logo aryam

آیا کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند؟

کارهای جلوگیری از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان طبیعی

جلوگیری از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان

کامپوزیت روکشی از جنس رزین می باشد که به مینای دندان متصل می شود. دغدغه بسیاری از کسانی که تمایل به کامپوزیت کردن دندان دارند این است که آیا کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند ؟ یا نه، با این اوصاف لازم به ذکر است که این روکش ها، به دندان ها هیچ آسیبی نمی رسانند چرا که با ماده ای غیر مضر به مینای دندان متصل می شوند.

این کامپوزیت ها نه تنها آسیبی به دندان نمی رسانند بلکه تمام ایرادهای آنها را می پوشانند و لبخندی زیبا به شما هدیه می کنند.

در راستای اتصال این رزین ها به دندان حداقل تراش روی مینای دندان صورت می گیرد به این معنا که دندان های طبیعی شما کاملا دست نخورده خواهند بود. چرا که فرم دهی این مواد روی دندان توسط دندان پزشک صورت می پذیرد.

میزان تخریب دندان با کامپوزیت به قدری پایین است که پس ازمدتی می توانید آن را از روی دندان بردارید.

چگونه کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند؟

موارد بسیاری همچون مواد دندان سازی، مهارت پزشک و … در دوام کامپوزیت و حتی دندان های زیر مواد رزین تاثیر گذار هستند. در نتیجه این که کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند یا خیر به ماهیت این کار ارتباطی ندارد بلکه عوامل خارجی در این دوره چند ساله دندان ها را تحت تاثیر خواهند گذاشت.

چک کردن کامپوزیت دندان

چگونه کامپوزیت به دندان آیسیب می رساند؟

مواد بی کیفیت از عوامل آسیب رساندن کامپوزیت به دندان

از آنجا که دندان پزشک خود مواد کامپوزیت می کند و آن را روی دندان شکل می دهد، بهتر است در انتخاب دندان پزشک دقت نمایید چرا که در صورت کوتاهی در استفاده از مواد درجه یک شاهد افتادن زود هنگام این روکش ها خواهید بود. همچنین کیفیت این روکش ها می تواند مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

همین طور اگر روکش به اندازه کافی محکم نباشد احتمالا دچار شکستگی شده و به دندان طبیعی شما آسیب می زند.

عفونت لثه از صدمات کامپوزیت به دندان طبیعی

در صورتی که شما دچار عفونت لثه و خرابی دندان باشید و دندانپزشک شما معاینه لازم را انجام نداده باشد دچار دردسر خواهید شد. اما اگر دندان های شما پس از معاینه سالم بودند و باز هم دچار عفونت شدید بدانید که این موضوع به علت عدم فرم دهی صحیح مواد روی دندان می باشد.

آسیب رساندن کامپوزیت به دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

درست است که از نظر تخصصی آسیبی از جانب رزین های کامپوزیت به دندان های شما وارد نمی شود اما عواملی همانند مهارت دندان پزشک و رعایت بهداشت می توانند از تخریب احتمالی دندان های طبیعی شما جلوگیری کنند.

دندان کامپوزیت شده

آسیب رساندن کامپوزیت به دندان

نقش دندان پزشک در آسیب رساندن کامپوزیت به دندان

واضح است که مهارت دندان پزشک شما در میزان آسیبی که دندان هایتان طی کامپوزیت می بیند تاثیر دارد. این مهارت ها مربوط به مرحله تراشیدن، اتصال و حتی مواد به کار رفته می باشد.

جنس این روکش ها با مینای دندان متفاوت می باشد و ممکن است در صورت عدم حرفه ای بودن دندانپزشک کامپوزیت شکسته و به ظاهر دندان شما آسیب برساند.

جرم گرفتن دندان

همان طور که می دانید بهداشت فردی نقشی مستقیم در زیبایی لبخند شما خواهد داشت. با این اوصاف نباید اجازه دهید در مدت زمانی که روکش کامپوزیت به همراه دارید دندان های شما جرم بگیرند. درست است که این مسئله مربوط به تاثیر کامپوزیت بر دندان نیست اما جلوه کامپوزیت را از بین خواهد برد.

کارهای جلوگیری از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان طبیعی

رعایت بهداشت فردی و استفاده از کامپوزیت در کوتاه مدت می تواند از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان های طبیعی جلوگیری کند. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

نخ دندان کشیدن

جلوگیری از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان

استفاده از دهان شویه

چرخاندن دهان شویه در دهان، بعد از وعده های غذایی موجب حفظ سلامت لثه ها و پاکسازی دندان ها در دوره به همراه داشتن کامپوزیت می باشد و از آسیب رساندن کامپوزیت به دندان طبیعی جلوگیری می کند.

همچنین مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان نیز در ای مورد تاثیر به سزایی خواهد داشت.

درمان اولیه دندان برای کامپوزیت

همچنین توصیه می شود پیش از اقدام به کاشت کامپوزیت یک چکاپ از دندان های خود انجام دهید تا موارد خراب و پوسیده را درمان کنید سپس هیچ نگرانی از خراب شد دندان ها زیر رزین نخواهید داشت. در صورت عدم رعایت این مورد کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند.

نتیجه گیری

در اصل اینکه کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند یا نه به عوامل خارجی نیز مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، انتخاب دندانپزشک نامناسب، عدم درمان خرابی اولیه دندان ها پیش از کاشت کامپوزیت و … در این موضوع تاثیر گذار هستند.

سوالات متداول آیا کامپوزیت به دندان طبیعی آسیب می رساند؟

Rate this post
1آیا دندان های کامپوزیت می افتند؟
روکش های کامپوزیت پس از 4 یا 5 سال از دندان جدا شده و می افتند. البته این موضوع به دندان پزشک و مواد غذایی که میل می کنید نیز بستگی دارد.
2کامپوزیت با لمینت چه تفاوتی دارد؟
لمینت گران تر و با دوام تر از کامپوزیت می باشد.
3آیا طول عمر کامپوزیت ها به جنس و سلامت دندان طبیعی بستگی دارد؟
خیر، اما عدم سلامت دندان طبیعی تا حدی مشکل ساز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =