logo aryam

مراحل کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان

اینگونه نیست که فکر کنیم ایمپلنت دندان فقط قرار دادن دندان مصنوعی در دهان می باشد بلکه ایمپلنت دندان نیز یک عمل جراحی البته جزئی می باشد که برای انجام آن به یکسری مقدمات نیاز دارد. قبل از دانستن مراحل کاشت ایمپلنت بهتر است بدانید که برای انجام این کار بهتر است به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید تا با خیال راحت به ایمپلنت کردن دندان های خود بپردازید.

کاشت ایمپلنت توسط فوق تخصص ایمپلنت

کاشت ایمپلنت

در این مقاله می خواهیم در مورد مراحل کاشت ایمپلنت صحبت کنیم و زمانبندی مناسب برای انجام مراحل آن صحبت کنیم:
جراحی ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای دندان ها و ریشه های خراب یا آسیب دیده با دندان ها و ریشه های مصنوعی می باشد. و همچنین ایمپلنت می تواند یک روش مناسب برای جایگزینی پروتزهای سنتی و دندان مصنوعی های سنتی قدیمی باشد.
درواقع می توان گفت بهترین روش جایگزنی دندان های از دست رفته در دهان روش ایمپلنت می باشد.

افراد مناسب برای ایمپلنت دندان

مناسب ترین شرایط برای کاشت ایمپلنت دندانی می تواند مجموع موارد زیر باشد.

  • از دست دادن یک یا چند دندان
  • فضای مناسب و کافی جهت قرار دادن پایه فیکسچر ایمپلنت
  • دندان آسیب دیده
  • بهداشت خوب دهان و دندان
  • استخوان کافی در فک برای حمایت از ایمپلنت ها
  • سلامت جسمانی کلی مناسب

اینها مواردی هستند که یک متخصص ایمپلنت با افراد جهت انجام کاشت ایمپلنت چک می کند تا اینکه ببیند می تواند برای جایگزینی دندان یا دندان های از دست رفته از ایمپلنت استفاده کند.

انتظاری که می توانید از کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید

باید متوجه باشید که کاشت ایمپلنت برای جایگزنی دندانهای از دست رفته یک عمل سرپایی ساده نمی باشد که شما بدون دندان وارد اتاق عمل می شوید و با دندانهای سفید تازه از اتاق عمل خارج می شوید بلکه کاشت ایمپلنت دندان مستلزم انجام مراحل خود و همچنین مراقبت های ویژه دارد و بیمار برای طی شدن کامل این مراحل صبر لازم را داشته باشد.

در ابتدا اگر دندان آسیب دیده هنوز در دهان شما است، دندانپزشک باید آن را اول بکشد. این کار ممکن است به بیهوشی نیاز داشته باشد و اساساً روشی خاص دارد.

مرحله بعد فک شما استخوان کافی برای پیوند استخوانی نداشته باشد و نیاز به جراحی پیوند استخوان باشد برای این منظور جراح مقدار کمی استخوان را از جاهای دیگر بدن (به طور معمول از چانه یا ران) برمی دارد و با جراحی آن را به استخوان فک شما پیوند می کند. این کار تنها زمانی لازم است که فک شما فاقد استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت ها باشد. این روش بویژه برای سالمندان استفاده می شود.

بهترین متخصص ایمپلنت شما پس از جوش خوردن، (اگر شما پیوند استخوان داشته باشید) ، ایمپلنت دندان فلزی را در فک قرار می دهد. ایمپلنت در واقع به استخوان متصل می شود تا بیشترین استحکام را داشته باشد. بعد از این، شما یک مرحله ی دیگر بهبودی را باید بگذرانید (به نام  Osseointegration پیوند استخوانی) که چند ماه طول می کشد.
پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک شما و بهبود شما، دیواره پشتیبان (abutment) را به ایمپلنت وصل می شود. پس از آنکه بافت نرم بهبود یافت ، فوق تخصص ایمپلنت شما دندان ها و استخوان فک را قالب گیری می کند. در نهایت آنها دندان مصنوعی  ( تاج دندان یا Crown) را در بالای دیواره پشتیبان قرار می دهد.

باید گفت این مراحل هر کدام تا بهبودی کامل و قرار گرفتن تاج مصنوعی دایم زمانبر است.

مراحل کاشت ایمپلنت

برای کاشت ایمپلنت باید مراحل مختلفی تحت نظر متخصص ایمپلنت طی کرد که در ادامه به اختصار عنوان می کنیم:

  1. مشاوره اولیه دندانپزشکی ایمپلنت

اولین گامی در زمینه کاشت ایمپلنت انجام می دهید که به یک فوق تخصص ایمپلنت ترجیحاً بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید.
بعد از مراجعه شما به متخصص ایمپلنت پس از معاینه دندانپزشکی از دهان شما، یک رادیوگرافی اشعه ایکس از دهان شما را تجویز می کند.
بعد از آن، دندانپزشک با شما درباره برنامه درمان مورد نیاز، مراحل و زمانبندی و آنچه در طول بهبودی مورد نیاز می باشد، صحبت می کند. شما همچنین می توانید در مورد اینکه آیا شما نیاز به یک پیوند استخوان دارید یا نه مشورت کنید.

  1. پیوند استخوان و کشیدن دندان

اگر پیوند استخوانی داشته باشید، قبل از اینکه فک شما برای اولین ایمپلنت آماده شود، 4 الی 12 ماه طول می کشد. این زمان اجازه می دهد تا استخوان شما به درستی ترمیم گردد.

  1. قرار دادن ایمپلنت

بعداً می توانید برای کاشت ایمپلنت آماده شوید، ( پیچ فلزی که به استخوان شما وارد می شود و به عنوان لنگر برای کل پروتز عمل می کند). این کار می تواند 1-2 ساعت طول بکشد و حتی ممکن است نیاز به بیهوشی باشد.
پس از قرار دادن ایمپلنت در استخوان، زمان بهبودی می تواند تا 5 ماه برای فک پایین و تا 7 ماه برای فک بالا باشد. هنگامی که دهان شما بهبود می یابد، برای مرحله بعدی آماده خواهید شد.

ایمپلنت توسط فوق تخصص ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت

 

  1. قرار دادن هیلینگ کپ (healing cap) یا تاج موقت

پس از اینکه ایمپلنت ها به استخوان شما متصل می شوند، آماده مرحله بعدی می شوید، که شامل قرار دادن یک هیلینگ کپ و احتمالا تاج موقت است.
دندانپزشک هیلینگ کپ را بر روی سر ایمپلنت قرار می دهد این کمک می کند تا بافت لثه به نحوی مناسب بهبود یابد. هیلینگ کپ یک قطعه فلزی است که لثه ها را از ایمپلنت دور نگه می دارد. این یقه برای 10-14 روز باقی خواهد ماند.

بعد از این زمان، دندانپزشک آن را حذف می کند و به مرحله بعدی می روید.

  1. قرار دادن Abutment در ایمپلنت دندان

Abutment بخشی است که به ایمپلنت پیچ می شود و از تاج پشتیبانی می کند. سپس یک تاج موقت کار گذاشته می شود در حالی که بافت شما همچنان در حال بهبود است و این بافت در اطراف دندان مصنوعی، مانند دندان های طبیعی شما شکل می گیرد. شما تاج موقت را برای چهار تا شش هفته نگه می دارید. در این زمان، تاج دایمی شما ساخته خواهد شد.

  1. قرار دادن تاج دایمی در ایمپلنت دندان

اکنون برای مرحله نهایی عمل قرار دادن تاج آماده می شوید. تاج ها که بخش مهمی از دندان هستند، می توانند به داخل abutment  پیچ شده یا در جای خود چسبیده شوند. به نظر می رسد گزینه دوم بهتر و طبیعی تر است ، زیرا سوراخ پیچ می تواند در برخی از زاویه ها قابل مشاهده باشد.

  1. تاج قابل جابجایی برای ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی قابل جابجایی ، سفید با مواد پلاستیکی صورتی رنگ برای شبیه سازی دندان طبیعی و بافت لثه است. دندان مصنوعی معمولاً روی یک قالب فلزی نصب می شود.  به این معنی است که شما می توانید آن را برای تمیز کردن روزانه، از دهان خارج کنید.

  1. تاج ثابت برای ایمپلنت دندان

در یک تاج ثابت، دندان مصنوعی با پیچ به abutment وصل شده یا روی آن چسبانده می شود و دائمی است. شما نمی توانید یک تاج ثابت را برای تمیز کردن بردارید. اغلب این نوع تاج بسیار قوی تر و پایدار تر از یک تاج قابل جابجایی است.

کاشت ایمپلنت دندانی در طول چندین بازدید از مطب با فاصله چند هفته یا چند ماهه بین هر یک از بازدید ها اتفاق می افتد، بسته به اینکه دندانپزشک شما چه کاری باید انجام دهد.

دستورالعمل پس از جراحی ایمپلنت دندانی

صرفنظر از اینکه چه نوع پروتزی را انتخاب می کنید و یا چندین مرحله برای قرار دادن ایمپلنت طی می کنید، احتمالاً تورم، درد، خونریزی و احتمالاً کبودی را تجربه خواهید کرد. این را در نظر بگیرید که این موارد طبیعی هستند اما اگر موردی از اینها بود که پایداری زیلدی از خود نشان داد و باعث تگرانی شما گردید حتماً با متخصص ایمپلنت خود تماس بگیرید.

-مراقبت از ایمپلنت

اساساً شما باید از ایمپلنت خود مراقبت کنید همانطور که از دندان طبیعی خود مراقبت می کنید،. شما باید 2-3 بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید و از دهانشویه های غیر الکلی استفاده کنید. همچنین، مهم است که هر شش ماه یکبار با دندانپزشک خود مراجعه کنید.

-اشعه ایکس در ایمپلنت دندان

دندانپزشک ممکن است در طی مراجعه های پیگیری ، از تصویر برداری اشعه ایکس استفاده کند. آنها به دنبال بررسی چگونگی پیوند ایمپلنت، abutment و تاج با یکدیگر می باشند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

-عوارض احتمالی ایمپلنت

همانند هر جراحی، خطرات احتمالی نیز وجود دارد. در ایمپلنت های دندانی ، این احتمال وجود دارد که ایمپلنت خراب شود: به علت عفونت، گاز گرفتن، فشار دادن دندانها، و یا دندان قروچه.

اگر ایمپلنت روی فک پایین قرار دارد، این احتمال وجود دارد که  عصب زیر فک پایین در طول سوراخ کردن یا قرار دادن ایمپلنت آسیب دیده باشد . ممکن است باعث کرختی یا سوزش شود، اما این ناراحتی ممکن است موقت باشد تا زمانی که عصب بهبود یابد. اما این احتمال وجود دارد که عصب نتواند بهبود یابد.

هنگامی که ایمپلنت در فک بالا قرار می گیرند این احتمال دارد که به سینوس ها در بالای دندان ها آسیب برسد و ممکن است منجر به عفونت شود. برای جلوگیری از این اتفاق، دندانپزشک قبل از عمل جراحی اشعه ایکس را انجام می دهد تا بدانند که اعصاب یا سینوس ها در اطراف دندان قرار دارند یا نه.

عملکرد ایمپلنت

ایمپلنت های تکی معمولاً به نظر بسیار واقعی می رسند، هرچند ممکن است دقیقا مانند دندان های طبیعی شما نباشند. ممکن است زاویه یا رنگ آن کمی متفاوت از دندان های دیگر شما باشد.

ایمپلنت دندان با بهترین متخصص ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان

با مراقبت مناسب، می توانید انتظار داشته باشید ایمپلنت شما تا 25 سال کار کنند.

آیا بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی می توانید الکل مصرف کنید؟

چیزی که مسلم است سیگار کشیدن برای کاشت ایمپلنت و در کل بهداشت دهان و دندان مناسب نمی باشد اما استفاده از الکل وضع کاملاً مشخصی نمی باشد.
به همین دلیل شما باید از شستن دهان و دندان با دهانشویه الکلی و همچنین هر نوع نوشیدنی الکلی خودداری کنید. الکل می تواند جریان خون را محدود کند، مصرف الکل برای روند بهبودی شما مناسب نمی باشد و شانس ابتلا به عفونت را زیاد می کند.
حتماً این را به یاد داشته باشید حداقل زمانی که به شما اجازه مصرف الکل بعد از انجام مرحله نهایی ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت داده نمی شود حداقل 72 ساعت می باشد.
همچنین این را در نظر بگیرید پس از اینکه ایمپلنت شما با موفقیت در استخوان فک متصل گردید، باید مانند دندان های طبیعی از آن مراقبت کنید. و کاملاً از بهداشت آن را رعایت کنید وهمچنین شما نیاز به پیگیری های دندانپزشک خود دارید که می تواند شامل عکس برداری اشعه X و برخی آزمایشات باشد.

آخرین مطلب در مورد ایمپلنت

اگر فوق تخصص ایمپلنت شما برای شما تصمیم بگیرد که شما نامزد مناسبی جهت کاشت ایمپلنت می باشید باید بخاطر داشته باشید این رویه ممکن است چند ماه طول بکشد، اگر این موضوع باعث ناراحتی شما می شود بخاطر داشته باشید طول عمر این ایمپلنت سالها خواهد بود.
شما می توانید اعتماد به نفس و لبخند زیبا را برای خود به ارمغان بیاورید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =