logo aryam

همه چیز درباره بوی بد دهان

بوی دهان

بوی بد دهان

همه چیز درباره بوی بد دهان

بوی بد دهان در حدود 25 درصد مردم را گرفتار کرده است. دلایل متعددی برای وقوع بوی بد دهان وجود دارند، ولی اصلی ترین آن ها رعایت نکردن بهداشت دهان است.

اصطلاح علمی بوی بد دهان (halitosis) است. هالیتوزیس می تواند باعث ایجاد نگرانی های شدید، خجالت زدگی و اضطراب شود، اما برای درمانش راه حلی نسبتا آسان دارد. در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره بوی بد دهان را به طور کامل شرح دهیم.

بوی بد دهان

همه چیز درباره بوی بد دهان

نکات کلیدی در رابطه با بوی بد دهان

  • در جهان، 1 نفر از هر 4 نفر مبتلا به بوی بد دهان است.
  • دلیل اصلی بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهانی است.
  • اگر ذرات غذا در دهان باقی بمانند، باکتری ها آن ها را به ترکیبات سولفور تجزیه می کنند.
  • مرطوب نگه داشتن دهان می تواند بوی دهان را کاهش دهد.
  • بهترین درمان مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی منظم دهان است.

هالیتوزیس چیست

مشکل رایجی است که می تواند سبب به وجود آمدن استرس های روانشناختی مهمی شود. دلایل و درمان های متنوعی برای این مشکل وجود دارند. بوی بد دهان سومین مشکل رایج پس از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه برای مراجعه به دندانپزشک متخصص است. راهکارهایی مانند توجه بیشتر به بهداشت دهان و ترک سیگار می توانند به درمان بوی بد دهان کمک کنند، اگر مشکل همچنان ادامه داشت به دندانپزشک مراجعه کرده و دلیل و درمان را جویا شوید.

درمان بوی بد دهان

بهترین روش درمانی بهداشت دهانی مناسب است. زیرا سبب پیشگیری از ایجاد حفره های دندانی و ابتلا به بیماری های لثه ای می شود. توصیه می شود که افراد برای چک آپ و پاکسازی دندان هایشان دو بار در سال به دندانپزشکی مراجعه کنند.

دندانپزشک ممکن است خمیردندانی حاوی مواد ضدباکتریایی و یا محلول شستشوی دهان ضدعفونی کننده توصیه کند. اگر مبتلا به بیماری لثه شده باشید، پاکسازی حرفه ای دندان ها برای از بین بردن باکتری های ایجاد شده در فواصل بین دندان و لثه مورد نیاز است.

درمان بوی دهان

درمان بوی بد دهان

علل ایجاد بوی بد دهان

از دلایل مهم ایجاد بوی بد دهان موارد زیر هستند:

تنباکو

محصولات تنباکو بوی دهان مخصوص به خودشان را ایجاد می کنند. علاوه بر این، می توانند باعث ایجاد بیماری های لثه نیز شوند که این مورد هم به نوبه خود سبب ایجاد بوی بد دهان می شود.

مواد غذایی

ذرات مواد غذایی که به دندان ها می چسبند سبب ایجاد بو می شوند، بعضی مواد غذایی مانند پیاز و سیر نیز می توانند بوی بد دهان را ایجاد کنند. بعد از هضم مواد غذایی، قطعات شکسته و تجزیه شده آن ها از طریق خون حمل شده و به شش ها می رسند جایی که می توانند بر روی تنفس تاثیر گذارند.

خشکی دهان

بزاق دهان به طور طبیعی دهان را پاکسازی می کند. اگر دهان به طور طبیعی خشک باشد و یا به سبب برخی بیماری های خاص خشک شود، می تواند باعث ایجاد شدن بو شود.

بهداشت دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ذرات غذایی باقی مانده بین دندان ها را که می توانند بوی دهان را تولید کنند را پاک می کنند. لایه ای به نام پلاک در صورت مسواک نزدن منظم بر روی دندان ها ایجاد می شود. این پلاک می تواند سبب آسیب دیدن لثه و التهاب بین دندان ها و لثه ها شوند. دندان های مصنوعی هم اگر به طور مرتب تمیز و شسته نشوند سبب تولید باکتری هایی می شوند که بوی دهان را ایجاد می کنند.

رژیم ناسالم

روزه گرفتن و مواد غذایی با کربوهیدرات کم می توانند هالیتوزیس را ایجاد کنند.

داروها

داروهای خاصی هستند که بزاق دهان را کاهش می دهند و به همین ترتیب بوی دهان را افزایش می دهند. برخی دیگر از داروها به سبب تجزیه و ترشح مواد شیمایی سبب ایجاد بو می شوند.

بیماری

برخی سرطان ها، نارسایی کبد، و دیگر بیماری های متابولیک، به دلیل مخلوط های خاص شیمیایی که تولید می کنند، می توانند سبب ایجاد هالیتوزیس شوند.

بوی بد دهان

علت های بوی بد دهان

درمان های خانگی

از جمله تغییر های سبک زندگی و درمان های خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسواک زدن دندان
  • نخ دندان کشیدن
  • تمیز کردن دندان های مصنوعی
  • مسواک زدن زبان
  • جلوگیری از خشکی دهان
  • رژیم غذایی سالم و مناسب
سخن آخر

بوی بد دهان معضل و مشکل بزرگی است که گریبان خیلی ها را گرفته است و آن ها را در یک اضطراب و شرمساری همیشگی قرار داده است. با استفاده از راهکارهای خانگی ارائه شده و همچنین چک آپ های منظم پیش دندانپزشک متخصص نفسی تازه و خوشبو را به خودتان و اطرافیانتان هدیه دهید.

شما می توانید برای چک آپ های منظم دهان و دندانتان به بهترین متخصص ایمپلنت تهران، دکتر آریام، مراجعه کنید و نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 20 =