logo aryam

نشانه پس زدن ایمپلنت

نشانه پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت

شکست ایمپلنت

ایمپلنت تشکیل شده از سه قسمت فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان می باشد. فیکسچر در داخل استخوان فک قرار میگیرد تا پس از جوش خوردن با استخوان فک اباتمنت و تاج دندان نیز روی آن قرار گیرند، گاهی اوقات حتی در صورتی که پزشک متبحر و باتجربه ای ایمپلنت شما را کاشته باشد و همه مراحل را نیز با دقت انجام داده باشد، بازهم ممکن است که بدن آن را پس زده و در نهایت کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود .

گاهی اوقات نیز خود بیمار توصیه های پزشک را نادیده گرفته و دستورالعمل های توصیه شده را به خوبی انجام نمی دهد و عفونت اطراف ایمپلنت سبب شکست آن می شود، ما در ادامه قصد داریم نشانه پس زدن ایمپلنت را بیان کنیم تا چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید با آن ها آشنایی کامل داشته باشید و از شکست ایمپلنت تا حد امکان جلوگیری کنید.

نشانه پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. پس زدن ایمپلنت با نشانه هایی همراه است که بهتر است پس از مشاهده آن ها در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها عبارتند از:

  • وجود درد در اطراف ایمپلنت
  • تب و لرز
  • لق شدن پایه ایمپلنت
  • تورم و التهاب لثه
علائم پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت

مراجعه زودهنگام و حداقل هر 6 ما یک بار به دندانپزشک باعث می شود که دندانپزشک در صورت مشاهده هر گونه علائمی که منجر به شکست ایمپلنت می شود را درمان کند و از پیشروی آن جلوگیری کند. به عنوان مثال در صورتی که متخصص ایمپلنت متوجه عفونت در لثه های اطراف ایمپلنت شود اقدام به درمان آن بدون آسیب زدن به ایمپلنت می کند ولی در صورت مراجعه دیرهنگام ممکن است که منجر به تعویض ایمپلنت شود.

اگر فوق تخصص ایمپلنت مشاهده کند که عفونت به بافت های استخوان اطراف ایمپلنت آسیب زده است، ابتدا بافت های اطراف ایمپلنت را برداشته و سپس به اطراف ایمپلنت دندان استخوان پیوند میزند. گاهی اوقات ممکن است حتی برای مدتی روکش سرامیکی برداشته شود و پس از مدتی دوباره گذاشته شود. مواردی که گفته شد از نشانه های پس زدن ایمپلنت می باشند؛ اما قطعا دلایلی برای پس زدن ایمپلنت وجود دارند و برخی عوامل سبب پس زدن و شکست می شوند.

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان

به چه علت ایمپلنت پس زده می شود و چه عواملی در شکست ایمپلنت نقش دارند؟ این ها سوالاتی می باشند که بسیاری از بیماران پس از عمل جراحی می پرسند و لازم است که چنانچه بیماری قصد انجام ایمپلنت دارد، از این عوامل آگاهی کامل داشته باشد. ایمپلنت دندان پس از کاشته شدن در استخوان فک ممکن است در یک برهه زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت به دلایلی پس زده شود.

اگر ایمپلنت در کوتاه مدت پس زده شود می تواند به علت واکنش های آلرژی بدن نسبت به شی خارجی که به تازگی وارد بدن شده است، باشد ولی پس زدن ایمپلنت پس از گذشت چندماه تا چند سال و پس از تکمیل فرایند اسئواینتگریشن به دلایلی دیگر بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. البته عوامل دیگری هم دخیل هستند که به آن ها نیز خواهیم پرداخت.

پس زدن ایمپلنت به دلیل سیگار کشیدن

طبق تحقیقات انجام شده، شکست ایمپلنت در افرادی که سیگار می کشند، بیشتر از 20 درصد است. به این دلیل که سیگار موجب کاهش خون رسانی به بافت های لثه شده و در نتیجه بهبودی بافت لثه با کندی انجام می شود. بهتر است پس از انجام ایمپلنت تا یک ماه از کشیدن سیگار خودداری کنید.

پس زدن ایمپلنت و عفونت

یکی از دلایلی که باعث شکست ایمپلنت شده و سبب می شود تا پایه های ایمپلنت با استخوان فک جوش نخورد، عفونت می باشد. در واقع عفونت بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی ایجاد می شود. تورم و قرمزی در اطراف لثه و محل کاشت ایمپلنت، لق شدن ایمپلنت، احساس درد در هنگام مصرف غذا از علائم عفونت ایمپلنت می باشد. با رعایت درست بهداشت دهان و دندان می توانید از عفونت جلوگیری کنید و شانس موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش دهید.

ایمپلنت عفونی شده

عفونت ایمپلنت

کمبود استخوان فک دلیل پس زدن ایمپلنت

در صورتی که استخوان فک تراکم کافی نداشته باشد و پزشک اقدام به کاشت ایمپلنت کند، پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده و در نهایت منجر به پس زدن و شکست ایمپلنت دندان می شود. پوکی استخوان نیز از دلایلی است که سبب می شود پس از کاشت فیکسچر در استخوان فک، استخوان حمایت کافی از آن را نداشته باشد و عدم جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت باعث می شود تا فیکسچر نتواند تاج دندان را نگه دارد و سپس کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود.

دلایل دیگری که می توانند در ایجاد نشانه های پس زدن ایمپلنت و شکست آن دخیل باشند، این عوامل می باشند:

  • بیماری های لثه
  • بیماری های خودایمنی مانند دیابت
  • استفاده از برخی داروها
  • جابه جایی های کوچک در پایه ایمپلنت
  • درمان سرطان
کمبود استخوان فک

شکست ایمپلنت

درمان ایمپلنت پس زده شده

برای درمان ایمپلنت پس زده شده، دندان پزشک ابتدا ایمپلنت را خارج کرده و محل آن را تمیز می کند، اگر استخوان فک مشکلی نداشته باشد، نیازی به پیوند استخوان نیست ولی چنانچه استخوان تحلیل رفته باشد، برای استقرار دوباره ایمپلنت لازم است که پیوند استخوان انجام شود. پس از گذشت چندماه که پیوند استخوان التیام یافت دوباره ایمپلنت دندان کار گذاشته می شود. لازم است که قبل از انجام این کار با دندان پزشک خود را در مورد داروهایی که از آن ها استفاده کنید و یا بیماری هایی که به آن مبتلا هستید آگاه سازید تا از شکست دوباره ایمپلنت جلوگیری شود.

سخن آخر

ایمپلنت دندان همان طور که بهترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است و زیبایی دندان های طبیعی را به همراه دارد، باید همانند دندان طبیعی مراقبت و نگهداری شود. با رعایت نکات بهداشتی می توانید از بروز عفونت و پس زدن ایمپلنت جلوگیری کنید.

سوالات متداول نشانه پس زدن ایمپلنت

1چه عواملی در پس زدن ایمپلنت موثر هستند؟
فاکتورهای زیادی در پس زدن ایمپلنت تاثیرگذار است مانند دندان قروچه، بیماری های لثه، پوکی استخوان و عفونت
2آیا بیماری پری ایمپلنتایتیس ممکن است سبب پس زدن ایمپلنت شود؟
بله، بیماری پری ایمپلنتایتیس چنانچه به موقع تشخص داده نشود، ممکن است باعث شل شدن و لق شدن ایمپلنت شود.
3آیا رعایت رژیم غذایی برای جلوگیری از شکست ایمپلنت موثر است؟
بله، خودداری از مصرف مواد غذایی سفت، رعایت رژیم غذایی مناسب و رعایت کردن توصیه های جراح در جلوگیری از شکست و پس زدن ایمپلنت موثر است.
Rate this post

1 دیدگاه

  1. mehrshad گفت:

    سلام. اگر بدنمون ایمپلنتو پس بزنه یعنی نسبت به فلزش حساسیت داره؟ کلا نمیشه ازش استفاده کرد دیگه؟ باید از روشای زیبایی دندان دیگه ای استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =