logo aryam

حقایقی در رابطه با کانال ریشه دندان

کانال ریشه دندان

حقایقی در رابطه با کانال ریشه دندان

حقایقی در رابطه با کانال ریشه دندان

برای بسیاری از افراد کانال ریشه دندان و یا همان عصب کشی عملی بسیار ترسناک و دردناک به نظر می آید.  در این مقاله قصد داریم حقایقی در رابطه با کانال ریشه دندان در اختیارتان قرار دهیم.

کانال ریشه دندان چیست

کانال ریشه درمانی است جهت ترمیم و نجات دندانی که دچار پوسیدگی شدید و عفونت شده است. در طی پروسه درمان، عصب و پالپ دندان حذف شده و فضای درونی دندان تمیز و مهر و موم می شود. اگر درمان نشود بافت های اطراف دندان نیز عفونت می کنند و احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش می یابد.

کانال ریشه اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی موجود در مرکز دندان به کار برده می شود. پالپ و یا محفظه پالپ ناحیه  ای نرم درون کانال ریشه است. عصب دندان نیز درون این کانال قرار دارد.

عصب دندان برای سلامتی دندان و عملکردش پس از ادغام دندان با لثه ها دیگر چندان حائز اهمیت نیست. تنها عملکرد آن، نقش سنسور را ایفا کردن است، برای فراهم آوردن احساس گرما و یا سرما. حضور و یا عدم ضور یک عصب دندان بر روی عملکرد روزانه دندان تاثیر نمی گذارد.

کانال ریشه

کانال ریشه دندان چیست

دلیل نیاز به حذف پالپ دندان

هنگامی که بافت عصب دندان و یا همان پالپ آسیب می بیند، می شکند و این فرصت برای باکتری ها مهیا می شود تا شروع به چندتایی شدن کنند. باکتری و نواحی پوسیده دندان می توانند سبب عفونت و یا ایجاد آبسه دندان شوند. آبسه دندان هنگامی اتفاق می افتد که عفونت در تمامی نواحی انتهایی ریشه دندان گسترده شود. علاوه بر آبسه، عفونت کانال ریشه دندان می تواند سبب:

  • متورم شدن که می تواند به نواحی دیگری مانند صورت، گردن و سر نیز گسترش پیدا کند.
  • موجب از دست دادن استخوان اطراف ریشه می شود.

عامل آسیب رساندن به عصب دندان و پالپ

عصب دندان و پالپ می تواند به سبب مواردی مانند پوسیدگی، پروسه های دندانی مداوم بر روی یک دندان و یا پر کردن های بزرگ دندان، شکستگی و یا حفره های بر روی دندان و یا ضربه به صورت آسیب دیده، ملتهب و عفونی شود.

پروسه درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه و یا عصب کشی به یک یا دو جلسه ویزیت دندانپزشک و یا اندودانتیست احتیاج دارد. اندودانتیست دندانپزشکی است که در امور علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان و یا اعصاب دندان انسان تخصص های لازم را دارد.

حتما به این موضوع توجه کنید که برای انجام تمامی جراحی ها و درمان های مربوط به دهان و دندانتان به دندانپزشکی متخصص و متبحر مراجعه کنید.

درمان کانال ریشه

پروسه درمان کانال ریشه

جلسه اول مراجعه به دندانپزشکی

اولین قدم در پروسه درمان کانال ریشه، گرفتن عکس از دندان ها جهت دیدن نوع کانال ریشه و تشخیص نشانه هایی از عفونت در استخوان اطراف ریشه است. سپس دندانپزشک از داروهای بی حسی استفاده کرده تا نواحی اطراف دندان مورد نظر را بی حس کند.

اگر عصب دندان مرده باشد به بی حسی احتیاجی نیست، اما بیشتر دندانپزشکان جهت حفظ آرامش بیمار معمولا از بی حسی استفاده می کنند. سپس با استفاده از ابزار به خصوصی ناحیه را خشک و خالی از بزاق نگه می دارند.

سپس ابزاری را به درون دندان دریل می کنند تا به محفظه دسترسی پیدا کنند. پالپ همراه با باکتری، بافت عصب پوسیده و بافت های مربوطه از درون دندان تخلیه می شوند. سپس به طور کامل دندان و محفظه درونی اش را شستشو می دهند، تا هیچ بافت آسیب دیده و مرده ای باقی نماند.

سپس دندان را کاملا مهر و موم می کنند. برخی از دندانپزشکان در حدود یک هفته پیش از مهر و موم دندان صبر می کنند. برای مثال، اگر عفونتی رون دندان  وجود داشته باشد، دندانپزشک احتمالا دارویی درون دندان قرار می دهد تا آن را درمان کند. اگر در همان روز منافذ دندان بسته نشود، یک پر کننده موقتی درون حفره خارجی دندان قرار می دهند تا مواد خارجی ای مانند بزاق و غذا در بین جلسات دندان را آلوده نکنند.

جلسه دوم مراجعه به دندانپزشکی

جلسه دوم مراجعه، برای پر کردن نهایی دندان و فضای داخلی آن است. قدم نهایی شاید شامل بازسازی های بیشتر دندان شود. زیرا معمولا دندانی که به کانال ریشه احتیاج دارد، دارای پر کنندگی های بزرگ، پوسیدگی های شدید و یا دیگر ضعف ها است؛ این دندان ها معمولا به تاج دندان، تاج همراه با پست، و یا دیگر بازسازی کننده های دندان جهت حفاظت از آن و پیشگیری از شکستگی های احتمالی و بازگرداندن آن به حالت کارآمدی کاملش احتیاج دارند.

آیا پروسه درمان کانال ریشه درد دارد؟

پروسه های کانال ریشه به دردناک بودن شهرت پیدا کرده اند. در واقع طبق گفته اکثر افراد، این پروسه بیشتر از پر کردن دندان درد ندارد.

کانال ریشه

درد پروسه کانال ریشه

جایگزین پروسه کانال ریشه

نجات دندان طبیعی خودتان بهترین گزینه موجود است، در صورت امکان. دندان طبیعی و نرمال خودتان به شما امکان مصرف طیف وسیعی از مواد غذایی لازم برای داشتن یک تغذیه سالم و کامل را می دهد.

تنها راه جایگزین کانال ریشه، کشیدن دندان عفونی و جایگزینی آن با بریج دندان، ایمپلنت دندان، و یا دندان های مصنوعی متحرک است که عملکرد جویدن را تسهیل می بخشند و از جا به جایی و شیفت کردن دندان های مجاور گپ جلوگیری می کنند.

سخن آخر

اگر به کاشت ایمپلنت دندان به عنوان یک راه حل جایگزین نگاه می کنید، می توانید برای گرفتن اطلاعات تکمیلی و همچنین انجام پروسه به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 11 =