logo aryam

پخش عفونت دندان در بدن

پخش عفونت دندان در بدن

رسیدن عفونت به بدن

اگر به عفونت دندان رسیدگی نشود، عفونت آن در بدن گسترش می یابد. عفونت از لثه می تواند به گوش و بافت های اطراف برسد. علاوه بر این غدد لنفاوی سر و گردن را فعال کند. اولین بافت هایی که درگیر می شود دهان می باشد. بهتر است با هویت عفونت دندان آشنا باشیم. عفونت پس از وارد شدن باکتری های دهان به ساختار داخلی دندان در مرور زمان ایجاد می شود. این باکتری ها ممکن است در اثر ترک خورگی یا شکستگی وار دمی شوند. علاوه بر این تجمع پلاک ها روی دندان می توانند باعث پوسیدگی و تخریب قسمتی از دندان شوند. این حالت در بازه زمانی طولانی اتفاق می افتد. پخش عفونت دندان در بدن نیز به همین صورت می باشد، در دراز مدت پخش می شود.

دلایل پخش عفونت دندان در بدن

کشیدن و عصب کشی دندان می توانند ریشه عفونت لثه باشند. در صورتی که بهداشت و دهان و دندان خود را رعایت نکنید، دچار عفونت می شوند. اگر اقدام به برطرف کردن عفونت نکنید، بافت های دهان نیز درگیر می شوند، پس از مدتی شاهد درد در ناحیه فک، ورم گونه ها و احساس درد در اطراف فک خواهید بود.

عفونت لثه

عفونی شدن لثه

علائم پخش شدن عفونت دندان

در صورت مشاهده هر گونه از علائم زیر سریعا برای درمان آن اقدام کنید. چرا که این عفونت اگر در دهان و بدن به رشد و پراکندگی خود ادامه دهد، دیگر با مصرف آنتی بیوتیک ها به این آسانی درمان نمی شوند. حتی ممکن است مشکلات دیگری نیز به وجود آورند.

  • تورم غدد لنفاوی در پشت گوش و زیر فک هشداری برای جلوگیری از پخش شدن عفونت دندان در بدن می باشد.
  • حالت تهوع و استفراغ نیز واکنشی به عفونت می باشد. به این معنا که درگیری ایمنی بدن در راستای سرکوب عفونت از غدد لنفاوی گردن و گوش گذشته و بدن اقدامد به دفاع می کند.
  • با عفونتی که از دندان آغاز شده و در بدن اختلال ایجاد می کند، طبیعی است که حالت گیجی به شما دست بدهد.
  • این موضوع بارز است بر اثر عفونت، تب می کنید. اما همراه با آن ممکن است نسبت به گرما و سرما حساس شوید.
  • اختلال در ضربان قلب و تنفس

عوارض پیشرفت عفونت دندان

در اثر پیشرفت عفونت دندان در دهان و بدن عارضه هایی به وجود می آید که درمان آن ها دشوارتر از درمان عفونت دندان می باشد. همانطور که عفونت ناگهانی به وجود نمی آید این عوارض نیز به صورت تدریجی خود را نشان می دهند. در گذر زمان با پیشرفت عفونت موارد زیر پدید می آیند.

شدید شدن عفونت دندان

پخش شدن وعفونت دندان در دهان

استئومیلیت

یکی از عوارض پخش عفونت دندان در بدن استئومیلیت است. راستئومیلیت عارضه ای است که در اثر رسیدن عفونت به فک ایجاد می شود. پس از درگیری استخوان فک، عفونت وارد خون شده و با جریان خون ذر بدن شاخه می زند. اما خطر اصلی این است که بافت استخوانی فک آلوده می شود. در نتیجه آسیب دیدگی کل فک احتمالا با حالت تهوع، تب و درد مواجه می شوید. بهتر است استئومیلیت در همین مرحله متوقف شود. چرا که عدم رسیدگی باعث می شود عفونت در جریان خون بافت های استخوانی دیگر آسیب ببیند.

سپسیس دندان

یکی از عوارض پخش عفونت دندان در بدن سپسیس است.این عارضه به معنای مسمومیت خون است. در نتیجه وارد شدن عفونت به جریان خون سپسیس ایجاد می شود. اگر بخواهیم مفهوم بارز تری از این مشکل را بیان کنیم باید بگوییم واکنش بیش از حد سیتم ایمنی بدن برای سرکوب عفونت می باشد. این مورد می تواند بسیار خطر زا باشد.

سلولیت

این عارضه در نتیجه نفوذ عفونت و باکتری ها به پوست می باشد. در این شرایط ناحیه ای که عفونت تراکم بیشتری دارد، شاهد قرمزی پوست، تورم و درد خواهید بود. چرا که باکتری ها در حال تخریب بافت غشایی پوست می باشد.

ترومبوز سینوس کاورنوس

سینوس کاورنوس قسمتی از مغز می باشد که اگر در فک بالا عفونت پیشروی کند، لخته خون در آن ایجاد می شود.این مورد بسیار خطرناک می باشد. در صورت بروز نشانه هایی مانند خونریزی شبکه، تب، قرومزی چشم و درد فورا به پزشک مراجعه کنید.

آترواسکلروز

عفونت دندان که وارد جریان خون شده است می تواند در رگ ها رسوب کرده و جریان خون را مختل کند. این کار می تواند عامل بیماری های قلبی و عروقی باشد، از آن جا که جریان خون در سراسر بدن می گذرد، ممکن است موجب گرفتگی یا سکته نیز شود.

رسوب عفونت دندان در رگ ها

آترواسکلروز یا رسوب در رگ ها

نتیجه گیری

علائم و عوارض پراکندگی عفونت از دندان به بدن، در مرحله اول مانند آبسه دندان می باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت چرا که در ابتداد تنها یک عفونت در دندان می باشد. اما در گذر زمان عفونتی بزرگ خواهد بود که دهان و فک را درگیر می کند. خطرزا ترین مرحله وارد شدن عفونت دندان به بدن است. چرا که عوارض زیادی داشته و بیماری های دیگری به دنبال خود دارد.

سوتالات متداول پخش عفونت دندان در بدن

  1. برای پیشگیری از پخش شدن عفونت چه دارو هایی مصرف کنیم؟
    انجام عصب کشی و مصرف آنتی بیوتیک از پیشروی عفونت جلوگیری می کند.
  2. بر اثر پخش شدن عفونت دندان، در بینایی مشکلی به وجود می آید؟
    بله در صورتی که در سینوسی مغز لخته ایجاد شود.
  3. دندان عقل نیز می تواند موجب عفونت شود؟
    حتی یکی از دلایل مواردی که ذکر کردیم دندان عقل نهفته می باشد. چرا که در صورت عفونت می تواند این عوارض را به وجود آورد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 8 =