می دهید حتما از محافظ های دندانی مخصوص آن ورزش استفاده کنید. به صورت روتین از دهان شویه های حاوی الکل استفاده نکنید. زیرا الکل باعث ضعیف شدن چسب کامپوزیت دندان می شود. از آنجایی که گذاشتن کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود، مدت زمان زیادی طول می کشد تا دهان بیمار به شرایط جدید عادت کند و در برخی مواقع امکان دارد صحبت کردن بیمار تحت تاثیر قرار بگیرد اما پس از گذشت چند روز به حالت عادی بازمی گردد.

مطالبی در مورد نگهداری کامپوزیت برای دندانپزشکان

ونیر ها یک لایه نازک از کامپوزیت و پرسلن هستند که بر روی دندان ها چسبانده می شود و راه حلی برای دندان های بد رنگ، لب پریده، دارای انحراف یا با فاصله هستند. از قلم های جرم گیری در لبه های کامپوزیت و سرامیک ها استفاده نکنید. کامپوزیت ونیر و سرامیکی اگر به درستی توسط دندانپزشکان انجام شود، حتی از دندان های طبیعی بیمار هم کمتر جرم می گیرنند. پس اگر تغییر رنگ ندید و جرمی بر روی آنها نیست، لطفا حتی از خمیر پالیش هم استفاده نکنید. برای استقامت و زیبایی بیشتر نیز باید به بیمار مراقبت های پس از کامپوزیت را بطور کامل آموزش دهند.

نگهداری از ونیر ها

علل بازدید منظم دندانپزشک

علل بازدید منظم دندانپزشک

دندانپزشک شما می تواند وضعیت لثه شما را کنترل کند. زیرا عفونت آنها بر وضعیت ونیر ها تاثیر بدی خواهد داشت. اگر مشکلی در ونیر ها وجود داشته باشد، قبل از بد تر شدن وضعیت آن، اصلاح شود (به طور مثال ممکن است بین ونیر و دندان پوسیدگی اتفاق بیفتد. با مراجعه منظم به دندانپزشک با فوق تخصص ایمپلنت، سریعاً می توانید از آن مطلع شده و آن را به سرعت بر طرف نمایید). این موضوع را در ذهن داشته باشید که ماندگاری ونیر کامپوزیت مادام العمر نیست و شما باید پس از بازه زمانی معینی آنها را تعویض نمایید. دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که در چه زمانی نیاز هست که ونیر کامپوزیت را تعویض نمایید. طول عمر مفید ونیر کامپوزیت ها بین 7 الی 10 سال است و ماندگاری بیشتر آن به مراقبت های پس از کامپوزیت بستگی دارد.

سوالات متداول

  • آیا من نیاز به تغییر ونیر هایم دارم؟

بله، به احتمال زیاد  در طول عمر خود نیاز به تعویض ونیر های خود خواهید داشت. بخصوص اگر در سن پایین کار ونیر کامپوزیت خود را انجام داده باشید. توجه داشته باشید پس از چند بار تعویض، چون هربار کنی از مینای دندان هم به طور ناخواسته کمی تراشیده می شود، شاید نیاز به گذاشتن روکش داشته باشید.

  • آیا ونیرها بهترین راه حل هستند؟

در بعضی موارد ونیر ها زندگی شخص را تغییر می دهند. طرح درمان خوب و مراقبت های پس از کامپوزیت برای موفقیت ونیرها حیاتی است.

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

مواردی مهم در کامپوزیت

مواردی مهم در کامپوزیت

علاوه بر مراقبت های پس از کامپوزیت، قبل از کامپوزیت نیز مواردی هستند که باید حتما مورد برررسی قرار گیرند، برخی از آنها به شرح زیر هستند.

  • دندان چه میزان مینا برای باند شدن ونیر دارد : همانطور که قبلاً گفته شد، اگر میزان مینای باقی مانده کافی نباشد، حتماً دندان باید روکش شود.
  • بررسی میزان انحراف دندان ها : اگر انحراف دندان ها زیاد باشد، اصلاح آنها با ونیر اشتباه است و می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی وارد کند اما بی نظمی های کم دندانی را می توان با تراش و ونیر اصلاح کرد.
  • در صورتی که رابطه دندانی بالا و پایین مشکل دارد، اول باید این رابطه توسط ارتودنسی اصلاح شود و سپس اقدام به گذاشتن ونیر شود.
  • مسئله سن بسیار مهم است. در سن های بالا معمولاً مینای دندان ها سائیده شده است. پس مینایی برای ونیر وجود ندارد و بهتر است دندان ها روکش شوند. در موارد ترمیم های کامپوزیت قدیمی و یا سایش های شیمیایی مینای دندان هم این مسائل وجود دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =