logo aryam

چسب مخصوص روکش دندان

چسباندن روکش دندان

چسباندن دوباره روکش دندان

گاهی اوقات پیش می آید که روکش دندان از جای خود شل شده و یا در حالت های بدتر به طور ناگهانی کنده می شود. در این هنگام باید دستور العمل هایی را رعایت نماییم تا کمترین آسیبی به سلامت دندان وارد نشود. یکی از راه ها برای برای چسباندن  روکش دندان استفاده از چسب مخصوص روکش دندان است اما استفاده از آن شرایطی دارد که به آن می پردازیم.

شل شدن یا افتادن روکش دندان

در هنگامی که روکش دندان شل می شود ابتدا باید آن را جدا کنیم چرا که افتادن ناگهانی آن می تواند تبعاتی از جمله خفگی داشته باشد. در صورت قورت دادن روکش دندان در اثر افتادن ناگهانی جای هیچ نگرانی نبوده و روکش دندان بدون هیچ مشکلی دفع می شد.

هنگامی که روکش دندان شل شده بود لازم است ابتدا به آرامی آن را از دندان جدا کرده و فورا جهت روکش کردن دوباره دندان با دندان پزشک تماس بگیرید. در صورتی که دندان پزشک وقت معاینه نداشت و یا به هر دلیلی نمی توانستید به دندان پزشک مراجعه کنید می توانید از راه های دیگر استفاده کنید.

شل شدن یا افتادن روکش دندان

برداشتن روکش دندان شل شده

هنگام افتادن روکش دندان چه کار باید کرد؟

به طور کل هنگامی که روکش دندان به هر دلیل کنده شود شما سه راه پیش روی خود دارید. انتخاب هر کدام از این سه راه بنا بر شرایط موجود می تواند مناسب باشد. این سه راه برای جایگزینی روکش دندان عبارت اند از:

مراجعه به دندان پزشک برای چسباندن دوباره روکش دندان

بعد از کنده شدن روکش دندان در صورتی که آن را قورت نداده بودید لای یک دستمال پیچیده و به دندان پزشک مراجعه نمایید. دندان پزشک ابتدا به ضد عفونی کردن روکش دندان آن را با چسب مخصوص روکش دندان که از نوع دائمی است به دندان می چسباند.

اما گاهی اوقات ممکن است به دندان پزشک دسترسی نداشته باشیم. در این صورت می توانیم از یکی از دو راه دیگر استفاده کنیم.

مراجعه به دندان پزشک برای چسباندن دوباره روکش دندان

چسباندن دوباره روکش توسط دندان پزشک

استفاده از چسب مخصوص روکش دندان

این نوع چسب از نوع موقت بوده و با چسب های دندان پزشکان تفاوت دارد. این چسب ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید تا بتوانید خودتان به راحتی روکش دندان را بچسبانید تا به طور موقت مشکل حل شود. دقت کنید که کاربرد این چسب برای زمان هایی است که نوبت دندان پزشکی شما دیرتر فرا می رسد و یا به هر دلیلی نمی توانید به دندان پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که چسباندن دندان نیز برایتان مشکل بود یا نتوانستید روکش را درست بچسبانید راه دیگری نیز هست.

مراقبت ویژه از دندان بدون روکش

گاهی اوقات شما با اینکه با دندان پزشک تماس می گیرید دندان پزشک نوبت ندارد و یا برای چند روز دیگر است. در این حالت اگر چسب مخصوص روکش دندان نیز در دسترس نباشد مجبور به مراقبت ویژه از دندان هستید تا بتوانید در اسرع وقت خود را به دندان پزشکی برسانید.

برای مراقبت ویژه باید تمام اصول مسواک زدن و … را رعایت کنید. سعی کنید با ملایمت مسواک بزنید و نخ دندان را فراموش نکنید. در این هنگام بهتر است رژیم غذایی خاصی را نیز رعایت کنید تا کمترین آسیب به دندان شما وارد شود. از جمله این پرهیز ها نخوردن شیرینی و غذاهای شیرین، نخوردن مواد غذایی بسیار گرم یا بسیار سرد و … هستند.

مراقبت ویژه از دندان بدون روکش

نخ دندان یک روش برای مراقبت ویژه از دندان ها

نحوه استفاده از چسب مخصوص روکش دندان

برای استفاده از چسب مخصوص روکش دندان ابتدا دندان خود را به خوبی مسواک بزنید و بعد از آن ترجیحا از نخ دندان استفاده کنید تا محیط اطراف دندان بدون روکش به خوبی پاکیزه گردد. سپس با تهیه کردن چسب مخصوص دندان از داروخانه روکش دندان را به چسب آغشته کنید و بر روی دندان بچسبانید.

بعد از چسباندن رعایت بهداشت بسیار مهم بوده و اهمیت ندادن به آن ممکن است باعث پوسیدگی سریع دندان شود. علاوه بر آن حائز اهمیت است که چسب دندان موقتی بوده و به راحتی کنده می شود. در نتیجه لازم است در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید.

دقت کنید که ویژگی های چسب مخصوص روکش دندان این است که در بزاق دهان حل نشود، مقاومت شیمیایی بالایی داشته باشد، با لثه حساسیت نشان ندهد و … .

سخن پایانی

گاهی اوقات اتفاق می افتد که به هر دلیلی روکش دندان از محل نصبش جدا شد. در این صورت می توان به 3 روش عمل کرد. روش اول مراجعه به دندان پزشک است که ایده آل ترین روش می باشد. روش دوم استفاده از چسب مخصوص روکش دندان و چسباندن موقتی روکش دندان است و در آخر، روش سوم این است که با مراقبت ویژه از دندان حفاظت کنیم.

دقت کنید که جز دندان پزشک دو روش دیگر موقتی بوده و باید در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه شود چرا که احتمال پوسیدگی دندان بسیار بالا می رود. برای انتخاب چسب مخصوص روکش دندان نیز باید چسبی را انتخاب نمایید که با لثه ها حساسیت نداده و همینطور دارای مقاومت شیمیایی بالایی نیز باشد تا با مواد غذایی واکنش ندهد.

سوالات متداول چسب مخصوص روکش دندان

 

5/5 - (1 امتیاز)
1علت افتادن روکش دندان چیست؟
پوسیدگی دندان زیر آن از رایج ترین دلایلی است که ممکن است روکش دندان از حالت عادی خارج و از جا کنده شود. البته دلایل دیگه ای نیز ممکن است دخیل باشد و تنها پوسیدگی دندان عامل افتادن روکش دندان نیست.
2آیا می توان به جای چسب موقت از چسب دائمی استفاده کرد؟
بله اما لازم به ذکر است به دلیل اینکه چسب دائمی نیازمند مهارت تخصصی می باشد بهتر است توسط شخص دندان پزشک استفاده و به کار برده شود چرا که با بد چسباندن آن ممکن است به دندان آسیب وارد کنید.
3جنس چسب دندان از چیست؟
جنس چسب مخصوص روکش دندان بسته به نوع روکش و میزان چسبندگی چسب می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال چسبی که برای چسباندن روکش دندان از جنس سرامیکی استفاده می شود با چسبی که روکش دندان از جنس زیرکونیم را می چسباند متفاوت است.

5 دیدگاه ها

  1. سامان گفت:

    چرا نمیشه کلا از چسب موقتی استفاده کرد اخه

  2. نیاز گفت:

    برای وقت گرفتن باید تماس بگیریم

  3. محمد فاضل گفت:

    امسال دوبار چسب دو روکش دندان من کنده شد برا بار اول ۵۰۰ هزار تومن وبار دوم۴۰۰ هزار تومن دادم د صورتیکه امرو ز در یک سایت که تاریخشم ۱۴۰۲ بود دیدم که چسباندن روکش توسط دندانپزشک یارایگان است یا نهایتا ۷۰ هزار تومن هزینه داره .لازم است بدانید این دندانپزشک همکلاس دبیرستان من بوده وادعای دوستی ورعایت تخفیف هم میکند
    چقد بعضی ها بی انصافند دوست وغیر دوست نمیشناسند فقط پول برایشان مهم است
    کلی هم منت سرم گذاشت با دیدن قیمت در سایت از کار به اصطلاح دوست دندانپزشکم شوکه شدم من یک باز نشسته فرهنگی با حقوق ناچیز هستم واو از این موضوع هم خبر دارد حالا فهمیدم دوست دیگه معنی نداره پول جای همه چیزو گرفته انشاالله از گلویش پایین نرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =