logo aryam

مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان

مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان

افزایش تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان یک جراحی سرپایی است و چندان پیچیده و عمیق نیست و با بی حسی موضعی انجام میگیرد. خیلی ها با شنیدن این جراحی بسیار دلهره دارند و فکر میکنند جراحی سخت و پیچیده ای است که این اصلا درست نیست. همچنین نکته دیگری که معمولا مورد بررسی قرار می گیرد مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

دندان های ترمیم یافته

افزایش طول تاج دندان

مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان

افزایش طول تاج دندان از جمله پروسه های دندانپزشکی متداول است که داوطلبان بسیاری هم دارد. اما هر یک از داوطلبین دلایل خاص خود را برای انجام این جراحی دارند و برخی نیز به توصیه دندانپزشک متخصصشان دست انجام این جراحی را می پذیرند. این پروسه هم مانند تمامی فرایند های دندانپزشکی دیگر به جهت افزایش دوام و ماندگاری و خراب نشدن کل پروسه به مراقبت هایی احتیاج دارد. مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان و همچنین دلایلی که افراد به سراغ افزایش طول تاج دندانشان می روند در ادامه مطلب توضیح داده شده اند. چه دلایلی برای انجام جراحی افزایش طول تاج دندان وجود دارند؟

  • افزایش طول تاج دندان برای حفظ زیبایی دندان ها
     بی نظمی های خطوط لثه می تواند روی زیبایی شما تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش زیبایی لبخند شما شود. این کار باعث بهبود ظاهر و زیبایی لبخند شما میشود.
  • افزایش طول تاج دندان به منظور ایجاد امکان دسترسی بهتر دندانپزشک به پوسیدگی
    اگر دانپزشک نتواند به پوسیدگی زیر لثه دسترسی پیدا کند دندان از دست خواهد رفت. در این حالت باید به مقدار کافی استخوان از محل برداشته شود تا فضای کافی در زیر پوسیدگی برای لثه جهت اتصال مجدد به دندان ایجاد گردد.

جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه انجام می شود؟

ابتدا بعد از بی حسی لثه کنار زده می شود، چند میلی متر از استخوان دور دندان برداشته می شود و استخوان و لثه روی آن شکل داده می شوند. لثه برگردانده شده و روی آن بخیه زده می شود. آیا جراحی افزایش طول تاج دندان دردناک است؟ خیر به هیچ وجه این جراحی دردناک نیست زیرا تحت موضعی بی حسی قرار میگیرد و اصلا شما دردی احساس نمیکنید. بعد از جراحی ممکن است کمی درد احساس کنید که آن نیز با دارو قابل کنترل می باشد.

جراحی افزایش طول تاج دندان

عمل جراحی افزایش طول تاج دندان ها

نکات مهم پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

بعد از جراحی لثه بخیه می شود این بخیه ها ۵ تا ۷ روز طول می کشد تا کشیده شود. بنابراین تا آن موقع از لثه تان مراقبت کنید تا عفونت نگیرد یا دوباره پاره نشود.

  • از خوردن غذاهای داغ بعد از جراحی لثه خودداری کنید.
  • اگر جراحی وسیع باشد کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • ناحیه جراحی باید تمیز نگه داشته شود، از دهان شویه استفاده کنید.
  • روی ناحیه جراحی شده مسواک نزنید، اما مسواک بدون فشار مانعی ندارد.
  • ایجاد خونابه در دهان غیر طبیعی نیست، بنابراین نگران نباشید.

بیماران خاص در جراحی افزایش طول تاج دندان

  1. بیمارانی که مشکلات انعقادی و بیماری های خونریزی دهنده دارند ، باید حتما به پزشک خود اطلاع دهند.
  2. کسانی که داروهایی مثل وارفارین ، آسپرین و هپارین مصرف می کنند باید به پزشک خود اطلاع دهند که در صورت لزوم تدابیر لازم را بیندیشند.

افزایش طول تاج دندان با لیزر 

این روش میتواند باعث اصلاح لبخند لثه ای شود. لبخند لثه ای به لبخندی گفته می شود که درآن بیشتر از سه یا چهار میلیمتر از لثه هنگام لبخند زدن نمایان شود. این عمل باعث می شود دیگر به هنگام لبخند لثه تان دیده نشود و در عوض سطح بیشتری از دندان نمایان شود.

ترمیم دندان ها

ترمیم و زیبایی دندان

دوران بهبودی بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان

داندانپزشک برای مدیریت درد به بیمار دارو تجویز می کند تا درد را کنترل کند، به بیمار دهانشویه داده می شود و مراقبت هایی که باید بیمار انجام دهد را به او می گوید. مراقب باشید که لثه تحریک نشود. بعد از یک هفته برای کشیدن بخیه به داندانپزشک مراجعه می شود. پس از کشیدن بخیه ها مدتی طول می کشد تا لثه خوب شود؛ بعد از آن داندانپزشک ترمیم یا درمان زیبایی را تکمیل می کند و کار تمام می شود.

خطرات جراحی افزایش تاج

در ناحیه جراحی احتمال عفونت وجود دارد. بنابراین باید مراقبت شود. برخی افراد بعد از عمل جراحی در ناحیه دندان نسبت به گرما و سرما حساس میشوند. این امر به خاطر بیرون آمدن ریشه دندان از زیر لثه است که به مرور زمان یا گذاشتن روکش درست می شود. به یاد داشته باشید که داشتن لبخند زیبا می تواند چقدر روی زیبایی ظاهری شما تاثیر مثبت بگذارد. بنابراین در حفظ و نگهداری دندان های تان کوشا باشید و فراموش نکنید دندان سالم یک سرمایه است.

سوالات متداول مراقبت های بعد از جراحی افزایش تاج دندان

1جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه است؟
این جراحی یکی از انواع جراحی لثه است و توسط خیلی از پزشکان انجام میگیرد.
2افزایش طول تاج دندان توسط چه متخصصی انجام میشود؟
انجام درمان های جراحی افزایش طول تاج  به تخصص جراحی لثه مربوط می شود ( پریودنتیکس) مربوط می شود. یعنی درواقع جراحی لثه باید توسط این متخصصین انجام شود البته پزشکان دیگر یا جراحان فک و صورت هم انجام می دهند ، در هر صورت بهترین کار این است این مورد توسط متخصص آن انجام شود.
3هدف از جراحی طول تاج دندان چیست؟
قبل از جواب دادن به این سوال باید بدانید دندان از چند قسمت تشکیل شده است. دندان از دو قسمت تاج (قسمت بیرون لثه و استخوان ) و ریشه (قسمت داخلی استخوان ) تشکیل شده است. گاهی اوقات قسمت بالایی دندان پوسیده شده و پوسیدگی به حدی زیاد است که از لبه لثه دندان یا حتی استخوان به سمت ریشه پیشروی کرده است ، یا در اثر ضربه و یا مسائلی دیگر دندان به نزدیکی لثه شکسته است. در این صورت قسمتی از لثه یا استخوان دور دندان باید برداشته بشود تا قسمت سالم دندان بیرون زده شود ، بعد این دندان روکش یا پر میکنند. درواقع در این جراحی از قسمت داخل ریشه استخوان استفاده می شود‌. تا بتوانند دندان را پر یا روکش کنند.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =