logo aryam

پس زدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان ناموفق

پس زدن ایمپلنت دندان

پس زدن ایمپلنت دندان

معمولا مواقعی که افراد مختلف برای کاشت ایمپلنت دندان به دندانپزشکی مراجعه می کنند با اصطلاحاتی مانند “جوش خوردن” و “دائمی” موجه می شوند. اما آیا همیشه به همین گونه است؟ آیا احتمال پس زدن ایمپلنت دندان وجود ندارد؟

ایمپلنت دندان می تواند به دلایل عدم موفقیت و یا تغییر حالت استراتژی کلی ترمیم بیرون آورده شود. معمولا عدم موفقیت در کاشت ایمپلنت می تواند به دلیل از دست دادن ایمپلنت ناشی از عفونت و یا پس زدن بدن میزبان باشد. دلایل احتمالی این عدم موفقیت بسیار زیاد هستند، اما دو دسته اصلی وجود دارد: عدم موفقیت اولیه و عدم موفقیت تاخیری.

ایمپلنت دندان پس زده شده

ایمپلنت دندان ناموفق

عدم موفقیت اولیه

این حالت در حدود چند ماه پس از کاشت ایمپلنت اتفاق می افتد. چه این عدم موفقیت به دلیل عفونت های موجود در طی پروسه ترمیم باشد و یا به دلیل عدم جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک (دوره ادغام با استخوان نامیده می شود)، دندانپزشک متخصص ایمپلنت می تواند ایمپلنت دندان را که نتوانسته به طور مناسب با استخوان جوش بخورد را از فک خارج سازد.

عدم موفقیت تاخیری

این نوع عدم موفقیت یک سال پس از کاشت ایمپلنت، هر لحظه می تواند اتفاق بیوفتد. دلایل این عدم موفقیت می تواند عفونت، فشار زیاد وارد آمده بر ایمپلنت و یا فقط از دست رفتن ایمپلنت باشد و طی هرکدام از این موارد، به راحتی می توان ایمپلنت دندان را از فک خارج کرد.

تفاوت نحوه خارج کردن انواع ایمپلنت ها

مسئله ای که میزان سختی خارج کردن ایمپلنت را تایین می کند کیفیت استخوان فک است. عمدتا، خارج کردن ایمپلنت از فک های کوچک سخت است و فک های بالا نیز سختی های خودشان را دارند. نکته دیگری که باعث سختی پروسه می شود مدت زمان گذشته است. اگر بیش از دو سال از کاشت ایمپلنت گذشته باشد، ایمپلنت در جایش محکم تر شده و حذفش سخت تر می شود.

مسئله بعدی سایز ایمپلنت است. مشخصا هر چقدر ایمپلنت بزرگ تر و عریض تر باشد در آوردنش از فک نیز سخت تر است. از طرف دیگر برخی ایمپلنت های کوچک و نازک هنگام خارج ساختن ممکن است خراب شوند و یا بشکنند و همین مورد سختی درگیر در خارج کردن ایمپلنت است.

اگر شما هم با پس زدن ایمپلنت دندان مواجه شدید حتما به دندانپزشکی متخصص و خبره در این کار مراجعه کنید، زیرا این پروسه به دقت و تبحر زیادی احتیاج دارد، اتفاق خوبی نیست اگر آسیب بیشتری وارد شود .

ایمپلنت دندان

تفاوت خارج کردن انواع ایمپلنت ها

پروسه خارج کردن ایمپلنت دندان از فک

اگر لازم بود که ایمپلنت دندان خارج شود، دو وضعیت در پروسه خارج سازی لحاظ می شود: ایمپلنت ادغام نشده و ایمپلنت ادغام شده

در هر دوی این موارد،جراحی مشابهی با کاشت ایمپلنت انجام می شود. احتمالا طی انجام پروسه بیهوش می شوید و دندانپزشک متخصص از ابزار مخصوصی برای خارج ساختن تاج دندان (بخشی که شبیه دندان های دیگر است) استفاده می کند، سپس بخش اتصال دهنده تاج و ایمپلنت و در نهایت ایمپلنت را خارج می سازد، بخشی که به درون فک پیچ خورده است.

حذف ایمپلنت ادغام نشده

اگر ضروری بود، متخصص ایمپلنت می تواند تا 48 ساعت پس از کاشت ایمپلنتی که هنوز ادغام نشده با استخوان فک، نسبت به خارج ساختن آن اقدام کند. موقعیت هایی که سبب احتیاج پیدا کردن به حذف ایمپلنت ادغام نشده می شوند شامل پیچیدگی های جراحی کاشت ایمپلنت، موقعیت یابی ضعیف، شکستن بخش هایی از ایمپلنت، عفونت و یا هنگامی که بیمار درخواست حذف و خارج ساختنش را کند، می شود.

حذف ایمپنت ادغام شده

اگر ایمپلنت دندان به طور موفقیت آمیزی با استخوان فک جوش خورده باشد، تایین و تایید اینکه احتیاج به خارج ساختنش است مطابق نظر دندانپزشک متخصص است.  دلایل این نوع حذف می توانند ادغام نامطلوب، عفونت، موقعیت نامناسب قرارگیری ایمپلنت و یا درخواست بیمار باشند.

ایمپلنت ادغام شده

حذف ایمپلنت ادغام شده

اقدامات پس از حذف ایمپلنت دندان

پس از خارج ساختن ایمپلنتی که با عدم موفقیت مواجه شده، گزینه هایی جهت پیگیری موجود هستند. انتخابی که شما و دندانپزشکتان بین گزینه های موجود می کنید به شرایط خاص خودتان بستگی دارد.

کاشت ایمپلنت دندان جدید

اگر ناحیه جراحی شده دارای شرایط مناسبی است، بدون هیچ عفونتی و فک استخوان کافی وجود داشته باشد، شما می توانید بلافاصله یک ایمپلنت دندان با برندی جدید و متفاوت را بلافاصله جایگزین کنید.

پیوند استخوان

پس از پیوند استخوان جهت بازسازی استخوان حامی ایمپلنت، به حدود 4 تا 6 ماه برای ترمیم کامل احتیاج است و پس از آن می توان ایمپلنت دندان جدیدی کاشته شود.

انجام ندادن درمان بلافاصله

دندانپزشک متخصص ایمپلنت ممکن است صبر کند تا حدود 2 ماه بگذرد و ناحیه به طور کامل ترمیم شود و سپس چک کند که آیا فک برای دریافت یک ایمپلنت جدید آمادگی دارد یا خیر.

ایمپلنت دندان ناموفق

اقدامات پس از حذف ایمپلنت دندان

احساس درد پس از خارج ساختن ایمپلنت دندان

برای برخی سوال است که آیا پروسه حذف ایمپلنت از فک درد دارد؟ پاسخ بله است. شما به احتمال زیاد پس از انجام جراحی درد خواهید داشت، منتها این درد نباید خیلی شدید و طولانی مدت باشد. سطح و دوام این درد مشابه با درد پس از کشیدن دندان های طبیعی است، این درد را می توان با داروهای مسکن تسکین بخشید و در حدود چند روز یا یک هفته طول می کشد. اگر مدت زمان طولانی تری درد داشتید و یا شدت زیادی داشت به دندانپزشک متخصصتان مراجعه کنید.

انتهایی

متاسفانه همیشه کاشت ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نیست و گاهی ممکن است توسط بدن میزبان پس زده شود و یا مشکلاتی از قبیل عفونت پیش بیاید. اگر با همچین موقعیتی مواجه شدید نگران نشوید، کافیست اگر در تهران ساکن هستید به بهترین متخصص ایمپلنت تهران، دکتر آریام، مراجعه کنید و خارج ساختن ایمپلنت پس زده خود را به او بسپارید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 13 =