logo aryam

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

اگر به دنبال اصلاح طرح لبخند خود و ترمیم ایرادهای جزئی دندان هایتان هستید، کامپوزیت دندان روشی فوق العاده می باشد. ولی همان طور که کامپوزیت دندان در زیبایی تاثیر زیادی می گذارد باید مراقبت های لازم از آن ها صورت بگیرد تا این زیبایی مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد. یکی از دلایلی که بیشتر مردم کامپوزیت دندان را انتخاب می کنند قیمت مناسب آن نسبت به لمینت سرامیکی می باشد ولی برای نگهداشتن این زیبایی بهتر است مراقبت هایی را انجام دهید که ما در این مقاله توضیحاتی در مورد مراقبت های پس از کامپوزیت دندان را بیان کرده ایم. امیدواریم که مطالعه مطالب برایتان سودمند باشد.

کامپوزیت دندان چیست؟

درواقع کامپوزیت برای ترمیم دندان ها استفاده می شود، همچنین مواد آن را می توان برای زیبایی ظاهر دندان ها نیز استفاده کرد. استفاده از کامپوزیت در رفع پوسیدگی دندان نیز نقش به سزایی دارد. در درمان پوسیدگی از طریق کامپوزیت ابتدا دندان پزشک قسمت های پوسیده را جدا و فضای خالی را تمیز می کند، سپس مواد کامپوزیت را داخل دندان می گذارد پس از گذاشتن مواد کامپوزیت دندان پزشک آن را سمباده می کشد تا سطح کامپوزیت هموار شود.

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

بهتر است که بعد هر جراحی زیبایی مراقبت هایی انجام شود تا نتیجه کار برای مدتی طولانی حفظ و باقی بماند. کامپوزیت دندان نیز به همین صورت است مراقبت هایی لازم دارد که بهتر است رعایت گردد. سعی کنید از انجام مواردی که سبب می شود تا به کامپوزیت دندان آسیب برسد جلوگیری کنید.

مسواک زدن و مراقبت از کامپوزیت دندان

مسواک زدن

نکات نگهداری کامپوزیت دندان

به نکات زیر در خصوص نگهداری از کامپوزیت دندان توجه بفرمایید:

  • غذاهای سفت و سخت نخورید.
    خوردن غذاهای سفت و فشار آن بر روی دندان و مواد کامپوزیت ممکن است باعث آسیب در لبه های کامپوزیت دندان شود، بهتر است اگر تمایل به خوردن غذای سفت مانند آجیل، هویج و … دارید، ابتدا آن ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. یکی از مزایای کامپوزیت دندان این است که در صورت ایجاد هرگونه آسیب می توان کامپوزیت را ترمیم کرد ولی این قابلیت در لمینت وجود ندراد و باید تعویض گردد. بهتر است است رفتار هایی مانند جویدن مداد و یا بازکردن بطری با دندان را پس از کامپوزیت کنار بگذراید.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک داشته باشید.
    پس از کامپوزیت مراجعه هر شش ماه یک بار به دندان پزشک الزامی می باشد. چرا که دندان پزشک باید کامپوزیت دندان شمارا بررسی و معاینه کند تا مشکلی برای آن ایجاد نشده باشد.
    مراجعه منظم به دندان پزشک سبب می شود که پوسیدگ های اولیه دندان تشخیص داده شده و درمان شود و به غیر از این معاینه منظم و پاکسازی دندان ها برای سلامتی دهان و دندان لازم است.
معاینه دندان توسط دندانپزشک

مراجعه به دندان پزشک

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
    کامپوزیت هم همانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارد و هرچه مراقبت از آن ها بیشتر باشد عمر کامپوزیت نیز طولانی تر خواهد بود، مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن و استفاده از خمیردندان در حفظ و نگهداری کامپوزیت تاثیرگذار است. مسواک زدن درست و اصولی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، سعی کنید مسواک زدن تهاجمی را کناربگذارید چرا که سبب رکود لثه شده که همین مسئله خود ایجاد کننده مشکلات دیگر می باشد.
    رعایت بهداشت سایر درمان های دندان پزشکل مانند کاشت ایمپلنت، ارتودنسی و… نیز بسیار اهمیت دارد و باید سعی کنید که روزی دوبار از مسواک و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
    جهت کاشت ایمپلنت، معاینه، ویزیت و سایر درمان های دندانپزشکی، می توانید به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه کنید.
  • تا حد امکان از مصرف نوشیدن های رنگی خودداری کنید.
    کامپوزیت دندان در برابر تغییر رنگ مستعد می باشد و ممکن است در اثر مصرف بیش از حد نوشیدنی های رنگی تغییر رنگ پیدا کند، به همین دلیل توصیه می شود که اگر نمیتوانید مصرف این گونه مایعات را متوقف کنید، حداقل پس از انجام کامپوزیت مصرف آن ها را به حداقل برسانید.نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، آب میوه های طبیعی و صنعتی حاوی رنگ دانه هایی هستند که می توانند بر رنگ کامپوزیت تاثیر بگذارند، اگر نمیتوانید مصرف خود را کاهش دهید استفاده از نی بهترین روش جهت نوشیدن مایعات می باشد.

موارد استفاده از کامپوزیت دندان

کاربرد کامپوزیت دندان بدین صورت می باشد:

  • ترمیم دندان های پوسیده و فرسوده
  • ترمیم شکستگی و لب پریدگی دندان ها
  • اصلاح رنگ دندان
  • اطلاح دندان های نامنظم
  • پر کردن فضاهای باریک بین دو دندان
کاربرد کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

تفاوت مراقبت از کامپوزیت دندان با ونیر سرامیکی چیست؟

ونیر سرامیکی روشی بسیار عالی برای درمان می باشد، مخصوصا جهت زیبایی دندان بسیار مناسب است ولی کامپوزیت دندان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. این که کامپوزیت دندان هزینه کم تری دارد، دلیل بر این است که نیاز به مراقبت بیشتری هم دارد ولی این موضوع دلیل نمی شود که ونیر سرامیکی نیزا به مراقبت نداشته باشد. کامپوزیت دندان نمی تواند مقاومت ونیر سرامیکی را داشته باشد ولی در صورت مراقبت درست از کامپوزیت های دندان امکان دارد که عمرآن ها را تا 10 سال ادامه یابد.

سخن آخر

انتخاب دندان پزشک متبحر و باتجربه در نصب کامپوزیت دندان و زول عمرآن تاثیرگذار است، سعی کنید راجع به دندان پزشک تحقیقات لازم را انجام داده و حتما نزد پزشکی با تجربه جهت نصب کامپوزیت دندان مراجعه کنید. درواقع بهترین شیوه نگهداری از کامپوزیت دندان مسواک زدن روزی دوبار در روز، استفاده از نخ دندان و خوردن آب پس از مصرف نوشیدنی های رنگی و وعده های غذایی می باشد همچنین چک آپ به صورت 6 ماه یک بار نیز فرامش نشود.

 

سوالات متداول مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

1علت حساس شدن دندان ها پس از انجام کامپوزیت چیست؟
پس از کامپوزیت دندان، دندان ها کمی نسبت به سرما و گرماحساس می شوند که معمولا یک هفته پس از کامپوزیت رفع می گردد.
2عمر کامپوزیت چه قدر است؟
در صورت مراقبت صحیح بیش از 7 سال می تواند عمر کند.
3علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
تغییر رنگ کامپوزیت دلایل زیادی میتواند داشته باشد از جمله کیفیت کامپوزیت، مواد دخانیات، مواد خوراکی تیره و …
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =