logo aryam

مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

مدت ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

پس از آن که دندان کشیده می شود، باید کمی به آن زمان بدهید تا لثه ترمیم شود. این زخم با توجه به فاکتور های مختلف و شرایط جسمی بیمار در مدت های متفاوتی ترمیم می شود. در این مدت ممکن است که لثه متورم شده و درد داشته باشید. این درد و حساسیت ها با گذشت زمان کم تر شده و بهبود می یابد. برای این که بتوانید مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان را کاهش دهید، باید نکاتی را رعایت کرده و به توصیه های پزشک عمل کنید. دارو هایی که توسط متخصص تجویز می شود را به درستی مصرف کنید تا هر چه سریع تر لثه ترمیم شده و درد از بین برود.

بررسی مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. این روند ممکن است بین یک هفته تا یک ماه ادامه داشته باشد. خونریزی باید در یک تا دو روز اول قطع شود ولی تورم و درد ممکن است چند هفته وجود داشته باشد. این دردها و تورم به مرور زمان کاهش می یابند و پس از چند هفته به طور کامل از بین خواهند رفت. چنانچه با گذشت زمان تغییری در تورم لثه احساس نکردید، حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

در دورانی که لثه در حال ترمیم شدن است علاوه بر مصرف داروها می توانید اقدامات دیگری نیز برای بهبودی انجام دهید. باید در این مدت زمان حتما برای شستشوی دهان از دهان شویه استفاده کنید. همچنین از آب گرم و کمی نمک یک محلول مناسب تهیه کنید و در دهان خود بچرخانید. اگر تورم در لثه زیاد باشد می توانید از قطره های ضد التهابی نیز استفاده کنید.

احساس درد در لثه بعد از کشیدن دندان

معمولا میزان دردی که بعد از کشیدن دندان احساس می کنید، با توجه به نوع عملکردی که انجام شده است، تعیین می شود. گاهی اوقات دندانپزشک به سادگی دندان را می کشد، در این حالت معمولا بعد از یک تا دو روز درد در ناحیه لثه از بین می رود. اما اگر دندانپزشک برای کشیدن دندان به زحمت افتاده باشد و یا این که با جراحی دندان را بیرون آورده باشد، شرایط فرق می کند. در این حالت میزان زخم و جراحت بیش تر شده و در نتیجه درد نیز طولانی تر خواهد بود.

مدت درد کشیدن رابطه مستقیمی با مدت زمان ترمیم لثه پس ار کشیدن دندان دارد. هر چه لثه بتواند زودتر ترمیم شود، درد در این ناحیه نیز سریع تر بهبود می یابد. گاهی اوقات جراحی هایی بر روی دندان ها انجام می گیرد که فرد تا دو یا سه هفته درد را احساس می کند. در این شرایط بهتر است که دارو هایی که پزشک تجویز کرده است را به طور کامل مصرف کنید و در صورتی که درد شدید می شود، از مفنامیک اسید و یا ایبوپروفن استفاده کنید.

احساس درد لثه بعد از کشیدن دندان

درد در لثه بعد از کشیدن دندان

راهکار هایی برای ترمیم سریع تر لثه بعد از کشیدن دندان

برای این که بتوانید مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان را کاهش دهید باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. راهکار های مختلفی برای بهبود سریع تر لثه وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • با قرار دادن یخ می توانید میزان تورم را کاهش دهید و مدت زمان ترمیم نیز کوتاه تر خواهد شد.
  • دهانشویه های ضد عفونی کننده نیز در کاهش التهاب بسیار موثر هستند.
  • ایبوپروفن ها می توانند در کاهش درد در این دوره بسیار موثر باشند.
  • با استفاده از گلیسیرین می توانید از خشک شدن لثه جلوگیری کنید و با این ماده زخم سریع تر بهبود می یابد.
  • باید پانسمان را بعد از هر وعده غذایی به طور مرتب عوض کنید.

قطعا دندانپزشک بعد از کشیدن دندان یک گاز بر روی لثه قرار می دهد. بهتر است که بر روی گاز فشار نیاورید زیرا این امر سبب می شود تا درد و خونریزی افزایش یابد. همچنین بعد از گذشت زمانی مشخص پانسمان را تعویض کنید و یک گاز تمیز و خشک استفاده کنید.

مواد غذایی مناسب برای ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

یکی از عواملی که می تواند در مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان موثر باشد، نوع غذای مصرفی شما می باشد. باید دقت داشته باشید که تا چند روز از غذا های نرم و آبکی استفاده کنید تا فشاری بر روی لثه وارد نشود. از خوردن غذا های شور که التهاب را افزایش می دهند خودداری کنید. همچنین دقت داشته باشید که غذا های سفت و چسبنده می توانند در افزایش التهاب و ترمیم دیرتر لثه موثر باشند.

در طول مدت ترمیم لثه هرگز آدامس نجوید و از مصرف غذاها و نوشیدنی های بیش از حد سرد و یا خیلی گرم بپرهیزید. همچنین توجه کنید که بیش از حد از مسکن ها استفاده نکنید و مهم ترین کار مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر این موارد را رعایت کنید، ترمیم لثه در مدت کوتاه تری انجام می شود.

التهاب های لثه

التهاب و خون ریزی لثه

کلام پایانی

مدت زمان ترمیم لثه پس از کشیدن دندان با توجه به فاکتور های گوناگونی در افراد متغیر می باشد. نوع عملکردی که بر روی دندان انجام شده است، قوای جسمانی فرد و نوع دندان کشیده شده می تواند مهم ترین فاکتور ها در بهبود ترمیم لثه باشد. علاوه بر آن اگر مراقبت های بعد از کشیدن دندان را به خوبی رعایت کنید، لثه سریع تر درمان شده و بهبود می یابد. استفاده از کیسه یخ، دهانشویه ها و همچنین خوردن غذا های نرم و آبکی می تواند در بهبود التهاب و درد در این ناحیه بسیار موثر باشد.

سوالات متداول درباره مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان

  1. چند نمونه از مراقبت های بعد از کشیدن دندان را نام ببرید؟
    برای این که لثه سریع تر ترمیم شود باید پانسمان را به موقع تعویض کنید، غذاهای نرم و آبکی بخورید، دارو های خود را به درستی مصرف کنید و همچنین دقت داشته باشید که هرگز از مواد خوراکی داغ و یا خیلی سرد استفاده نکنید.
  2. چه مدت طول می کشد تا بعد از کشیدن دندان، لثه ترمیم شود؟
    مدت زمان لازم برای ترمیم لثه با توجه به فاکتور های مختلفی، بین یک هفته تا یک ماه متغیر می باشد.
  3. چه عواملی مدت زمان ترمیم لثه بعد از کشیدن دندان را تعیین می کنند؟
    فاکتور های مختلفی مانند ویژگی های جسمی فرد، نوع دندان ، نوع عملکردی که بر روی دندان انجام می شود و میزان زخم و جراحت می توانند از مهم ترین فاکتور ها در تعیین این مدت زمان به حساب بیایند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 20 =