logo aryam

راهکار مدیریت دندان در بارداری

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

راهکار مدیریت دندان در بارداری

زنان در دوران بارداری دچار آسیب های متعددی می شوند که رایج ترین آنها لق شدن دندان ها، لک بر روی لثه ها و پوسیدگی دندان هاست. به توصیه دکتر فوق تخصص ایمپلنت و دندانپزشک مجرب، چند راهکار مدیریت دندان در بارداری را بررسی می کنیم تا شاید کمکی به مادران این سرزمین باشد.

راهکار مدیریت دندان در بارداری

در مورد سه ماه اول توصیه شده است حتی الامکان درمانی در این زمان صورت نگیرد، چون جنین در بالاترین ریسک آسیب قرار دارد. راهکار مدیریت دندان در بارداری و مواردی که برای این دوره توصیه می شود، عبارتند از:

  • آگاهی دادن به بیمار در مورد تغییرات دندانی در حین بارداری
  • تاکید ویژه بر بهداشت بالای دهان و کنترل پلاک مناسب
  • محدود کردن درمان ها به پالیش کردن دندان ها و درمان های صرفاً اورژانسی
  • پرهیز از رادیوگرافی های روتین

رسیدگی به دندان ها در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، ارگانوژنز کامل می شود و ریسک آسیب به جنین پایین می باشد و جنین هم آنچنان بزرگ نشده است که نشستن برای زمان طولانی برای مادر سخت باشد.

پوزیشن نشستن و خوابیدن در زنان باردار، بخصوص در سه ماهه دوم بسیار مهم است. اگر بیمار به حالت طاق باز بخوابد دچار کاهش فشار خون می شود و باید به شمت چپ بخوابد. برخی توصیه های ضروری بهترین متخصص ایمپلنت و دندانپزشک برای این دوره به عنوان راهکار مدیریت دندان در بارداری ارائه میدهد، به شرح زیر هستند:

  • بهداشت دهان مناسب
  • انجام جرم گیری دندان در صورت نیاز
  • کنترل بیماری های فعال اگر وجود داشته باشد.
  • درمان های انتخابی دندان ایمن باشد.
  • از رادیوگرافی های روتین پرهیز و فقط در صورت لزوم انجام شود.
بهترین متخصص ایمپلنت

دندان ها در سه ماهه سوم بارداری

دندان ها در سه ماهه سوم بارداری

برای سه ماهه سوم در دوران بارداری، یعنی هفته های بین 25 الی 40 رشد جنین ادامه می یابد، زمان تولد و راحتی مادر نیز نیاز به ملاحظات خاصی دارد.

* آیا در سه ماهه سوم می توان کار دندانپزشکی انجام داد؟

بله، درمان های روتین دندانپزشکی در مراحل اولیه سه ماهه سوم قابل انجام است ولی از اواسط سه ماهه سوم باید متوقف شود و راهکار مدیریت دندان در بارداری را به صورت جدی پیگیری کنند. توصیه های مهمی که در این دوره باید جدی گرفته شوند، عبارتند از:

  • بهداشت دهان بالا برود
  • جرم گیری و پولیش برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند.
  • پرهیز از درمان های دندانپزشکی در نیمه دوم سه ماهه سوم
  • پرهیز از رادیوگرافی (فقط در مواردی که الزامی باشد.)

رادیوگرافی بارداری و جنین

با دانستن راهکار مدیریت دندان در بارداری می توان تا حدود زیادی از آسیب به جنین جلوگیری کرد.اشعه ایکس قادر است بافت هایی که از آن رد می شود را یونیزه کند که منجر به آسیب به سلول ها و یا DNA می شود. بسته به میزان اشعه و زمان بارداری، تخریب ممکن است منجر به سقط جنین یا آسیب های ذهنی شود. جنین نسبت به بزرگسالان در برابر اشعه ایکس بسیار حساس تر است. در حین دو هفته اول پس از بارداری که شخص ممکن است اطلاعی از بارداری نداشته باشد، باید در مورد آخرین عادت ماهیانه او سئوال شود و بعد اقدام به رادیوگرافی شود. باید برای تمام بانوانی که در سن بارداری هستند، حتماً از روپوش سربی استفاده شود. میزان آسیب به جنین به دوز اشعه، بستگی دارد. رادیوگرافی از ناحیه قدام بالا ممکن است از ناحیه شکم بگذرد.

فوق تخصص ایمپلنت

چکاپ دندان در بارداری

ملاحظات لازم برای انجام رادیوگرافی در بارداری

به دلیل شرایط حساس بدن زن باردار و آسیب پذیر بودن جنین در هر شرایطی مخصوصاً در مقابل اشعه ایکس و رادیوگرافی، بهتر است با راهکار مدیریت دندان در بارداری آشنا شده و تا حد امکان در این دوران، به استثنا موارد ضروری در مقابل اشعه قرار نگیرند، مگر با رعایت موارد زیر:

  • استفاده از روپوش سربی
  • استفاده از دستگاه رادیوگرافی با کیفیت خوب
  • استفاده از فیلم های با سرعت بالا (که میران اشعه پایین بیاید.)
  • استفاده از دستگاه های دیجیتال که میزان اشعه را تا یک دهم آن کاهش می یابد.

* بهترین زمان در تکامل جنین در چه سنی است؟ هفته چهارم تا هفته هجدهم.

تراتوژن

تراتوژن عاملی محیطی است که اگر جنین پیش از تولد در معرض آن قرار بگیرد، باعث آسیب رساندن به جنین و ایجاد تغییرت دائمی در آن می شود. از انواع تراتوژن ها می توان به الکل، آمینوپرین، آندروژن، کاربامازپین، کومارین، لیتیوم و اسپریک اسید اشاره کرد. همچنین اشعه ایکس و رادیوگرافی در هر شرایطی ممکن است باعث آسیب به جنین گردد، پس در صورت ضرورت با رعایت ملاحظات لازم در مقابل اشعه قرار گیرید. راهکار مدیریت دندان در بارداری و مصرف داروها از مسائل مهم و حائز اهمیت در این دوران می باشد. بیشتر داروها در شیرها ترشح می شود پس باید در تجویز آنها به مادران شیرده دقت کرد. داروهایی مثل استامینوفن، آموکسی سیلین و کافئین کاملا در بارداری مجاز هستند. قرص برفن نیز در سه ماهه سوم باید تجویز گردد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =