logo aryam

کاربرد فیس ماسک ارتودنسی

کاربرد فیس ماسک ارتودنسی

آشنایی با کاربرد فیس ماسک ارتودنسی

فیس ماسک ارتودنسی دستگاهی می باشد که خارج از دهان قرار گرفته و بر رشد فک کودکان تاثیر می گذارد. ابن ماسک عموما برای کودکان در سنین 8 تا 13 سال مناسب می باشد. کاربرد فیس ماسک ارتودنسی به اینگونه است که در گذر زمان فک بالا و پایین را تراز می کند تا به حالت نرمال جفت شوند. توجه داشته باشید که دندان های بالا 1 میلی متر باید جلوتر از دندان های پایین باشند.

فیس ماسک ارتودنسی ابزاری متحرک بوده و دوره درمان را نسبت به دیگر روش ها کوتاه تر می کند. فیس ماسک، کودکان را نسبت به جراحی بی نیاز کرده و باعث می شود در بزرگسالی با مشکلاتی در اسکلت فک همراه نباشند.

بسیاری از افراد تمایلی به داشتن ماسک ارتودنسی روی صورت خود ندارند، با این وجود اگر عارضه شما با جراحی برطرف می شود، جایگزین کردن روش درمانی فیس اکیدا بسیار توصیه می شود.

عملکرد فیس ماسک ارتودنسی

ابتدا دندانپزشک از دندان های فک بالا قالب گیری می کند، که کودک باید از آن تا 2 ماه استفاده نماید. لازم به ذکر است که هنگام غذا خوردن باید قالب را از دهان خارج کند.

فیس ماسک رشد فک بالا را کنترل می کند و باعث می شود استخوان آن تا 2 ماه بدون تغییر بماند. در زمان مشخص و پس از معاینه تشخیص داده می شود که پیچ قالب باز شده و فک بالا برای رشد آزاد شود. پس از باز شدن پیچ ها 6 الی 12 ماه درمان زمان می برد.

با توجه به عملکرد فیس ماسک ارتودنسی، در آن یک قاب با میله مرکزی مشاهده می شود. دو پد نیز که در ابتدا و انتهای این میله قرار دارند روی پیشانی و چانه قرار می گیرند. قالبی که پیش از این به عملکرد آن اشاره کردیم نیز دقیقا روبروی دهان بوده و به فک بالا متصل می شود.

 فیس ماسک ارتودنسی

بررسی کاربرد فیس ماسک ارتودنسی

کاربرد فیس ماسک ارتودنسی برای درمان مال اکلوژن

مال اکلوژن اختلالی می باشد که اجازه جفت شدن فک ها را نمی دهد. در این حالت جویدن غذا و صحبت کردن مشکل شده و از نظر ظاهری و زیبایی بر لبخند شما تاثیر می گذارد. مال اکلوژن از عارضه های دندانی پیچیده بوده و بهترین روش درمانی برای آن فیس ماسک می باشد که فرایند درمان را نسبت به ارتودنسی های معمولی سرعت می بخشد.

اصول مراقبتی در درمان فیس ماسک

توصیه می شود در طول درمان مراقب رفتار کودک خود با این دستگاه باشید. اجازه ندهید به صورت مداوم و بی دلیل آن را از دهان جدا یا قطعات آن را دستکاری کند. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان با فیس ماسک از اهمیت بالایی برخوردار است. به هیچ عنوان نباید با فیس ماسک ارتودنسی به جویدن هرگونه خوراکی پرداخته شود.

دائما باید ماسک ارتودنسی ضدعفونی و تمیز شود. اینکار می تواند با پدهای ضدعفونی کننده یا دستمال مرطوب انجام شود. هیچگاه معاینه و ویزیت های تعیین شده از جانب دندانپزشک عقب نیفتد، چرا که بندهای الاستیکی که قالب را به دندان متصل کرده اند دائما باید بررسی شوند.

مراقبت های لازم در درمان فیس ماسک

بررسی اصول مهم مراقبتی در درمان فیس ماسک

مزایا و معایب فیس ماسک ارتودنسی

مزایا:

  • کاهش احتمال کشیدن دندان برای باز کردن فضا در راستای جا به جایی دندان ها
  • عدم نیاز به جراحی فک
  • حفظ سلامت لثه ها
  • سرعت بالا برای درمان عارضه
  • زیبایی فک، به دلیل رشد هدایت شده فک در کودکی

معایب:

  • با توجه به عملکرد و کاربرد فیس ماسک ارتودنسی، این ابزار بیرون از محدوده دهانی قرار داشته و ظاهر آنچنان خوبی ندارد.
  • علاوه بر این قالبی که در دهان قرار می گیرد ممکن است در صحبت کردن برای شما مشکل ایجاد کند.
  • ممکن است پوست کودک به متریال به کار رفته در قاب صورت و هد کپ ها حساس باشد و واکنش های آلرژیک را موجب شود. البته این مورد بسیار نادر است.
بررسی مزایا و معایب فیس ماسک

آشنایی با مزایا و معایب فیس ماسک ارتودنسی

نتیجه گیری

در کودکان عملکرد فیس ماسک ارتودنسی به اینگونه است که یک میله و دو پد روی صورت قرار می گیرند که نگهدارنده قالب فک بالا می باشند. این قالب دندان های فک بالا را بدون تغییر تا 2 ماه نگه داشته و سپس پیچ آن توسط دندانپزشک باز می شود تا رشد آن در مسیر درست صورت گیرد.

قابل توجه است که این ابزار برای سنین 8 تا 13 سالگی مناسب می باشد. این افراد باید ماسک ارتودنسی را هنگام غذا خوردن از دهان خارج کنند و به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند، در غیر این صورت در دوره درمان با مشکلاتی مواجه می شوند.

سوالات متداول کاربرد فیس ماسک ارتودنسی

  1. در طول روز فیس ماسک ارتودنسی چند ساعت باید در دهان باشد؟
    به طور کل توصیه می شود جمعا 18 ساعت در شبانه روز از این ابزار خارج دهانی استفاده شود.
  2. با فیس ماسک امکان خوردن غذا وجود دارد؟
    خیر کودک باید برای خوردن غذا و جویدن آن، فیس ماسک را از دهان خارج کند.
  3. بهترین زمان برای استفاده از فیس ماسک در چه سنی است؟
    حدودا سن 7 یا 8 سالگی عملکرد و کاربرد فیس ماسک ارتودنسی بهتر می باشد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =