logo aryam

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟

کاشت ایمپلنت

ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان

سوالی که بیشتر بیماران هنگام مراجعه به مطب میپرسند این است که آیا کاشت ایمپلنت شرایط خاصی را میخواهد؟ آیا وجود برخی بیماری ها می تواند مانع کاشت ایمپلنت شود؟ چه کسانی نمیتوانند ایمپلنت کنند؟ این ها سوالات همیشگی بیماران است.

امروز قصد داریم راجع به آن ها توضیح دهیم، اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد کاشت ایمپلنت را دارند ولی نمیدانند که شرایط کاشت را دارید یا نه بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟

درواقع بیشتر از 90 درصد افراد می توانند ایمپلنت کنند، داشتن سلامت عمومی برای کاشت ایمپلنت کافی است و تنها وجود برخی شرایط و بیماری ها سبب می شود که کاشت ایمپلنت به تاخیر بیافتد، بهتر است مدتی صبرکنید و پس از درمان مجدد جهت کاشت مراجعه کنید، شرایطی مانند:

کاشت ایمپلنت در دوران بارداری

بسیاری از خانم ها هنگامی که دندان خود را از دست می دهند تمایل به جایگزین کردن آن دارند چرا که از دست دادن دندان مخصوصا اگر در دندان های جلویی باشد، در زیبایی و اعتماد به نفس تاثیرگذار است. در صورت داشتن شرایط عادی کاشت ایمپلنت مساله ای ندارد، ولی در صورتی که باردار هستید، فعلا کاشت ایمپلنت را به تعویق بیندازید چرا که ممکن است برای سلامتی خود و فرزندتان خطرناک باشد و سلامتی شما در اولویت است.

بارداری و کاشت ایمپلنت

بارداری

به دلایل زیر بهتر است که کاشت ایمپلنت در دوران باردای انجام نشود:

  • اشعه ایکس

قبل از کاشت ایمپلنت لازم است که عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود، بهتر است که در دوران بارداری از عکس برداری با اشعه ایکس خودداری کنید و انجام این کاررابرای زمان دیگیری موکول کنید. عکس برداری می تواند سبب زایمان زودرس شود و بهتر است که در این دوران انجام نشود.

  • عمل جراحی

کاشت ایمپلنت از طریق عمل جراحی صورت میگیرد، شاید عمل جراحی به خودی خود ضرری برای خانم های باردار نداشته باشد، اما به هرحال عمل جراحی است و ممکن است که در طی عمل نیاز به استفاده از دارو داشته باشید و دارو برای جنین خطر داشته باشد. سلامتی جنین و شما مهم تر از هرچیزی است و عقب انداختن زمان کاشت ایمپلنت بهتر از به خطر افتادن سلامتی جنین می باشد.

جهت کاشت ایمپلنت و دریافت مشاوره میتوانید به مطب متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.

  • داروهای بی حسی

هرچند که طی مطالعات انجام شده استفاده از داروهای بی حسی خطری برای مادران باردار ایجاد نمی کند، ولی بهتر است که در این دوران از داروهای بی حسی و بیهوشی تا حدامکان استفاده نکنید.

  • استرس

آرامش و ریلکس بودن برای خانم ها باردار جهت رشد جنین بسیار ضروریست. کاشت ایمپلنت و انجام عمل جراحی سبب ایجاد استرس می شود که می تواند اثراتی منفی بر روی جنین بگذارد، بهتر است که در این دوران عمل های جراحی غیر ضروری را کنار بگذارید چرا که انجام هر عملی نمی تواند بدون استرس و اضطراب باشد.

  • قالب گیری تاج دندان

در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن قالب گیری به صورت دقیق انجام نمی شود بنابراین بهتر است که بعد از زایمان و پس از از بین رفتن ورم صورت اقدام به کاشت ایمپلنت و قالب گیری تاج دندان کنید.

سوالات متداول چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند

1آیا در صورت داشتن ضربان قلب نامنظم باز هم می توان برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟
یکی از دلایل ضربان قلب نامنظم می تواند بارداری باشد، بهتر است تا منظم شدن ضربان قلب از کاشت ایمپلنت جلوگیری شود.
2مدتی است که در حال انجام رادیوتراپی هستم، آیا می توانم جهت کاشت ایمپلنت اقدام کنم؟
اشعه رادیوتراپی بهبود بافت لثه را به تاخیر می اندازد، بنابراین بهتر است که تا پایان آن برای کاشت ایمپلنت  اقدامی صورت نگیرد.
3آیا برای کاشت ایمپلنت محدودیت سنی وجود دارد؟
خیر، تنها داشتن سلامت عمومی، بافت لثه واستخوان فک کافی جهت کاشت ایمپلنت لازم است ولی معمولا روی افراد کوچک تر از 18 سال انجام نمی شود ولی حداکثر سن جهت کاشت ایمپلنت مطرح نیست.

 

دیابت و کاشت ایمپلنت

افرادی که دیابت آن ها به صورت کنترل نشده است نمی توانند کاشت ایمپلنت انجام بدهند. تنها افرادی مجاز به کاشت هستند که دیابت خود را با استفاده از مصرف دارو یا تزریق انسولین کنترل می کنند و دیابت آن ها به صورت کنترل شده می باشد، این گونه افراد پس از کنترل قند خون می توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند.

در صورتی که دیابت کنترل نشده باشد می تواند سبب بروز غفونت در ایمپلنت و درنهایت به شکست آن منجبر شود.

دیابت و کاشت ایمپلنت

دیابت و دندان

ایمپلنت در بیماران تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی

بیمارانی که تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار گرفته اند بهتر است که کاشت ایمپلنت را به تعویق بیندازند، چراکه ایمنی بدن تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی کاهش می یابد و آن ها  بیشتر در معرض عفونت قرار میگیرند بنابراین بهتر است که تا3ماه پس از پایان شیمی درمانی و 6ماه پس از پایان پرتودرمانی صبرکنند، سپس جهت کاشت ایمپلنت اقدام نمایند زیرا ایمنی ضعیف سبب می شود تا کاشت ایمپلنت در معرض عفونت لثه قرار گیرد که منجبر به شکست ایمپلنت می شود.

ایمپلنت و کشیدن سیگار

کشیدن تمام مواد دخانی مانند سیگار، تنباکو و قلیان می تواند در روند بهبودی زخم اختلال ایجاد کند. زمانی که کاشت ایمپلنت انجام می شود، در فرآیند جوش خوردن پایه فلزی ایمپلنت با استخوان فک  وقفه ایجاد می شود و این وقفه سبب می شود تا استخوان فک تحلیل رود و خطر بروز عفونت نیز وجود دارد که باعث به وجود آمدن التهاب درلثه شده و شکست ایمپلنت را درپی دارد.

چنین افرادی اگر قصد کاشت ایمپلنت دارند و ترک سیگار برایشان میسر نیست، بهتر است که حداقل 2 هفته قبل از کاشت و 2 هفته پس از کاشت ایمپلنت سیگار را کناربگذارند و مرتب تخت نظر دندان پزشک باشند و بهداشت دهانی و دندانی خود را رعایت کنند.

سیگار کشیدن و ایمپلنت

سیگار

سکته قلبی و ایمپلنت

بهتر است که اگر سکته قلبی کرده اید، تا 6 ماه جهت کاشت ایمپلنت صبر کنید زمانی که شرایط جسمانی به حالت طبیعی بازگشت و توانستید استرس و اضطراب خودرا کنترل کنید، بهتر است که برای کاشت ایمپلنت اقدام نمایید.

کاشت ایمپلنت حین عفونت و التهاب لثه

اگر التهاب لثه و عفونت دارید بهتر است تا درمان کامل از انجام ایمپلنت خودداری کنید، زیرا عفونت و التهاب اگر درمان نشوند شکست ایمپلنت را در پی دارد.

سیستم ایمنی ضعیف و کاشت ایمپلنت

سیستم ایمنی در روند بهبودی کاشت ایمپلنت و گرفتن نتیجه مناسب تاثیر گذار است، بنابراین افرادی که دچار بیماری هایی که مرتبط با سیستم ایمنی بدن می باشند، مانند لوسمی، ایدز و MS بهتر است که قبل از کاشت ایمپلنت با پزشک خود در این مورد مشورت کنند. درواقع التهاب لثه و اختلال در بهبود بافت لثه از عوارض جانبی این گونه بیماری ها می باشد.

سخن آخر

در صورتی خواستار کاشت ایمپلنت دندان می باشید، بهتر است که قبل از اقدام به کاشت با پزشک و دندانپزشک خود در این مورد مشورت کنید. آن ها بهتر از هرکسی می توانند شمارا در این مورد که چه کسانی نمی توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند و چه کسانی جهت کاشت مناسب هستند، راهنمایی می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نوزده =