logo aryam

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان مانند سایر روش های دندانپزشکی نیاز به مراقبت دارد. اگر بعد از جرم گیری دندان نکات لازم برای مراقبت های بعد از جرم گیری دندان رعایت شود، فرد بهترین نتیجه را از درمان خود خواهد گرفت. در این مقاله در مورد این مراقبت ها صحبت خواهیم کرد.

جرم گیری چیست؟

جرم گیری یک راه حل دندانپزشکی برای از بین بردن پوسته ها و لکه های خارجی روی دندان و لثه است.
فرآیند جرم گیری به صورت دستی و با استفاده از دستگاه های جرم گیری واقع در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود. در فرآیند جرم گیری هیچ تغییری در خود دندان یا رنگ آن ایجاد نمی شود و فقط پلاک سخت از روی دندان برداشته می شود تا رنگ واقعی دندان مشخص شود.
افرادی که زیاد چای می‌نوشند یا سیگار می کشند و به همین دلیل لکه‌ های زیادی روی دندان‌ هایشان ایجاد می‌شود، بعد از عمل جرم گیری در دندان‌ های خود تفاوت محسوسی را مشاهده می‌ کنند.
عدم برداشتن جرم دندان منجر به پوسیدگی لثه و بافت های نگهدارنده دندان می شود و با افزایش جرم لثه عقب رفته و به جای لثه یک غشای کاذب روی ریشه دندان قرار می گیرد که به تدریج منجر به کاهش پوسیدگی مینا و ریشه دندان می‌ شود. هنگامی که میزان جرم افزایش می یابد و جرم‌ گیری انجام می شود، پس از برداشتن جرم، حساسیت دندان افزایش می یابد.

بعد از جرم گیری چه مراقبت‌ هایی لازم است؟

بعد از جرم گیری مخصوصا زمانی که مقدار جرم گیری زیاد باشد ممکن است دندان ها حساس شوند که پس از مدتی از بین می روند. اما برخی از مراقبت های بعد از جرم گیری دندان مبتنی بر توصیه های پزشک می تواند برای رهایی از این حساسیت و بهبود سلامت دندان مفید و موثر باشد:

استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس

خمیردندان هایی که خاصیت سفید کنندگی دارند حاوی ذراتی هستند که باعث فرسایش دندان می شوند. که به مرور زمان منجر به آسیب به مینای دندان می شود. به همین دلیل توصیه می شود به طور مداوم از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید. همچنین استفاده از خمیردندان هایی که حاوی درصد بالایی فلوراید هستند، باعث ایجاد لکه روی دندان می شود.
پس از جرم گیری، دندان ها به گرما و سرما حساس تر می شوند. به همین دلیل به عنوان مراقبت های بعد از جرم گیری دندان، استفاده از خمیردندان های طراحی شده برای دندان های حساس توصیه می شود. بنابراین بهتر است توصیه های دندانپزشک خود را در مورد خمیردندان مناسب پس از جرم گیری دنبال کنید.

استفاده از دهان‌ شویه و آب نمک ولرم

یکی از مهم ترین نکات در مراقبت های بعد از جرم گیری دندان، استفاده از دهان شویه و آب نمک ولرم است. افراد باید از دندانپزشک خود بپرسند که چه نوع دهانشویه‌ ای برای دندان‌ هایشان مناسب‌ تر است. پس از جرم گیری، دندانپزشک شما را به استفاده از بهترین نوع دهانشویه راهنمایی می کند. استفاده از دهانشویه باعث بهبود التهاب لثه می شود. استفاده از دهانشویه در مراقبت های بعدی بسیار مهم است. از دندانپزشک خود بخواهید که شما را در انتخاب دهانشویه مناسب و تعداد دفعات استفاده از دهانشویه راهنمایی کند. علاوه بر دهانشویه، ممکن است به شما توصیه شود که در چند روز اول پس از برداشتن پوسته ها از آب نمک استفاده کنید.

استفاده منظم از نخ دندان و مسواک مناسب

انتخاب مسواک مناسب تاثیر بسیار موثری بر سلامت دندان ها دارد. لثه ها به ویژه پس از جرم گیری ملتهب می شوند. بنابراین، دندانپزشک استفاده از مسواک نرم را توصیه می کند. یکی از مهم ترین دغدغه های بعد از جرم گیری، انتخاب مسواک مناسب است. استفاده نکردن از مسواک یکی از دلایل اصلی تجمع جرم روی دندان است.
به طور کلی افرادی که دندان های خود را به درستی و به طور کامل تمیز نمی کنند دچار پلاک روی دندان می شوند. به همین دلیل توصیه می شود از دندانپزشک خود بخواهید روش صحیح تمیز کردن دندان ها را پس از جرم گیری به شما آموزش دهد. همچنین بهتر است پس از مسواک زدن با حوصله بیشتری این کار را انجام دهید. بنابراین در آینده نیازی به جرم گیری مجدد ندارید و امکان دارد زمان بیشتری تا درمان بعدی داشته باشید.

جرم گیری دندان ها

جرم گیری دندان

نوشیدنی ها و غذاهای ولرم بنوشید

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جرم گیری دندان این است که از غذاها و نوشیدنی های رنگی استفاده نکنید تا نتایج سفید شدن و جرم گیری دندان ها ماندگاری بیشتری داشته باشد. به دلیل حساسیت دندان ها باید در روزهای اول از خوردن غذاهای گرم مانند سوپ داغ، غذاهای خیلی سرد و غذاهایی مانند بستنی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث درد شوند. برخی مواد غذایی دیگر نیز می توانند برای دندان های حساس شما مشکل ایجاد کنند.

از جمله این غذاها می توان به ترشی، آبلیمو و شیرینی هایی مانند خرما، عسل و غیره اشاره کرد. بخشی از مراقبت های بعد از جرم گیری دندان شامل توجه به غذاهایی است که نه تنها باید در روزهای اول پس از جرم گیری دندان مصرف کنید، بلکه بهتر است به طور کلی در خوردن آنها زیاده روی نکنید. این غذاها از جمله شیرینی، خمیر، میوه های خشک و … باعث ایجاد پلاک روی دندان شما می شوند. این غذاها به دندان شما می چسبند و تمیز کردن کامل آنها دشوار است.

عدم استفاده از آدامس

از آنجایی که بعد از جرم گیری بعضی از جرم ها از زیر دندان ها کنده می‌شود احتمال لق شدن آنها وجود دارد، اگر بعد از جرمگیری از آدامس استفاده کنید احتمال فشار به دندان ها و لق شدن آنها بیشتر می‌ شود. همچنین بعضی از آدامس ها دارای اسانس هستند که باعث تغییر رنگ دندان شما پس از جرم‌گیری می‌شوند. بنابراین بهتر است بعد از انجام جرم گیری دندان از آدامس استفاده نکنید.

سخن پایانی

بعد از جرم گیری دندان به خصوص در موارد التهاب لثه، زیرا دندان ها به سرما و گرما بسیار حساس می شوند. گاهی اوقات حساسیت به سرما بسیار زیاد است و حتی در هنگام تنفس از راه دهان نیز احساس می شود. این حساسیت ها با استفاده از مراقبت های بعد از جرم گیری دندان کاهش می یابد. رعایت نکردن این نکات منجر به عدم حصول نتیجه مطلوب از درمان و هزینه های متحمل شده برای جرم گیری شده و باعث می شود که احتمال اینکه در آینده به جرم گیری دندان احتیاج داشته باشید کمتر خواهد شد.

سوالات متداول مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

  1. آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان می‌ شود؟
    برخی از جرم‌ ها را شخص نمی تواند ببیند، زیرا در زیر لثه ایجاد می شود. این نوع پلاک به مرور زمان بافت لثه و دندان ها را ضعیف و از بین می برد. در عین حال اگر دندان هایتان را جرم گیری کنید، جرم ها از بین می روند و جای آن پلاک مانند یک حفره خالی می شود و به مرور زمان متوجه خواهید شد که دندان هایتان لق شده اند. بنابراین لق شدن دندان ها ناشی از جرم گیری نیست، بلکه مشکلی است که بعد از جرم گیری به دلیل از بین رفتن پلاک ها ظاهر می شود. برای تقویت دوباره دندان های خود، باید از غذاهای جامد اجتناب کنید.
  2. جرم گیری با بلیچینگ چه تفاوتی دارد؟
    در جرم گیری به دلیل از بین رفتن پلاک، تغییر رنگ جزئی را احساس خواهید کرد، اما در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان ها)، ماده ای به نام پراکسید هیدروژن به ساختار مینای دندان نفوذ کرده و باعث اکسیده شدن رنگدانه ها و در نتیجه سفیدتر شدن دندان ها می شود. از طرفی این عمل بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرم گیری یک عمل درمانی است.
  3.  آیا بعد از جرم‌ گیری می‌ توان مسواک زد؟
    جهت مراقبت های بعد از جرم گیری دندان تا یک روز، بهتر است قبل از مسواک زدن مسواک خود را زیر آب گرم قرار دهید و به آرامی دندان را تمیز کنید. از مسواک زدن خیلی سخت بخصوص بعد از مسواک زدن خودداری کنید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =