logo aryam

درمان عفونت دندان عقل

کشیدن دندان عقل

معاینه دندان عقل

بهترین شیوه درمان عفونت دندان عقل

برای درمان عفونت دندان عقل، بهترین راه از نظر پزشکان، جراحی کشیدن دندان عقل می باشد. این عمل باعث می شود تا درد و عوارض ناشی از مشکلات ایجاد شده در عفونت دندان از بین برود.

عفونت دندان عقل

عفونتی که در دندان و لثه ها بوجود می آید به عنوان آبسه لثه یا دندان گفته می شود. این عفونت به شکل ورم می باشد که از مایعات چرکی که در انتهای ریشه دندان یا سطح بالای دندان مثل سطح لثه ها ایجاد می شود بروز می دهد که به آن  عفونت دندان عقل می گویند.

عفونت دندان علت های بسیار مختلفی دارد که یکی از مهمترین علت های آن پوسیدگی که در دندان ایجاد می شود می باشد، توجه داشت هباشید که در هنگام عفونت دندان ممکن است با خونریزی های متعدد مواجه شوید که در این مواقع باید به قطع فوری خونریزی دندان بپردازید و سپس به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهتر است بدایند که آبسه هایی که در دندان بوجود می آید داخلشان از چرک وعفونت است، این آبسه ها باعث می شوند که فرد دچار دندان درد شدیدی بشود و همین عامل باعث ایجاد بیماری می شود.

اگر این مشکل برطرف نشود فرد دچار بروز عفونتی شدیدتر میگردد و همین موضوع باعث می شود استخوان های اطراف ناحیه دندان عقل عفونی شوند و همین علت  باعث آسیب به بافت استخوان ها و در نتیجه عامل بیماری های زمینه ای دیگر و دردشدید بیمار می گردد.

نمایش دندان عقل عفونی

عفونت دندان عقل

علایم اولیه بروز عفونت دندان عقل

  1. درد شدید و طولانی که در یک طرف صورت حس شود و اکثرا به چشم ها، شقیقه ها، اطراف گردن کشیده می شود در چنین مواقعی که منشا ایجاد درد شدید باشد تشخیص محل دقیق بروز این بیماری سخت می شود.
  2. دردی که درهنگام غذا خوردن ایجاد شود.
  3. دردی که در هنگام شب در زمان خواب شدیدتر شود به حدی که به علت درد فرد از خواب بیدارشود.
  4. درد شدیدی که به دلیل قراردادن دندان های دیگر به روی هم ایجاد شود.
  5.   علایمی مثل اینکه دندان کمی از سطح همیشگی اش بالاتر آمده است یا حتی لق شده باشد.
  6. ورم شدیدی که در داخل یا خارج از دندان ها درمحل لثه مابین یک تا چند دندان می باشد. این درد همراه با بالا رفتن دمای بدن و درد شدید همراه می باشد و گاهی ممکن است بدون علایم باشد.
  7. بوجودآمدن ورم یا یک نوع برآمدگی خیلی کوچک در روی لثه در سمت بالا یا زیر دندان که گاهی دردناک می باشد و بعضی مواقع بدون علایم است.
  8. احساس مزه ای تلخ وخاص و حتی غیرعادی در دهان از دیگر علایم بروز عفونت دندان می باشد.

علل ایجاد عفونت دندان عقل

زمانی که باکتری ها به مغز دندان حمله می‌کند آبسه دندان بوجود می آید. داخلی ترین لایه دندان از بافت نرم شامل: رگ های خونی، عصب و بافت همبند به وجود آمده است که به این قسمت های دندان مغز دندان می گویند.

باکتری هایی که وارد دندان می شوند، به علت پوسیدگی ها و شکستگی هایی می باشد که داخل دندان شده اند به ریشه دندان ها می رسند به همین خاطر سبب بروز عفونت باکتریایی که دلیل اصلی ایجاد تورم و التهاب در دهان و دندان است می باشد.

عفونتی که از طریق فضای تنگی که باعث التهاب آنی شده است باعث ایجاد چرکی شدید می شود که به درون کیسه ای (به آن آبسه می گویند) درون آن می رود و با بیشتر شدن مقدار چرک زیاد درون آن آبسه به وجود می اید.

عوامل ایجاد آبسه دندان

  1. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
    از جمله مسائلی که باید در بهداشت دهان و دندان رعایت کرد تا از بروز مشکلات و بیماری های این قست جلوگیری شود، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان حداقل دو بار در طول روز می باشد. این کار باعث می شود از خطر ایجاد پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه، آبسه و عفونت دندان و دیگر بیماری های دهان و دندان جلوگیری کرد.
  2. مصرف غذاهای قندی فراوان
    استفاده زیاد از غذاهای قندی فراوان مثل نوشابه های شیرین و قنددار، شیرینی، باعث ایجاد پوسیدگی زودهنگام دندان می شود و در آخر باعث ایحاد آبسه دندان می گردد.
  3. مبتلاشدن به بیماری های مرتبط
    وقتی فردی به بیماری های خودایمنی دچار می شود، سیستم ایمنی رو به ضعیف شدن می رود؛ از همین رو بدن دچار بیماری های خودایمنی میگردد. این بیماری ها باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن می گردد که از جمله این بیماری ها خطر ابتلا به بروز عفونت های دندان و آبسه دندان می باشد.
رعایت نکردن بهداشت دهان و مصرف مواد قندی

دلایل بروز عفونت دندان عقل

در هنگام بروز و ایجاد آبسه در دندان، درد شدید و مداومی ایجاد می شود که به نوعی درد شدید در زمان تماس دندان ها و تیر کشیدن می گردد.

علائم بروز آبسه در دندان

  1. درد شدید در زمان خوردن غذا
  2. حساسیت دندان ها به گرما و سرما (اکثرا نسبت به گرما حساس می باشند و در زمان سرد شدن درد دندان به مقدار کمی ارام می شود.)
  3. حس طعم تلخی در دهان
  4. وجود غده هایی ورم کرده در قسمت گردن
  5. احساس بی قراری بیمار
  6. تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمر و ورم شدن آن ها
  7. ایجاد ورم در قسمت فک بالا و یا پایین
  8. به وجود آمدن زخمی باز برروی لثه ها
  9. شل شدن ریشه دندان
  10. بی اشتهایی
  11. ورم غدد در گلو
  12. بوی بد بدهان
  13. اشکال در بازو بسته کردن فک

در زمانی که ریشه های دندان به دلیل عفونت از بین می روند، احتمال دارد درد دندان ساکت شود ولی این موضوع به آن معنی نمی باشد که عفونت دندان بطور کامل از بین رفته باشد. بنابراین عفونت به صورت فعال درون بافت های دندان وجود دارد و به بافت های دیگر سرایت می کند.

به همین خاطر در صورت بروز هر یک از علایم بالا بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه شود و در جهت درمان و تشخیص به موقع بیماری اقدامات لازم انجام گیرد. بهترین درمان برای برطرف کردن این مشکل کشیدن دندان عقل می باشد که از بروز این عفونت به حد زیادی جلوگیری می کند.

راهکارهای درمان دندان عقل عفونی

برای آنکه عفونت دندان عقل درمان شود، روش های مختلفی وجود دارند که با توجه به ریشه دندان باید در نظر گرفت، کدام راه مناسب تر است؛ البته در اکثر موارد برای درمان، جراحی به جهت کشیدن دندان عقل می باشد. ولی اگر دندان ها مشکلی در ریشه نداشته باشند احتمال دارد دندان پزشک تصمیمی بگیرد که آن ها را نگه دارد و برای آن مراقبت هایی را در نظر گیرد.

در صورتی که دندان دارای عفونتی شدید شده باشد، بایستی از کشیدن فوری ریشه آن جلوگیری شود و از مصرف داروهای مسکن، انتی بیوتیک، برای خشک کردن عفونت و همچنین استفاده از دهان شویه یا استفاده از آب نمک برای شستشوی قسمتی که دچار عفونت شده است، استفاده می شود.

روش های درمان عفونت دندان عقل

راهکارهای درمان دندان عفونی

درمان های خانگی جهت کاهش درد دندان عقل

  • شست وشوی با آب نمک ولرم
    این روش یکی از متداول ترین و ابتدایی ترین روش های توصیه شده پزشکان می باشد که برای تسکین درمان دندان عقل می باشد. در این روش باید نمک به مقدار یک قاشق چای خوری درون یک لیوان آب بریزید تا در آن حل شود. سپس محلول به دست آمده را در دهان ریخته و به مدت چند دقیقه آن را داخل دهان قرقره کرده و سپس به بیرون ریخته شود. این کار هرچندساعت یکبار باعث می شود درد دندان کمتر شود.
  • در زمانی که به علت عفونت دندان عقل، لثه ورم کرده باشد، با قرار دادن یخ یا کیسه یخ روی آن می توان به کم کردن مقدار ورم ایجاد شده کمک زیادی کرد.
  • استفاده از میخک در درمان عفونت دندان عقل بسیار پراهمیت می باشد؛ این گیاه از مناسب ترین روش های درمان خانگی می باشد که تاثیری دو سویه بر درمان دارد:
    اول آنکه به خاطر خواص بی حسی که دارد، سبب می شود درد را کاهش بدهد و به سر کردن قسمتی که درد ایجاد شده  است کمک می کند.
    دوم آنکه به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده بالای آن از عفونت زیاد جلوگیری می کند.
    برای استفاده از میخک باید پنبه ای را به روغن میخک آغشته کرده وآن را بر روی محل درد قرار داد. این درمان روزی چندبار در طول روز توصیه شده و تاثیر زیادی بر عفونت دندان عقل می گذارد.
  • چای کیسه ای
    استفاده از چای کیسه باعث می شود ورم لثه هایی که دچار عفونت شده است کمتربشود. چای به علت داشتن خاصیت ضدالتهاب در اسید تانیک خود، یکی از درمان های موثر خانگی می باشد.
    روش استفاده به این صورت است که باید چای را به اندازه یک لیوان دم کرده و سپس درون آن کیسه ای یخ قرار بدهید و بعد آن را در یخچال بگذارد و وقتی که چای به خوبی سرد شد کیسه ای که در داخل لیوان قرار داده شده را برداشته و برروی دندان به طور مستقیم گذاشته شود. این کار به کاهش شدید ورم و تسکین درد دندان ناشی از عفونت دندان عقل کمک بسیاری می کند.

روش جراحی دندان عقل

برای آنکه از عفونت های به وجود آمده در ریشه دندان عقل جلوگیری شود، بهترین راه درمان این مشکل، جراحی به جهت کشیدن دندان عقل می باشد. تقریبا بیش از 85 درصد از کسانی که دچار عفونت دندان عقل شده اند با جراجی کشیدن عفونت دندان عقل را درمان کرده اند.

سخن آخر

باتوجه به مطالب بالا می توان گفت به طور قطع یکی از ابتدایی ترین علت های ابتلا به بیماری های دهان و دندان رعایت نکردن بهداشت دندان ها که شامل استفاده از مسواک و نخ دندان است می باشد. اگر این موارد رعایت شود دندان ها کمتر دچار پوسیدگی می شوند.

برای آنکه عفونت دندان عقل درمان شود بهترین شیوه درمان این مشکل، جراحی کشیدن ریشه دندان عقل می باشد. روش های دیگری هم مثل استفاده از مسکن یا پرکردن دندان و یا داروهای چرک خشک کن وجود دارند که تحت نظر دندان پزشک به شیوه درمان باید پرداخت شود.

سوالات متدول درمان عفونت دندان عقل

  1. عفونت دندان عقل به چه صورت است؟
    به عفونتی که در دندان به وجود می آید و به شکل ورم می باشد که از مایعات چرکی که در انتهای ریشه دندان یا سطح بالای دندان مثل شطح لثه ها ایجاد می شود بروز می دهد را عفونت دندان عقل می گویند.
  2. چطور بفهمیم دچار عفونت دندان عقل شده ایم؟
    در صورت مواجه با علائم زیر متوجه خواهید شد که به عفونت دندان عقل دچار شده اید:
    دردبسیارشدید در هنگام بازوبسته کردن دهان
    بی قرای بیمار
    تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمر و ورم شدن آن ها
    ایجاد ورم در قسمت فک بالا و یا پایین
    به وجود آمدن زخمی باز برروی لثه ها
    شل شدن ریشه دندان
    بی اشتهایی
Rate this post

2 دیدگاه ها

  1. مجید گفت:

    توضیحات بسیار خوبی دادید و من دقیقا همه این عوارض رو چند روزه دارم .بجای اینکه مسکن اثر کنه درد داره به مسکن اثر میکنه چند روز قبل میخوردم از ظهر تا شب اروم میشدم الان میخورم فقط دو ساعت اروم میشم دوباره تمام فک و صورتم درد میکنه .البته دیشب رفتم دکتری که قبلا چند تا دندان برام درست کرد امروز هم رفتم عکس گرفتم انشااله سه شنبه برم بکشم واقعا تا مغز و استخوانم درد رو حس میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =