logo aryam

مضرات عصب کشی دندان کودکان

مضرات عصب کشی دندان کودکان

مضرات عصب کشی دندان کودکان

یکی از مضرات عصب کشی دندان کودکان عوارض ناشی از داروهای بی حسی و بیهوشی برای درمان دندان های شیری بچه ها می باشد‌. از سمت دیگر عصب کشی دندان های خراب و پوسیده در کودک ها باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی دندان های دائمی می شود. در این مقاله تلاش می کنیم تا درباره مضرات عصب کشی در کودکان صحبت کنیم.

عوارض کشیدن سریع دندان های شیری کودکان

بیشتر والدین این احساس را دارند که دندان های شیری بعد از چند سال می افتند و بدون توجه به پوسیدگی و خرابی دندان آن را می کشند. چناچه اگر دندان های شیری زودتر از موعد کشیده شوند می تواند در رشد دائمی دندان ها تاثیر بگذارد.

چناچه اگر دندان های شیری در سن پایین کشیده شوند بافت های لثه سفت و مسدود می شود و در سن رشد دندان های دائمی مانع از رشد آن ها می شود. به همین دلیل باید راه دیگر درمانی را استفاده کنید.

چه زمانی می شود دندان شیری را کشید؟

در بعضی موارد کشیدن دندان شیری توسط پزشک توصیه می شود و به عقب انداختن این موضوع خطرات جدی را برای کودک به وجود می آورد.

مواقعی که پوسیدگی و خرابی دندان شیری زیاد باشد به طوری که نتوان آن را عصب کشی و درمان کرد دکتر دندان پزشک کشیدن دندان را توصیه می کند.

در ادامه شما را با مضرات عصب کشی دندان کودکان آشنا می کنیم.

دلایل عصب کشی دندان کودکان زیر ۵ سال

یکی از علت های اصلی عصب کشی کودکان زیر ۵ سال پوسیدگی شدید دندان است. این مشکل به دلیل مسواک نزدن و خوردن شیرینی ها و شکلات های زیاد است. همچنین از دلایل اصلی خراب شدن دندان های کودکان استفاده از قاشق پدر و مادر است که این موضوع باعث وارد شدن باکتری ها و میکروب ها از دهان والدین به دهان کودکان می شود.

بعضی از دارو ها هم ممکن است باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها شود در این هنگام دندانش پزشک عصب کشی را پیشنهاد می دهد.

آیا عصب کشی در کودکان درد دارد یا خیر؟

دندان پزشک برای کمتر کردن درد عصب کشی دندان شیری کودکان از روش بیهوشی یا بی حسی استفاده می کند. استفاده از این دو روش بستگی به میزان پوسیدگی و مدت زمان انجام عصب کشی دارد.

عصب کشی برای کودکانی که از پزشک وحشت دارند دردآور تر است، برای چنین کودکان دندانپزشک به ناچار مجبور به بیهوشی است.

هدف اصلی از عصب کشی دندان کودکان چیست؟

هدف مهم و اصلی عصب کشی در دوران کودکی این است که فرد دندان های بی نقص و زیبایی داشته و همچنین از به وجود آمدن مشکلاتی مثل: آبسه و عفونت جلوگیری می کند.

عصب کشی به کودک کمک می کند تا غذا ها را راحت بجود و از شکستن ناگهان دندان شیری جلوگیری می کند.

معایب عصب کشی در دوران کودکی

یکی از مضرات عصب کشی دندان کودکان استفاده از دارو های بیهوشی و ژل های بی حس کننده دهان و دندان برای کرخت کردن دندان است، که این موضوع عوارضی را برای کودکان به همراه دارد.

همچنین کودک دچار بی حسی در ناحیه فک می شود که این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلال در حرف زدن و غذا خوردن شود.

یکی دیگر از مضرات عصب کشی دندان کودکان، می توان به ایجاد تپش قلب و رعشه در کودک اشاره کرد؛ استفاده از مواد ضد عفونی کننده در داخل دهان باعث به وجود آمدن التهاب و عفونت و یا تیره شدن دندان می شود.

تعداد جلسه های عصب کشی دندان کودکان چقدر است؟

تعداد جلسه های عصب کشی، پر کردن و یا ترمیم کردن بستگی به میزان خرابی و تعداد کانال های دندان دارد. به همین دلیل در حین انجام عمل باید عصب های دندان را خارج کنید تا به راحتی بتوانید داخل دندان را تمیز کنید.

دندان های که در قسمت جلو دهان قرار وارد به دلیل آنکه یک کانال دارند حدودا یک ساعت هر جلسه زمان می برد.

دندان های آسیاب کوچک و نیش به دلیل آنکه دو کانال دارند و آسیاب بزرگ که دارای چهار کانال هستند مسلما زمان بیشتری را برای عصب کشی لازم دارند، ممکن است حدود دوساعت زمان ببرد.

همچنین اگر پزشک قصد انجام روکش را بعد از عصب کشی داشته باشد کار او حدودا یک ساعت زمان می برد.

نحوه انجام عصب کشی دندان شیری کودکان

برای انجام عصب کشی ابتدا دندانپزشک معاینه می کند و از دندان های کودک عکس می گیرد. بعد از تشخیص پزشک برای عصب کشی دندان ابتدا محل مورد نظر را بی حس می کنند. سپس این موضوع بستگی به میزان خرابی و آسیبی که دندان دیده است دارد.

هزینه های عصب کشی دندان های شیری کودکان

هزینه های عصب کشی دندان های شیری کودکان با یکدیگر متفاوت است و بستگی به عوامل زیر دارد:

  • میزان و تعداد کانال های عصب کشی شده
  • نوع و کیفیت مواد پر کننده دندان
  • در صورت نیاز پرداخت هزینه روکش
  • ترمیم دیواره های دندان
  • نوع بیمه درمانی
  • هزینه دستمزد پزشک

عصب کشی دندان های کودکان زیر ۳ سال

همانطور که گفته ایم عصب کشی دندان ها عیب هایی نیز دارد که برای همه کودکان مناسب نیست، اما در بعضی از موارد لازم است حتما عصب کشی انجام شود.

برای انجام عصب کشی دندان شیری کودکان زیر ۳ سال و سنین پایین، دندان پزشک ابتدا با استفاده از ژل بی حسی دهان کودک را بی حس می کند و سپس به دلیل بی قراری های کودک او را بیهوش می کند.

یکی از راه های عصب کشی دندان کودکان عصب کشی لیزری است که بسیار راحت تر و آسان تر از روش های قبلی است.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مضرات عصب کشی دندان کودکان آشنا کنیم. پوسیدگی و خرابی دندان ها همان ابتدا قسمت مینایی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و به دلیل آنکه دندان های شیری سست است این خرابی به عاج می رسد و آهسته آهسته به عصب دندان نزدیک می شود و آن را درگیر می کند. پس پیگیری به موقعه این عارضه می توان از آسیب های جدی تر جلوگیری کند.

سئوالات رایج

  1. آیا عصب کشی برای کودکان دردناک است؟
    بله به دلیل آنکه خرابی به عصب دندان ها رسیده و درمان آن تقریبا دردناک است.
  2. آیا برای کودکان زیر ۳ هم عصب کشی انجام می شود؟
    بله به این صورت که کودک را بیهوش می کنند.
  3. عوارض عصب کشی چیست؟
    این درمان عوارض ناشی از استفاده ژل بی حس کننده و دارو های بیهوشی را دارد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =