logo aryam

مراقبت های پس از جراحی دندان

بهترین متخصص ایمپلنت

مراقبت های پس از جراحی دندان

مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت و بهترین دندانپزشک برای انجام جراحی های دندانی می تواند تا حد بسیار زیادی خیال تان را بابت کیفیت کار آسوده کند. در ادامه به بررسی برخی عوارض و اختلالات و همچنین مراقبت های پس از جراحی دندان خواهیم پرداخت.

تورم

تورم یک پدیده نرمال پس از جراحی می باشد. بخصوص پس از پروسه های پیوند استخوان و جراحی های سینوس، تورمی وسیع انتظار می رود و این تورم ها در حین سه الی چهار روز پس از جراحی به حداکثر می رسد. با رعایت مراقبت های پس از جراحی دندان می توانید در زمانی کوتاه عوارض پس از جراحی را به سریعا کاهش دهید. برای به حداقل رساندن تورم، کیسه یخ را بر روی گونه قرار دهید و یا می توانید از یک حوله که درون آن یخ قرار داده اید، استفاده کنید. دقت نمایید که یخ را بر روی ناحیه بیرونی و از روی پوست و نه داخل دهان قرار دهید. این عمل را در 48 ساعت اول بصورت متناوب (10 لی 15 دقیقه بر روی پوست گذاشته و به همین مدت نیز به پوست استراحت دهید) انجام دهید.

تورم امکان دارد باز کردن دهان را مشکل کند و حتی امکان دارد در ناحیه جراحی، صورتتان کبود شود و یا مقداری بی حسی و حس مور مور شدن در لب و زبان را احساس کنید.

خونریزی پس از جراحی دندان

مقداری خونریزی و قرمزی در بزاق برای 24 ساعت اول طبیعی است که می تواند تا 48 الی 72 ساعت نیز دامه پیدا کند. اگر خونریزی زیاد بود، یعنی دهانتان به سرعت توسط خون پر شد، لخته های بزرگ خون را از دهان خارج کنید. این خونریزی بوسیله گاز گرفتن دو گاز قرار گرفته بر روی زخم برای مدت 30 دقیقه قابل کنترل است. برای مراقبت های پس از جراحی دندان به مواردی توجه داشته باشید:

  • گاز را به هیچ وجه تعویض نکنید و در صورت عدم کنترل خونریزی، لطفا با پزشک معالج تان تماس بگیرید.
  • شست و شوی مداوم و تعویض مرتب گاز باعث ادامه خونریزی می شود.
  • آب دهان خود را با فشار خارج نکنید.

رژیم غذایی و آنتی بیوتیک

یکی از اصلی ترین مراقبت های پس از جراحی دندان داشتن رژیم غذایی صحیح است. در مدت نقاهت مایعات زیاد بنوشید. از مصرف غذا ها و مایعات داغ بپرهیزید. در روزهای اولیه جراحی مصرف غذاهای نرم و مایعات می تواند مفید باشد.حداقل تا 24 ساعت اول پس از جراحی از نی استفاده نکنید. معمولا در این دوره آنتی بیوتیک هایی نظیر آموکسی سیلین 500 میلی گرم و یا مترونیدازول 250 میلی گرم بنا بر تشخیص پزشک تجویز می شوند.

اهمیت بهداشت دهان

بهداشت دهان خوب برای التیام زخم بسیار حیاتی است و از اصلی ترین مراقبت های پس از جراحی دندان است. شب جراحی دهان شویه کلروهگزین استفاده نمایید. به این صورت که 30 ثانیه یا یک دقیقه، حدود 5 الی 10 سی سی از دهان شویه را در دهان قرقره نمایید و سپس خارج کنید. پس از آن دهان را نشویید و چیزی میل نکنید. از آب نمک ولرم (یک قاشق چای خوری نمک در فنجان آب ولرم) حداقل 4 الی 5 مرتبه در روز، بخصوص پس از صرف غذا استفاده کنید. شستن دندان ها و اباتمنت موقت (فلزی که از لثه بیرون آمده است) مشکلی ندارد. فقط در روزهای اول به آرامی و با دقت اطراف ناحیه جراحی را مسواک بزنید. همچنین پرواز های متحرک اصلا نباید بلافاصله پس از جراحی استفاده شوند و بهتر است که حداقل 10 روز به ناحیه جراحی فشاری وارد نشود.

فعالیت

مورد دیگری که از جمله مراقبت های پس از جراحی دندان است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فعالیت های فیزیکی را بلافاصله پس از جراحی به خداقل برشنید. در صورت فعالیت شدید، به علت افزایش گردش خون، امکان خونریزی از ناحیه مورد شده قرار گرفته، وجود دارد. به خاطر بسپارید که شما به علت جراحی، تغذیه مناسب ندارید و این موضوع می تواند باعث ضعیف شدن بدن شما و محدودیت در انجام فعالیت های بدنی شود. مقدار کمی بالا رفتن دمای بدن ایرادی ندارد ولی در صورت بیشتر شدن، حتما با پزشک تماس بگیرید.

درد دندان پس از جراحی

میزان ناراحتی که شما پس از جراحی احساس می کنید کاملا به میزان وسعت جراحی شما بستگی دارد. استفاده از قرص های مسکن جزو مراقبت های پس از جراحی دندان محسوب گردد. اگر پزشکتان در مطب برای کنترل درد نسخه ای به شما نداده است، احتمالا درد و ناراحتی شما در کمترین حد خواهد بود و در صورت احساس درد، بروفن یا استامینوفن کافی خواهد بود. بی حسی شما نیز در طی 2 الی 4 ساعت پس از جراحی از بین خواهد رفت و پس از آن درد را احساس خواهید کرد. پس قبل از بین رفتن بی حسی مسکن استفاده نمایید. در صورتی که درد پس از 7-5 روز بیشتر شد، حتما به پزشک متخصص ایمپلنت یا دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

داروهای ضد درد

ایجاد حالت تهوع و استفراغ پس از مصرف مسکن در برهی افراد غیر معمول نیست. در صورت رخ دادن این چنین مسئله هایی قبل از مصرف قرص، چیزی میل کنید تا اثر آن را کم کند یا میزان قرص تان را کم کنید و بهتر است با پزشک مشورت کنید. داروهای ساده ضد درد که بدون نسخه داده می شوند، نسبت به دارو های نارکوتیک (مسکن های مخدر دار) کمتر باعث ناراحتی سیستم گوارشی می شوند. در صورت داشتن چنین مشکلی از آنها استفاده کنید. در زمانی که از داروهای ضد درد استفاده می کنید، لطفا از رانندگی با ماشین و موتور و یا کارهایی که احتیاج به هوشیاری دارند، بپرهیزید و به هیچ عنوان از داروهای الکلی استفاده ننمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =