logo aryam

عوارض عصب کشی دندان عقل

عوارض عصب کشی دندان عقل

عوارض عصب کشی دندان عقل

بسیاری از افراد اطلاعات غلطی در مورد عصب کشی بدست می آورند که در تصمیم گیری آن ها برای درمان اختلال ایجاد می کند، این درحالی است که می توان دندان عقل را عصب کشی کرد و از درد و  عوارض عصب کشی دندان عقل آن جلوگیری کرد.

عوارض عصب کشی دندان عقل چیست؟

گاهی ممکن است ریشه دندان عقل به دور عصب پیچیده باشد، اگر این دندان را به طور کامل  بکشید و روی دندان عقل جراحی انجام دهید ممکن است عوارضی از قبیل آسیب دیدن عصب دندان، لب ها بی حس شود و یا حتی ممکن است چانه و گردن نیز بی حس شود که این عوارض عصب کشی دندان عقل می تواند دائمی و یا موقتی باشد.

گاهی پزشکان برای این که ریسک این عوارض پایین بیاید، از روش کرونکتومی یا اینکه از روشی استفاده می کنند که قسمتی از دندان عقل را حذف می کنند و این تا جایی که می شود ریسک آسیب و عوارض عصب کشی دندان عقل را کاهش می دهد .

باید به این نکته توجه کنید که ریشه دندان عقل سالم می ماند و فقط بخشی از دندان را جدا می کند.

در مواقعی هم ممکن است ریشه دندان به عصب دندان عقل نزدیک و یا ممکن است حتی به طور مستقیم با آن در تماس باشد. اگر به طور کامل درمان نشود در مواقعی می تواند باعث کنده شدن و یا آسیب عصب شود.

دندان پزشکان باید مراقب باشند که به پایه دندان فشاری وارد نکنند، زیرا ممکن است آسیب های جدی در هنگام عصب کشی به دندان وارد شود.

عوارض عصب کشی دندان عقل چیست؟

عوارض عصب کشی دندان عقل چیست؟

عصب کشی دندان ها در حین این که برای دندان بسیار مهم است ولی باز هم می تواند معایبی را به همراه داشته باشد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

عفونت مجدد دندان از عوارض عصب کشی دندان عقل

سیلانت هایی بعد از عصب کشی در دندان قرار می گیرد، با این که این سیلانت ها مستحکم بوده ولی نسبت به فرسایش آسیب پذیر بوده، که می توانید عفونت را مجدد تشدید کند و این یکی از عوارض عصب کشی دندان عقل است.

نحوه درمان عفونت دندان عقل یکی از موارد بسیار مهم است که باید به سرعت به درمان آن پرداخت.

شکستگی تاج دندان در عصب کشی

اگر از دندان ها بافت نرم خارج شود و یا عصب کشی شود، اصطلاحا می گویند دندان مده است. اگر به دندان ها مواد غذایی نرسد و دندان ها بمیرد، به مرور تاج دندان شکننده و ضعیف می شود.

تغییر رنگ دندان عقل

یکی دیگر از عوارض عصب کشی دندان عقل، این است که ممکن است بعد از عصب کشی دندان عقل تغییر رنگ بدهد، این تغییر ررنگ در صورتی اتفاق می افتد که از طریق عاج دندان ریشه مرده به سایر دندان ها وارد شود.

 متورم شدن سینوس ها یکی از عوارض عصب کشی دندان عقل

در نزدیکی حفره های سینوسی، ریشه برخی از دندان ها از جمله دندان عقل وجود دارد که ممکن است با عصب کشی دندان، سینوس ها متورم و متراکم می شود، اما بعد از چند هفته این عوارض کم می شوند.

واکنش و حساسیت به بی حسی ها

تعداد کمی از بیماران ممکن است بعد از عصب کشی دندان عقل، دچار حساسیت و ناراحتی به بی حسی ها در ناحیه مورد نظر شوند، این بیماران باید حتما به دندان پزشک اطلاع بدهند.

واکنش و حساسیت به بی حسی ها

واکنش و حساسیت به بی حسی ها

شکسته شدن فایل مخصوص دندان پزشکی

زمانی که می خواهند عفونت دندان عقل را خارج کنند از فایل های کوچک در روند عصب کشی استفاده می کنند. احتمال دارد ایین فایل ها شکسته شوند این در صورتی است که استحکام و قدرت این فایل ها بسیا بالا است. دندان پزشک فایل شکسته شده را از دهان خارج می کند تا از بروز عوارض عصب کشی دندان عقل جلوگیری کند.

آبسه دندان در اثر عصب کشی

احتمال دارد به دلایل مختلفی عصب کشی موفقیت آمیز نباشد، در صورتی که عدم موفقیت عصب کشی دندان عقل صورت بگیرد، دندان و لثه آبسه می کند که این یکی از عوارض عصب کشی دندان عقل است .

دندان های عقل را می توان عصب کشی کرد ولی این امری بسیار سخت و دشوار است، یکی از دلایلی که می توان گفت عصب کشی کار دشوار است این است که به طور کامل نمی توان به دندان عقل دسترسی داشت.

در انتهای دندان ها، دندان عقل قرار دارد و با بقیه دندان ها هم ردیف است. دندان پزشکی که به آن مراجعه می کنید ابزار هایش را به راحتی و آسانی نمی تواند به دندان های عقل برساند و عصب کشی دندان را انجام دهد.

دلیل بعدی که می توان به آن اشاره کرد این است که تعداد کانال و مورفولوژی های دندان عقل متغیر است و کسی که این کار را انجام می دهد باید مهارت و تجربه کافی برا این کار را داشته باشد.

ولی نمیتوان گفت که این دلایل مانع انجام عصب کشی دندان می شوند. متخصصان درمان ریشه وقت و مهارت خود را صرف می کنند تا ریشه دندان عقل را درمان کند و شما بتوانید از آن نگهداری کنید.

آبسه دندان در اثر عصب کشی 

آبسه دندان در اثر عصب کشی

 

خلاصه مطلب

زمانی که دندان عقل عصب کشی می شود ممکن است مشکلات و عوارض عصب کشی دندان عقل به وجود بیاید که شما می توانید به دندان پزشک مراجعه کنید و از وقوع آن ها جلوگیری کنید.

سوالات متداول عوارض عصب کشی دندان عقل

  1. در چه صورتی فایل مخصوص دندان پزشکی شکسته می شود؟
    زمانی که می خواهند عفونت دندان عقل را خارج کنند از فایل های کوچک در روند عصب کشی استفاده می کنند. احتمال دارد ایین فایل ها شکسته شوند این در صورتی است که استحکام و قدرت این فایل ها بسیا بالا است. دندان پزشک فایل شکسته شده را از دهان خارج می کند تا از بروز عوارض عصب کشی جلوگیری کند.
  2. آیا عفونت بعد از عصب کشی مجدد شروع می شود؟
    سیلانت هایی بعد از عصب کشی در دندان قرار می گیرد، با این که این سیلانت ها مستحکم بوده ولی نسبت به فرسایش آسیب پذیر بوده، که می توانید عفونت را مجدد تشدید کند.
  3. چه زمانی آبسه دندان صورت می گیرد؟
    احتمال دارد به دلایل مختلفی عصب کشی موفقیت آمیز نباشد، در صورتی که عدم موفقیت عصب کشی دندان عقل صورت بگیرد، دندان و لثه آبسه می کند.
Rate this post

1 دیدگاه

  1. احمد گفت:

    باسلام و تشکر، اطلاعات خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 4 =