logo aryam

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

ایمپلنت

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

در میان عموم مردم این واقعیت که سیگار کشیدن برای ریه ها، دهان و سلامت کلی بدن خوب نیست پذیرفته شده است. تاثیر سیگار بر روی هر شخصی متفاوت است، پس طبیعتا هر فرد تجربه شخصی خودش از اثرات آن را در خود تجربه می کند و لزوما در افراد مختلف به یک شیوه نیست.

در این هنگام، این سوال پیش می آید که اگر شما یک شخص سیگاری هستید، پس دیگر  نمی توانید کاندید دریافت ایمپلنت دندان باشید؟

برای افراد سیگاری نیز کاشت ایمپلنت دندان امکان پذیر است. با این حال، به شدت بر روی سلامت دهانی شما تاثیر می گذارد و بنابراین بر میزان موفقیت آمیز بودن ایمپلنت اثرات منفی دارد. و قطعا هیچ شخصی تمایل به از دست دادن ایمپلنت دندان و عدم موفقیت آن ندارد.

به خاطر داشته باشید که سیگار کشیدن با بیماری ها و عفونت هایی مانند بیماری پریودنتال و پری ایمپلنت (بیماری لثه ایمپلنت) و همچنین شرایطی مانند تحلیل رفتن استخوان فک، تحلیل بافت لثه، و حتی افتادن دندان مرتبط است. در این مطلب، نکاتی را در رابطه با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان ذکر کرده ایم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و سیگار

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

مطالعات نشان داده اند که نیکوتین موجود در تنباکو سبب کاهش جریان خون می شود. در مواردی مانند ایمپلنت دندان، کاهش جریان خون اصلا اتفاق خوبی نیست، به این دلیل که شما به بیشترین میزان جریان خون به دهانتان احتیاج دارید تا ترمیم و درمان به بهترین و سریع ترین حالت ممکنش انجام شود.

همچنین سیگاری که شام استنشاق می کنید ممکن است سبب سوزاندن بافت های درون دهانتان شود و هر بار باعث ضخیم تر شدن لایه های بالایی سلول های پوستی شود و به جای ساختن استخوان بیشتر بافت های فیبروزی تشکیل دهد. دود سیگار همچنین می تواند سبب آسیب رساندن به غدد بزاقی شود که همین اتفاق موجب خشکی دهان می شود و به همین ترتیب فقدان مایع کافی جهت شستن باکتری ها اتفاق می افتد.

برخی دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت برای افرادی که به طور سنگین و طولانی مدت سیگار می کشند اجتناب می کنند. تمامی این ها بستگی به شرایط لثه های شما و استخوان فک پایه دارد. پیوند استخوان می تواند حمایت بیشتری از ایمپلنت فراهم آورد و تاثیر مثبت در افزایش میزان موفقیت آن داشته باشد، هر چند حتما راه حلی قطعی و تضمینی نیست.

سیگار های متفاوت

برای برخی سوال است که ممکن است سیگارهایی با نیکوتین کمتر و اصطلاحا امن تر از سیگار های معمول تاثیر منفی کمتری بر روی ایمپلنت های دندان بگذارند؟ خیر. به هر حال دودی که استنشاق می شود دارای نیکوتین و مواد شیمیایی است، هرچند کمتر. پس احتمال اینکه تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان با این سیگار ها کمتر بر میزان موفقیت آمیز بودن ایمپلنت ها باشد، بسیار کم است.

پروسه ایمپلنت دندان و سیگار کشیدن

پس تکلیف کسی که هم سیگاری است و هم به ایمپلنت دندان نیاز دارد چیست؟

یکی از حالت های ایده آل، سیگار نکشیدن حداقل یک هفته پیش از انجام پروسه است. و احتمالا دندانپزشکتان برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند.

و پس  از انجام پروسه، تا حداقل دو ماه بایستی از استعمال دخانیات جلوگیری به عمل آورید. این کار حداقل می تواند اجازه دهد که ادغام ایمپلنت با استخوان به طور کامل و بدون مداخله اثرات منفی سیگار کشیدن انجام شود. اگر شما به سیگار کشیدن در قبل، حین و پس از مراحل پروسه کاشت ایمپلنت ادامه دهید، احتمال وقوع عوارض به شدت افزایش می یابد.

کاشت ایمپلنت دندان

پروسه ایمپلنت دندان و سیگار کشیدن

عدم موفقیت ایمپلنت در سیگاری ها

میزان عدم موفقیت ایمپلنت دندان در افراد غیر سیگاری به کمی 1.4 درصد است. از طرفی دیگر، این میزان در افراد سیگاری در حدود 15.8 درصد است. و این بدین معناست که اگر سیگار می کشید احتمال عدم موفقیت را تا 11 برابر افزایش می دهید. چطر می توان احتمال موفقیت ایمپلنت دندان  را افزایش داد؟ بهترین راه ترک سیگار است.

نحوه ترک سیگار

ایده ترک کردن سیگار بسیار خوب و شیرین است، اما حقیقت این است که کار ساده ای نیست. در زیر برخی راهکار ها جهت ترک سیگار آورده شده است:

برنامه ریزی کنید.

یک برنامه ترک بریزید-راه هایی جهت حفظ تمرکز و افزایش انگیزه جهت ترک. شما می توانید یک برنامه ترک سیگار شخصی داشته باشید و یا از برنامه های عمومی موجود استفاده کنید.

مشغول بمانید.

مشغول نگه داشتن خودتان در روزی که تصمیم به ترک گرفتید، یکی از راهکار های موثر در سیگار نکشیدن است. این کار کمک می کند که ذهنتان را خالی از افکار و هوس های مربوط به سیگار کشیدن نگه دارید. موارد زیر به مشغول نگه داشتنتان کمک می کنند:

  • ورزش کردن
  • پیاده  روی
  • جویدن آدامس
  • نوشیدن آب
  • ریلکس کردن و تنفس عمیق
  • سینما رفتن
  • گشتن با دوستان و افراد غیر سیگاری
عدم موفقیت ایمپلنت

عدم موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری

از محرک ها دوری کنید.

محرک ها چیز هایی هستند که شما را ترغیب به سیگار کشیدن می کنند، که می تواند شامل افراد و یا مکان های به خصوصی شود. در روز ها ترک از این موارد دوری کنید. به موارد زیر برای انجام این کار توجه بفرمایید:

  • سیگارها، فندک ها و جاسیگاری های خود را دور بریزید.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید( زیرا ممکن است عصبیتان کند)، بیشتر آب بنوشید.
  • به مکان هایی که سیگار کشیدن ممنوع است بروید.
  • خواب کافی و رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • روتین زندگی خود را تغییر دهید.

مثبت اندیش باشید.

ترک کردن کار سختی است، پس مثبت بودن از لحاظ روحی و روانی بسیار مهم است. تنها بر روی امروزتان تمرکز کنید- کاری که الان می توانید انجام دهید و فکرتان از میل و هوس به سیگار کشیدن در مراحل بعدی را دور می کند. پس از هر 24، 48 و 72 ساعت به خودتان جایزه ای بدهید( منتها نه با سیگار).

کمک بخواهید.

کمک خواستن از دیگران کار ساده ای نیست. اما نمی توانید از خودتان انتظار داشته باشید که به تنهایی ترک کنید. حتی اگر این جنگ مخصوص  شماست، به نیروهای کمکی احتیاج پیدا می کنید. دوستان قابل اعتماد و خانواده خود را از ترک کردن خود آگاه سازید و از آن ها بخواهید که در روز شروع ترکتان کمکتان کنند.

ترک سیگار سلامت کلی دهانی و تجربه کاشت ایمپلنت دندان موفقیت آمیزی را برایتان به ارمغان می آورد.

سخن آخر

به طور معمول، با در نظر نگرفتن تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان، می توان گفت که یک شخص سیگاری می تواند ایمپلنت دندان دریافت کند، اما قطعا اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، پروسه برایتان راحت تر خواهد بود و احتمال بروز مشکلات و عوارض کاهش پیدا می کند.

به این ترتیب، دهان شما زمان بیشتری را برای بهبودی در اختیار دارد و خبری از وسوسه کشیدن سیگار در حین و پس از پروسه نخواهد بود. این کار می تواند منجر به برخی اثرات سودمند و طولانی مدت بر دهان و سلامت کلی بدنتان شود. قطعا این یک موقعیت برد-برد است.

برای کاشت ایمپلنت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه بفرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =