logo aryam

عوارض پیوند استخوان از لگن

عوارض پیوند استخوان از لگن

پیوند استخوان

پیوند استخوان

چناچه دندان خود را از دست داده اید و قصد کاشت ایمپلنت دارید، در ابتدا باید مورد معاینه قرا گیرید تا استخوان های فکتان بررسی شوند و مشخص شود که میتوانند حمایت کافی از ایمپلنت را داشته باشند یا خیر؛ در صورتی که مدت زمان زیادی از افتادن دندانتان می گذرد، احتمال تحلیل رفتن لثه بسیار زیاد است چرا که برخلاف نظر عموم که فکر میکنند استخوان بسیار سخت و غیر قابل انعطاف می باشد، استخوان ها در تمام مدت در حال تغییر شکل می باشند. در واقع هنگامی که دندانتات را از دست می دهید استخوان های اطراف آن شروع به تحلیل کرده و به مرور لثه و استخوان فک تحلیل می روند.

بازسازی استخوان فک قبل از کاشت ایمپلنت یکی از جراحی های عادی و متداول می باشد که باید انجام شود. پیوند استخوان به بازسازی فک کمک می کند تا بتواند با تقویت استخوان فک تکیه گاه مناسبی جهت جاگزینی دندان ایمپلنت شده جدید باشد.

پیوند استخوان زمانی انجام می شود که فرد در دهان خود مقدار استخوان کافی جهت حمایت از ایمپلنت دندان خود را ندارد، در نتیجه این گونه مشکلات امکان تحلیل استخوان وجود دارد و شما نیاز به پیوند استخوان پیدا می کنید. مشکلاتی مانند:

  • بیماری لثه
  • تروما
  • فضای خالی بعد از کشیدن دندان
  • نقص رشد

ایمپلنت جهت این که تکیه گاه محکمی برای روکش باشد، لازم است تا با استخوان فک جوش بخورد. حال اگر استخوان فکی وجود نداشته باشد، کاشت ایمپلنت غیر ممکن می شود بنابراین لازم است تا با جایگذاری بافت استخوان سالم مجددا استخوان یا بافت حمایت کننده را بازسازی کرد.

پیوند استخوان انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها پیوند استخوان از لگن می باشد، این روش هم مانند هر روش دیگری عوارض خود را دارد. در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیحات درمورد پیوند استخوان، توضیحاتی هم در مورد عوارض پیوند استخوان از لگن را بیان کنیم.

شما می توانید برای انجام پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

پیوند استخوان ایمپلنت

پیوند استخوان

پیوند استخوان فک

مواد پیوند استخوان فک را از راه های مختلفی می توان تهیه و به استخوان پیوند زد مانند:

آلو گرافت

در این روش استخوان مورد نیاز از بدن فرد متوفی دریافت می شود که در آزمایشگاه انجماد و استریلیزاسیون می شود و سپس در بانک بافت نگهداری می شود.

از مزیت های این روش این است که به راحتی قابل دسترس می باشد و نیاز به جراحی دوم برای پیوند استخوان نمی باشد. ولی از عوارض آن هم می توان به انتقال بیماری و در بعضی موارد عدم پذیرش فرد گیرنده اشاره کرد.

اتو گرافت

در این روش 2 عمل جراحی صورت می گیرید زیرا استخوان از بدن خود فرد برداشته شده و سپس به قسمت مورد نیاز پیوند داده می شود، بنابراین لازم است که دو جراحی انجام شود.

از بعضی از قسمت ها بدن میتوان این استخوان را برداشت مانند:

  • لگن یا استخوان ساق

در صورتی که نتوان استخوان مورد نیاز را از چانه برداشت آن ها را از لگن برمیداریم، درواقع برداشتن استخوان از لگن بهتر است چراکه در لگن و ساق پا سلول های تشکیل دهنده استخوان وجود دارد، بنابراین استخوان بیشتری می توان از این ناحیه برداشت ولی این پیوند مستلزم بی هوشی و بستری شدن است.

  • چانه یا راموس

از قسمت عقبی فک پایین (چانه یا راموس) استخوان برداشته می شود. گرچه در این روش مستلزم بستری شدن و جراحی است، اما دو مزیت اصلی دارد:

1. میزان موفقیت در این روش بالا می باشد. 2. میزان انتقال عفونت در این روش صفر است.

پیوند استخوان فک

پیوند استخوان

آلو پلاست

در این روش برخی سلول های بدن تحریک می شوند، تابدون انجام پیوند به استخوان تبدیل شوند. کار آمدی این روش از دو روش قبل کم تر است. بیشترین مزیت آلوپلاست این است که میزان انتقال عفونت در این روش به حداقل می رسد.

زنو گرافت

در این روش از مواد معدنی استخوان استریلیزه شده که مواد آلی آن حذف شده استفاده می شود. امروزه از استخوان گاو برای این روش استفاده می شود. از مزایای این روش می توان به عدم نیاز جراحی دوم و عدم انتقال بیماری اشاره کرد.

سوالات متداول پیوند استخوان

1چه افرادی به پیوند استخوان نیاز دارند؟
همه افرادی که دندان خود را از دست داده اند، ممکن است که نیاز به پیوند استخوان داشته باشندحتی اگر یک روز از زمان از دست دادن دندان گذشته باشد. این موضوع بیشتر توسط دندان پزشک و طی معاینه مشخص می شود.
1
وظیفه استخوان حمایت و نگهداشتن دندان است، بنابراین اگر هیچ دندانی وجود نداشت باشد، استخوان به علت عدم فعالیت شروع به تحلیل رفتن می کند.
3نشانه های شکست پیوند استخوان چیست؟
این اتفاق بسیار نادر است اما ممکن است پیوند استخوان عوارضی داشته باشد که  افراد سیگاری، افراد مسن و بیمارانی که مشکل مضمن دارند، بیشتر در معرض این خطرات قرار دارند.

 

عوارض پیوند استخوان فک از لگن

هر روشی مزایا و معایب خودش را دارد، از معایب و عوارض پیوند استخوان فک از لگن می توان انجام جراحی دوم و بیهوشی اشاره کرد که ممکن است برای بعضی افراد انجام جراحی دوم میسر نباشد. سایر عوارض به صورت زیر می باشد مانند:

  • امکان درد و خونریزی وجود دارد.
  • در ناحیه جراحی شده تورم ایجاد می شود.
  • تهوع ناشی از بیهوشی احساس می شود.
عوارض پیوند استخوان فک

عوارض پیوند استخوان

مراقبت های پس از جراحی

  • پس از جراحی لازم است که از داروهای آنتی بیوتیک، مسکن و دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده شود.
  • از خوردن برخی خوراکی ها مانند مایعات داغ اجتناب شود.
  • در صورت داشتن دندان طبیعی در اطراف محل پیوند استخوان، دندان پزشک بریج متحرک موقت یا دندان مصنوعی بر روی آن برای محافظت قرار می دهد.
  • از مسواک نرم و نخ دندان استفاده کنید.
  • از کشیدن سیگار خود داری کنید.
سخن آخر

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد پیوند استخوان فک بهره کافی را برده باشید و توانسته باشید اطلاعات کافی را در این مورد کسب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =