logo aryam

ورم صورت بعد از جراحی فک

مرحله پیش از انجام جراحی فک

دندانپزشک در حال مشخص کردن ناحیه جراحی فک

ورم صورت بعد از جراحی فک صورت 

جراحی فک و صورت توسط جراح زیبایی و یا جراح فک و صورت انجام می شود که این جراحی بیشتر برای افرادی به کار می رفته است که دارای فکی بسیار جلو و یا بسیار عقب تر از حالت استاندارد هستند، که این باعث شده است در خورد و حرف زدن به مشکلاتی بر بخورند و یا به دلیل ظاهر بدی که به چهره آنها می داده است به پزشک برای انجام این عمل مراجعه می کردند، اما امروزه با مد شدن ظاهر سینمایی، افراد بسیار خواهان این هستند که ظاهرشان مانند فلان بازیگر یا فلان خواننده بشود. برای انجام انواع جراحی های پیشرفته به متخصص ایمپلنت و درکل دهان و دندان، دکتر آریام مراجعه بفرمایید.

برای همین عمل های زیبایی مانند عمل بینی و عمل زاویه فک طرفداران زیادی پیدا کرده است، خب با پیشرفت تکنولوژی پزشکی دیگر انجام چنین عمل هایی زیاد ترسناک نیست و حتی سرپایی هم انجام می شود. اما به هر حال هر عملی هرچند کوچک عوارضی را در پی دارد و مراقبتهای خواص خود را می خواهد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد مراقبت های بعد از عمل جراحی فک و صورت بپردازیم و در مورد راهکار های کاهش ورم صورت بعد از جراحی فک به شما نکاتی را ارائه دهیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

جراحی فک چطور انجام می شود؟

در جراحی مندیبل یا جراحی فک پایین پزشک جراح باید با ایجاد برش در انتهای دهان به منظور دسترسی به فک پایین، بر روی لثه پشت دندان های آسیاب انجام دهد. در این جراحی دندانپزشک باید به کمک اره های کوچک مخصوص این کار شکستگی کنترل شده ای را در فک پایین ایجاد کند تا فک آزاد شود و بعد شروع به تنظیم آن در جای درست می کند.

بعد از این که فک در جای تعیین شده قرار گرفت، آن را با قطعه ای پلاستیکی در آنجا فیکس می کنند تا فک را نگه دارد و فک پایین توانایی حرکت داشته باشد.

سپس این قطعات پلاستیکی را با صفحات کوچک و پیچ به فک متصل می کنند تا قطعه ها ثابت سر جای خود بمانند. صفحات به کار رفته در جراحی های فک و صورت از جنس تیتانیوم می باشند و کاملا بی خطر برای بدن هستند. در آخر هم لثه ها با کمک بخیه های قابل جذب دوخته می شوند تا جوش بخورند و به حالت اولیه خود بازگردند.

مشخص کردن ناحیه جراحی فک

خطوط جراحی فک

مراقبت های بعد از عمل جراحی فک و صورت

همانطور که قبلا گفتیم بعد از هر جراحی نیاز به مراقب هایی می باشد و در پی آن التهابات و درد در منطقه مورد نظر وجود دارد. بعد از جراحی فک متقابلا فرد درد و سوزش را تا چند هفته باید تحمل کند.

برای این که تحمل درد کمتر شود می توانید از مسکن استفاده کنید. وجود درد و سوزش عادی می باشد و هیچ مشکلی ندارد، فقط باید کنترل شود و بعد از چند هفته ناحیه کاملا خوب می شود و هیچ اثری از درد نمی ماند، اما مهم ترین عاملی که باید بعد از جراحی به آن توجه کرد این است که احتمال عفونت بسیار زیاد میشود.

برای این که از عفونت جلوگیری شود باید از آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها استفاده شود. استفاده از چرک خشک کن ها در سر تایم تعیین شده امری حیاتی برای کنترل عفونت می باشد و نباید از آن غافل شد. به احتمال زیاد دندانپزشک متخصص بعد از جراحی این نکات را به متقاضی گوشزد می کند. 

ناحیه جراحی صورت

مشخص کردن ناحیه جراحی

راهکار برای کمک به کاهش ورم صورت

در مورد ورم صورت بعد از جراحی فک مدت زمان خوب شدن آن در هر فرد متغیر است. معمولا ورم صورت دو سه روز بعد از جراحی مقداری بدتر می شود، شاید هم با کمی کبودی همراه باشد اما جای نگرانی نیست، می توانید با گذاشتن کمپرس یخ بر روی فک مقداری از التهاب و ورم را بکاهید.

همچنین در هنگام خواب به حالت صاف و عمود به پشت بخوابید (به پهلو نخوابید). ورم صورت بعد از جراحی فک در بیشتر افراد بعد از دو الی سه هفته کم کم کاهش می یابد و به تدریج خوب می شود اما ممکن است در بعضی افراد تا یک ماه به طول بیانجامد.

تغذیه بعد از عمل جراحی فک

جای تعجب نیست که بعد از عمل جراحی فک، باز کردن دهان، با درد همراه باشد و نمیشود آن را زیاد باز کرد به خصوص هنگامی که فرد به ورم صورت بعد از جراحی فک مبتلا شده باشد و از طرفی هم فرد نیاز به مواد مغذی برای بهبود دارد برای همین توصیه می شود که از سوپ استفاده شود و در آن انواع مواد مغذی برای بدن ریخته شود. همچنین می توانید با خوردن مواد غذایی نرم انرژی لازم را برای بهبودی بدست آورید. تا به تدریج رژیم غذایی شما به حالت اول باز گردد.

تغذیه مناسب بعد از عمل جراحی صورت

غذای مناسب پس از جراحی فک

ریکاوری بعد از عمل جراحی فک

خب تا اینجای کار در مورد دوران نقاهت بعد از عمل جراحی فک و صورت، داروهایی که باید مصرف کنید و نحوه برطرف کردن ورم صورت بعد از جراحی فک اطلاعاتی بدست آورید، حال می رسیم به ریکاوری فک پس از عمل، خب در روز های اول و یا هفته های اول بعد از عمل تحرک فک با مشکل همراه می شود.

برای این که زود تر این حالت بهبود پیدا کند می توانید از ورزش ها و نرمش ها برای بهبودی زودتر بهره ببرید، این کار باعث می شود که خون رسانی در قسمت فک بیشتر شود و در پی آن بافت های استخوان با سرعت بیشتری تشکیل می شوند که باعث میشود فاصله ایجاد شده بین استخوان فک پایین زودتر پر شود و بهبود یابد. برای این که کسب اطلاع از این نرمش ها می توانید از پزشک خود و یا پزشک فیزیوتراپ کمک بگیرید. با تشکر از این که تا اینجای مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول ورم صورت بعد از جراحی فک

  • بعد از جراحی فک چه دارو هایی باید مصرف کنید؟
    بعد از جراحی فک برای درد از داروهای مسکن و برای جلوگیری از عفونت از چرک خشک کن ها استفاده می شود که توسط پزشک دستورات لازم داده می شود
  • جراحی فک به چه منظور انجام می شود؟
    در گذشته جراحی فک برای کسانی انجام می شده است مه جفت شدن دندان های شان با مشکل مواجه می شده است و فک آنها یا بسیار جلو بوده است و یا بسیار عقب بوده است ، اما امروزه با افزایش متقاضیان این عمل برای زیبا سازی فک و زاویه دهی به آن هم انجام می شود
  • برای درمان التهاب فک چه کار هایی باید انجام دهیم؟
    می توانید برای کاهش ورم پس از عمل جراحی از کمپرس فک تا یک هفته الی دو هفته استفاده کنید همچنین برای خوابیدن به صورتی بخوابید که صورت شما رو به سقف باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

10 دیدگاه ها

  1. صالحی گفت:

    وای من بعد از دو هفته ورم دندونم بهتر شد، واقعا غذا خوردن برام سخت بود همش مجبور بودم سوپ بخورم.

  2. ملیکا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یکماه هست که جراحی فک انجام دادم
    ورم صورتم داشت هر روز کمتر میشد
    اما امروز یهو سمت راست صورتم ورمش خیلی بیشتر شده
    مشکلی که نیست؟

    • mobina afrasyabi گفت:

      اگر ورم بعد از دو روز بهبود پیدا نکرد به دکتر مراجعه کنید

    • Rozita گفت:

      بنده دوسال هست جراحی کردم هنوز یک طرف صورتم ورم داره و بیشتر توی عکسها مشخصه که سمت راست صورتم ناهنجاره دکتر هم رفتم گفت مشکلی نیست کی خوب میشم؟؟؟؟

      • fateme mohamadi گفت:

        دلایل مختلفی می تونه وجود داشته باشه مثل جراحی غلط یا مشکل در لثه و یا اصلا شاید مشکلی نیست بهتره به متخصص جراحی لثه مراجعه کنید.

  3. mahnoosh گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک ماهه ک جراحی دو فک و چانه انجام دادم، سمت چپ صورتم هنوز درد داره و درد ب گوشم هم کشیده میشه،البته این درد رو گهگاهی در طول روز دارم، آیا طبیعی است؟

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام حتما این مشکل رو با دندان پزشک خود در میان بگذارید؛ معمولا این درد در چند روز اول عادی هست اما اگر درد ادامه داشت حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

  4. آیدا گفت:

    سلام من یک ماه هست عمل فک پاین انجام دادم و پاین چونه ی من ورم کرده آیا چیکار کنم

  5. محمد مهدي گفت:

    سلام من الان ٣ ماهه عمل فك كردم و سمت راست صورتم هنوز ورم داره و يه قلمبه ي ريز هم در اومده و لبخند هم ميزنم صورتم كج ميشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =