logo aryam

کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟

کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟

کامپوزیت کردن دندان فاصله دار

فاصله میان دو دندان را در علم دندانپزشکی نیز دیاستما می گویند. اگر شما هم از جمله اشخاصی می باشید که از دندان های فاصله دار (دیاستم) برخوردارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا مطلع شوید که کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟

نحوه کامپوزیت کردن دندان فاصله دار

دیاستما یا فاصله بین دندان ها، مانند بسیاری از مشکلات دیگر، برنامه های درمانی متفاوتی دارد. میزان فاصله بین دندان ها و تعداد دندان هایی که از هم دور هستند عواملی هستند که برنامه درمانی را تعیین می کنند. در ادامه با مراحل و نحوه کامپوزیت کردن دندان فاصله دار آشنا خواهید شد:

  • اگر فاصله میان دندان های شما کم و یا متوسط ​​باشد و تنها در یک سمت دندان باشد، فقط با اضافه کردن مواد کامپوزیت به سطح آن دندان نیز برطرف می شود.
  • اگر فاصله میان دندان ها در دو طرف دندان باشد و یا به عبارتی دیگر احتیاج به افزودن مواد کامپوزیت در دو طرف دندان باشد و یا اینکه دیاستم عمومیت داشته باشد یا به اصطلاح دندان های بسیاری را درگیر کند در این صورت با توجه به شرایط فردی، اغلب از روکش به کار گرفته می شود.
  • در این روکش ها جهت بستن فاصله میان دندان ها برخی اوقات از روش لمینت کامپوزیت و برخی اوقات نیز از روش لمینت سرامیکی نیز استفاده می شود.
  • پیش از تصمیم گیری در ارتباط با شیوه ی درمان، تفاوت میان لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت را حتما بررسی کنید. و همچنین قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت را با قیمت هر واحد لمینت سرامیکی مقایسه کنید تا براساس شرایط و بودجه خود تصمیم گیری بهتری را داسته باشید.

نکته: روش ونیر کامپوزیت به این معنا می باشد که کامپوزیت نه تنها به دو سمت دندان افزوده می شود، بلکه کلیه سطح خارجی دندان هم با این مواد نیز پوشانده می شود.

کامپوزیت دندان فاصله دار

مراحل کامپوزیت کردن دندان فاصله دار

بستن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت

زمانی که میان دو یا چند دندان فاصله ای ایجاد شده باشد، متخصصین دندانپزشک این عارضه را تحت عنوان فاصله دندانی یا فاصله میان دندان ها می شناسند.

فاصله میان دندان ها برخی اوقات می تواند موجب بروز مشکلاتی نیز گردد. ممکن است بیمار از حالت آن ها خوشش نیاید یا غذا میان دندان آن ها گیر کند و موجب بروز زمینه بیماری لثه شود.

فاصله میان دندان ها می تواند موجب تشکیل فضای خالی بین دندان ها و لثه ها گردد که در آن مواد غذایی گیر می کند. این مشکل می تواند موجب حساسیت و درد لثه در فرد شود. و با گذشت زمان، بیماری ای لثه ایجاد شود. که خوشبختانه این فاصله ها قابل رفع است.

حال این سوال پیش می آید که کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟ و چگونه این روش موجب بستن شکاف های میان دندان ها می شود.

کامپوزیت دندان از جنس یک مواد رزینی نرم ساخته می شود. دندانپزشک با تخصصی که دارد این مواد را بر روی سطح و کناره ی دندان ها حالت می دهد و به فرم دندان طبیعی در می آورد.

همچنین فضای خالی دندان ها نیز با کمک ابزار خاصی قالب گیری و پر می گردد. این مواد با به کارگیری از تابش امواج فرابنفش مستحکم و تبدیل به یک لایه روکش کامپوزیتی می شوند.

و پس از آن مرحله پالیش با هدف درخشان کردن و همچنین اصلاح شکل نهایی و گوشه های دندان انجام می شود.

که در انتها شما شاهد دندان هایی مرتب و بدون فاصله نیز خواهید بود. شیوه کامپوزیت دندان فاصله دار نسبت به سایر روش های درمانی سریع تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

دلایل ایجاد دیاستم (فاصله میان دندان ها)

همانگونه که در مطالب بالا گفته شد فاصله میان دو دندان به اسم دیاستم شناخته می شود. این فاصله ها اغلب میان دو دندان جلویی قرار گرفته اند. اما همچنین می توانند میان کلیه دندان ها تشکیل گردند که علل بسیاری جهت فاصله میان دندان ها وجود دارد.

حتی اگر فاصله میان دندان ها برای شخص مشکلی به نظر نیاید، توصیه می کنیم که یک متخصص دندانپزشک این دیاستم ها را معاینه کند تا از بروز بیماری لثه جلوگیری شود.

دیاستم ردیف دندان ها را از بین می برد و شخص ممکن است زبان یا لثه خود را ناخودآگاه گاز بگیرد. این مشکل موجب آسیب به دندان ها می شود.

همچنین دیاستم یا همان فاصله میان دندان ها مشکلات زیر را برای شخص ایجاد می کند که این مشکلات عبارتند از:

علت ایجاد دیاستم

بررسی دلایل ایجاد دیاستم

دندان های افتاده و یا کوچک

از دست دادن دندان ها و یا دندان هایی که کوچکتر از بقیه می باشند موجب بروز دیاستم می شوند. که این اتفاق اغلب دندان های جلویی و فک بالا را درگیر می کند. اگر دندان های دو طرف دندان های جلویی فک بالا ریخته و یا نسبتا کوچک باشند، میان دندان ها فاصله ایجاد می گردد.

مهار لبی بزرگ

مهار لبی بافتی می باشد که از درون لب بالایی به لثه بالای دندان های جلو نیز متصل می باشد. اگر این بافت بیشتر از اندازه بزرگ باشد، می تواند موجب تشکیل فاصله بین این دندان ها گردد.

بیماری لثه

جابجایی دندان ها جزو یکی از نشانه های شایع بیماری لثه می باشد. در اشخاص مبتلا به بیماری لثه، تورم موجب صدمه به استخوان های نگهدارنده دندان می شود. بیماری لثه در آخر موجب لق شدن دندان ها و تشکیل فاصله میان آن ها می شود.

واکنش قورت دادن غلط

اگر که بلعیدن غذا به صورت صحیح انجام شود، در اینصورت زبان باید به سقف دهان بچسبد. بعضی اشخاص به جای کمک به زبان در زمان بلع، به دندان های جلویی خود فشار می آورند.

با سپری شدن زمان، این فشار پیوسته در دهان و بر روی دندان های جلو، دندان ها را از هم جدا می کند و در نهایت موجب بروز فاصله بین دندان نیز می شود.

روش های پیشگیری فاصله بین دندان

به کار گیری کلیه روش ها برای جلوگیری دیاستم نیز امکان پذیر نمی باشد. اگر که فرد دارای بیماری لثه و یا عادت های ایجاد دیاستم باشند. رعایت نکاتی در بهداشت دهان که در زیر آن ها را می گوییم تاحدودی می توانند مفید واقع شوند، که عبارتند از:

  • استفاده از مسواک
  • نخ دندان
  • مراجعه مرتب به دندان پزشک برای معاینه و تمیز کردن دندان
  • دوری از مکیدن انگشت شست و کمک به کودکان برای دوری کردن از این عادت
  • تصحیح عادت بد قورت دادن
پیشگیری از ایجاد فاصله بین دندان

آشنایی با روش های پیشگیری فاصله بین دندان

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله به بررسی اینکه کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟ و انواع مواد کامپوزیت و عملکرد کلی کامپوزیت در دندان های فاصله دار پرداختیم و همچنین عوامل موثر در تشکیل فاصله میان دندان ها را هم برایتان به صورت کامل شرح داده ایم.

سوالات متدوال کامپوزیت دندان فاصله دار به چه صورت انجام می شود؟

  1. کامپوزیت دندان چیست؟
    کامپوزیت دندان از جنس مواد رزینی نرم می باشد. و دندانپزشک این مواد را بر روی سطح و کناره ی دندان ها حالت می دهد و به فرم دندان طبیعی در می آورد که موجب زیبایی و برطرف شدن نقوص دندان ها نیز می شود.
  2. انواع دیاستم دندان چیست؟
    فاصله میان دندان های جلو و کناری، میان دندان نیش فاصله، میان دندان های جلو یا کلیه دندان ها
  3. رابطه میان اندازه دندان و استخوان فک در فاصله دندانی چیست؟
    اگر اندازه دندان های شخص نسبت به استخوان فک در دهان کوچک باشد، موجب به وجود آمدن فاصله میان دندان ها می شود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =