logo aryam

وظایف دندانپزشک عمومی

وظایف دندان پزشک عمومی خانم

دندانپزشک عمومی

وظایف دندانپزشک عمومی چیست؟

دندانپزشک عمومی می تواند تمامی مشکلاتی که برای دندان های شما بوجود امده است را ترمیم کند. در واقع خط اول ترمیم دندان های خراب و یا مشکلاتی مانند بیماری های دهانی دندانپزشکان می باشند. اگر بیماری های بوجود آمده در حیطه وظایف دندانپزشک عمومی باشد و بتواند آنها را حل و وصل کند که هیچ اما اگر مشکلات دهانی شما حاد باشد و به درمان های ابتدایی پاسخ مثبت ندهد نیاز است تا به یک دندانپزشک متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید.

وظایف دندانپزشک عمومی بسیار گسترده است و اکثرا می توانند تمامی مشکلات ابتدایی دندان های بیمار را برطرف کنند مگر آنکه جراحی های سنگین و یا ارتودنسی باعث شود که بیمار به متخصص مراجعه کند.

در این مطلب خواهیم دید که وظایف دندانپزشک عمومی چیست و بیشتر در چه حیطه ای فعالیت می کند و سپس خواهیم دید که چه عواملی سبب می شود تا بیمار نیاز به متخصص دندان داشته باشد.

اگر برای مشکلات دندانی خود نیاز به این دارید که به دندانپزشک مراجعه فرمایید پیشنهاد ما به شما این است که با خواندن این مطلب در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

دندان پزشکی عمومی چیست و به چه کسی دندانپزشک عمومی می گویند؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که دندانپزشکان تنها مشکلات مربوط به دندان را برطرف می کنند(جرم گیری یا پرکردن دندان) و کاری به بیماری های دهان و دندان ندارند، اما اینطور نیست دندانپزشکی(dentistry)، شاخه ای از علوم پزشکی است و شامل مطالعه بر روی موارد زیر میباشد:

ترمیم دندان ها توسط دندان پزشک عمومی

دندان پزشک عمومی کیست؟

  • تشخیص بیماری های مختص به دهان
  • پیشگیری از گسترش بیماری
  • یافتن راه درمان
  • مطالعه بر روی مشکلات حفره دهان
  • مطالعه بر روی مخاط دهان بیمار
  • رفع علت بوجود آمدن زخم های دهانی بر روی زبان یا بافت های مجاور
  • تشخیص عفونت و بیماری های پیرامون آن  و درمان آنها

پس اینطور نیست که وظایف دندانپزشک عمومی تنها بر روی دندان ها معطوف باشد؛ آنها بر روی تمامی جوانب بیماری های دندانی مطالعه کرده اند و هر کاری که مربوط به دهان و دندان باشد را می توانند به خوبی انجام دهند . دندانپزشکان از آن جایی که وظیفه دارند تا بیماری را تشخیص دهند باید در مورد بافت استخوانی فک و ماهیچه های مجاور آن هم اطلاعات داشته باشند به این صورت است که می توانند بیماری ها را در وحله اول تشخیص دهند و اقدام به رفع آن کنند.

دندان پزشکی رشته وسیعی است و کسانی که در یکی از شاخه های تخصصی دندان پزشکی تحصیل می کنند در زمینه های مختلف می توانند مشغول به کار شوند. اما ابتدا باید دوره عمومی دندانپزشکی را بگذرانند. در پایان این دوره 7 ساله شخص دندانپزشک عمومی می شود می تواند کلینیک درمانی خود را راه اندازی کند.

اما اگر بخواهد در زیر شاخه های دندان پزشکی به تخصص برسد، می بایست در دوره های تخصصی شرکت کند. مانند متخصصین ایمپلنت و یا ارتودنسی که در دوره های دوساله شرکت می کنند، و بعد از گذراندن این دوره ها می توانند انواع جراحی های مربوط به ایمپلنت دندان و کار گذاری ارتودنسی را انجام دهند.

کار هایی که دندان پزشک عمومی باید انجام دهد

همانطور که قولش را داده بودیم باید به این نکته بپردازیم که دندان پزشکان چه کار هایی را انجام می دهند و چه تفاوتی با دندان پزشکان متخصص دارند کارهایی  که انان انجام می دهند شامل موارد زیر می باشد.

دندان پزشک اطفال

دندان پزشک عمومی کودکان

  • تایید سلامت دهان و دندان:

    تایید سلامت دهان و دندان از نمونه کار هایی است که دندان پزشکان عمومی باید انجام دهند، معمولا این کار را با آزمایش های ابتدایی انجام می دهند و یا اگر نیاز باشد باید از دندان های شخص عکس گرفته شود.

  • معاینه با اشعه ایکس:

    معاینه با اشعه ایکس یکی دیگر از کار هایی است که یک دندان پزشک عمومی باید انجام دهد معمولا این کار را با دستگاه های مخصوص انجام می دهند، اشعه ایکس به دندان پزشک کمک خواهد کرد تا بتواند صدمات وارده به دندان و یا لثه را بهتر ببیند و بعد بر روی آنها کار کند.

  • ترمیم حفره ها و ناهنجاری های دندان:

    معمولا بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند رسیدگی نامناسب و یا خوردن مایعات سرد و گرم باعث می شوند که دندان هایشان دچار آسیب هایی شود و یا حفره ها یا شکستگی هایی بر روی دندان هایشان ایجاد شود، دندان پزشک عمومی می تواند این حفره ها و شکست های دندانی را برطرف نماید و آنها را با استفاده از مواد مخصوص ترمیم نماید.

  • جرم گیری دندان:
    از دیگر وظایف دندانپزشک عمومی این است که جرم هایی را که بر روی دندان ایجاد شده است را با استفاده از سنباده های مخصوص برطرف می نماید با این کار پلاک های ایجاد شده بر روی دندان ها از بین می رود. پلاک های دندانی می تواند باعث آسیب به لثه ها و ایجاد عفونت شود.
جرم گیری دندان به وسیله ابزار های دندان پزشکی

جرم گیری دندان

  • ارجاع بیمار به متخصص:

    از وظایف گسترده ای که دندانپزشکان عمومی دارند این است که باید بیمار را در صورت لزوم به دندان پزشک متخصص ارجاع دهند تا وی اقدام به رفع بیماری نماید.
    اما در چه مواقع این کار باید انجام شود؛ زمانی این مورد تحقق می یابد که پروسه ای که باید انجام شود از وظایف دندانپزشک عمومی خارج باشد. مثلا اگر عفونت ایجاد شده بیشتر از حد باشد یا برای ترمیم دندان ها نیاز باشد تا عمل جراحی گسترده ای بر روی لثه یا فک انجام شود دندان پزشک عمومی بیمار را به دندانپزشک متخصص ارجاع می دهد.
    کار هایی مانند ایمپلنت گذاری و یا جراحی دندان عقل نهفته که داخل فک قرار گرفته است باید حتما توسط متخصص دندان انجام شود، زیرا این افراد با نحوه انجام جراحی های گسترده آشنایی دارند و همینطور می دانند که چطور مرحله به مرحله کار را به جلو ببرند که مشکلی برای دندان های دیگر بوجود نیاید.

سخن آخر

وظایف دندانپزشک عمومی به صورت کلی تمامی عملیات های مربوط به دهان و دندان را شامل می شود، اما این کار ها به صورت مقدماتی انجام می شود و برای انجام عملیات های دقیق بهتر است که متخصصین دندان این کار ها را انجام دهند.

Rate this post

سوالات متداول وظایف دندانپزشک عمومی

1تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص دندان پزشکی در چیست؟
دندان پزشک عمومی پایه دندان پزشکی است ولی دندان پزشک متخصص کسی است که علاوه بر گذراندن دوره های دندان پزشکی توانسته در یکی از شاخه های دندانپزشکی تخصص کسب نماید.
2برای کارگذاری ایمپلنت بهتر است که به سراغ چه کسی برویم؟
کسانی که باید از ایمپلنت دندان استفاده کنند بهتر است به سراغ متخصص ایمپلنت بروند زیرا پروسه ایمپلنت گذاری را با دقت بیشتری انجام می دهد و ریزه کاری هایی که باید انجام شود را در نظر می گیرد.
3برای بهبود بیماری های مربوط به دندان و دهان پیش چه کسی برویم؟
ابتدا باید برای هر بیماری که در دهان و یا بر روی دندان ها ایجاد می شود پیش دندانپزشک عمومی بروید در صورتی که دندانپزشک عمومی تشخیص داد که پروسه درمانی از وظایف او فراتر است شما را ارجاع می دهد به متخصص دندان مربوطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شش =