logo aryam

ماده کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان

همه چیز در مورد مواد کامپوزیت دندان

ماده کامپوزیت دندان چیست؟

شاید برای خیلی از افراد این سوال بوجود بیاید که ماده کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان همان موادی می باشد که برای پر کردن دندان های خالی در صنعت پزشکی استفاده می شود.

مواد کامپوزیتی به صورت خمیری شکل می باشند که رنگی مشابه با رنگ دندان ها دارند با دندان ها یک دست می باشند.به صورت یک لایه نازک بر سطح دندان ها قرار می گیرد، و به همین مدل فرم می گیرد.

برای آنکه این مواد بصورتی کامل ودرست برروی دندان ها ثابت شوند، دندان پزشک بعداز آنکه این مواد را بر روی دندان فرم داد به کمک نوری آبی رنگ که به آن یو وی می گویند آن را بر روی سطح دندان ها بصورت سفت و سخت می کند.

کامپوزیت کردن دندان

مواد موجود در کامپوزیت دندان

مدل های کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها مواد رزینی می باشند که با توجه به مقدار و اندازه ذرات شان در تقسیم بندی های مختلفی قرار گرفته اند .

کامپوزیت ها کاربردهای متفاوتی دارند؛ هر کدام از این نمونه کاموزیت ها کاربردهای مخصوصی دارند و هرکدام برای استفاده مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

دندان های جلو که نقش مهمی در زیبایی و درخشان بودن ظاهر آن دارند نسبت به دندان هایی که در عقب دهان می باشند و بیشتر باید دارای استحکامی قوی باشند تا بتوانند کار جویدن را به خوبی انجام دهند و آنا را تحمل کنند.

معرفی مدل های کامپوزیت دندان

به همین خاطر در استفاده از کامپوزیت باید با توجه به نوع و کاربرد آن، گزینه ای مناسب را انتخاب کرد.
به همین خاطر می توان کامپوزیت ها را به چهار بخش تقسیم کرد:

  • کامپوزیت هیبربد:
    این مدل از کامپوزیت ها دارای ذراتی بزرگتر و قدرت استحکامی بالاتر می باشند و اکثرا ماده کامپوزیت دندان به کار رفته در آن دارای کیفیت بالایی می‌باشد.
  • کامپوزیت نوع میکروفیلد:
    برای آنکه دندان های جلویی به خوبی ترمیم شوند از کامپوزیت میکروفیلد استفاده می کنند. این مدل از کامپوزیت ها دارای ذراتی ریز و مقاومت کنتری می باشند، ولی درعوض سطحی صاف تر و براق تر با درخشانی بیشتر دارند. هر چقدر سطح کامپوزیت صاف تر باشد رنگ گرفتن آن و استفاده از ترمیم های دوره ای رفته رفته کمتر می شود.
  • کامپوزیت نوع نانوفیلد:
    این مدل از کامپوزیت ها به راحتی در بازار می باشند وبه محکم بودن و زیبایی دندان ها بصورت همزمان کمک می کند.

IPS ونیرها:
کامپوزیت IPS که به کامپوزیت پی اس نیز نام دارند، یکی دیگر از انواه کامپوزیت ها می باشد که به تازگی مورد استفاده قرا گرفته اند. این کامپوزیت ها که  کامپوزیت های سرامیکی می باشند.
به دلیل آنکه ذرات سرامیکی به نسبت قبل دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری می باشند و به لمینت های سرامیکی شباهت بسیار زیادی دارند.

رنگ های کامپوزیت دندان

تمامی کامپوزیت هایی که در بالا در موردشان توضیح دادیم در بازار در رنگ های مختلیف تهیه می شوند. این رنگ ها از رنج نرمال تا رنگ های خیلی سفید و یخچالی در دسترس می باشند.

انواع رنگ کاپوزیت

رنگبندی کامپوزیت دندان

 

موارد استفاده از ماده کامپوزیت

برای آنکه مشکلات مربوط به دندان از بین برود بهترین گزینه برای این کار استفاده از ماده کامپوزیت دندان می باشد.

  • به همین خاطر از کامپوزیت برای اصلاح و فرم ظاهری دندان ها استفاده می شود و اگر دندان ها یکی از مشکلات زیر را داشته باشد از ماده کامپوزیت استفاده می کنیم:
  • اصلاح شکل و رنگ دندان
  • اصلاح ظاهر دتدان ها
  • اصلاح فاصله مابین دندان ها
  • سفیدی بیش از حد دندان ها
  • اصلاح نامنظمی های خفیف در دنداننکته : افرادی که تمایل دارند که دندان های بیش از حد سفیدی داشته باشند بهتراست با استفاده از کامپوزیت برای سطح دندان هایشان از ماده کامپوزیت استفاده کنند.

مزایای استفاده ازماده کامپوزیت دردندان

هر نوع شیوه درمانی با توجه به آنکه برای درمان لازم و مورد استفاه می باشد دارای یک سری مزایا و معایبی می باشد که بهتر است قبل از آنکه از این شیوه درمانی استفاده کنیم از این موارد آگاه شویم:

کامپوزیت ها می توانند رنگ وچرخش و فرم  دندان ها را به درست واصلاح کنند و همین کار باعث زیبایی ظاهری دندان ها می گردد.

  1. فاصله بین دندان ها را ازبین می برد. در این شیوه دندان ها دچار تراش نمی شوند و کامپوزیت روی سطح دندان می چسبد
  2. نسبت به لمینت های سرامیکی هزینه کمتری دارند.
  3. در صورتیکه دچار پریدگی یاشکستگی بشوند به راحتی قابل ترمیم می باشند.
  4.   کامپوزیت ها می توانند رنگ وچرخش و فرم  دندان ها را به درست واصلاح کنند و همین کار باعث زیبایی ظاهری دندان ها می گردد.
ماده کامپوزیت دندان چیست؟

فواید استفاده از کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت های دندان با توجه به عادات تغذیه ای نادرست مثل مصرف قهوه، غذاهای رنگی و رب دار نیاز می باشد که به طور مرتب مسواک زده شود و بطور منظم به ترمیم نیاز دارند.

میزان زرد شدن ماده کامپوزیت ها نسبت به انواع لیمینت های سرامیکی بیشتر استو ماده کامپوزیت دندان نیز در این امر اهمیت بسیار زیادی دارد.

مناسب در جهت درمان یک یا چند مورد می باشد. درصورتی که تعداد بیشتری ازدندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند بهتراست از لمینت سرامیکی دندان استفاده شود.

مراقبت های پس از درمان کامپوزیت

بعدار آنکه ماده کامپوزیت بر روی دندان ها قرار گرفت رعایت بعضی نکات بسیار مهم می باشد نکاتی مثل شکستن پسته، تخمه، بادام و انواع خوراکی های سفت و سخت که اینکار برای دندان های طبیعی هم بسیار آسیب زا می باشد.

این آسیب در مورد دنداهای کامپوزیت شده بیشتر است.در صورتی که مراقبت انجام نشود احتمال شکستگی آن ها بیشتر می باشد.

استفاده از نخ دندان و مسواک و سایر بهداشت های مخصوص دهان ودندان باید رعایت شود. این کار باید بصورتی کاملا منظم و مرتب انجام گیرد.

برای آنکه بتوانیم سلامت ماده کامپوزیت دندان ها را حفظ کنیم باید بطور مرتب دندان ها را توسط پزشک معالج چکاپ کنبم.

مصرف مواد غذایی رنگی و اتعمال دخانیات ( سیگار وقلیان) را باید به حداقل ترین مقدار استفاده برسانیم؛ ماده کامپوزیت دندان در صورتی که دچار شکستگی شود باید ترمیم گردد.

مراقبت از کامپوزیت

نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان ها

خلاصه مرتبط

کامپوزیت دندان همان موادی می باشد که برای پر کردن دندان های خالی در صنعت پزشکی استفاده می شود. مواد کامپوزیتی به صورت خمیری شکل می باشند که رنگی مشابه با رنگ دندان ها دارند با دندان ها یک دست می باشند.

برای آنکه کامپوزیت دندان طول عمر بالاتری داشته باشد باید آن را مراقبت نمود به عنوان مثال عدم استفاده از غذاهای سفت سخت، عدم استفاده از غذاهای رنگی و رعایت مرتب بهداشت دندان ها از راه های پیشگیری در خراب نشدن زود هنگام کامپوزیت دندان می باشد.

سوالات مرتبط با ماده کامپوزیت دندان چیست؟

  • ماده کامپوزیت دندان چیست؟
    کامپوزیت دندان همان موادی می باشد که برای پر کردن دندان های خالی در صنعت پزشکی استفاده می شود. مواد کامپوزیتی به صورت خمیری شکل می باشند که رنگی مشابه با رنگ دندان ها دارند با دندان ها یک دست می باشند.
  • مدل های کامپوزیت دندان ها را نام ببرید؟کامپوزیت هیبربد،کامپوزیت نوع میکروفیلد،کامپوزیت نوع نانوفیلد،IPS ونیرها
  • کامپوزیت نوع نانوفیلد را توضثیح دهید؟
    این مدل از کامپوزیت ها به راحتی در بازار می باشند وبه محکم بودن و زیبایی دندان ها بصورت همزمان کمک می کند.
  • دلایل استفاده از ماده کامپوزیت را نام ببرید؟اصلاح شکل و رنگ دندان، اصلاح ظاهر دتدان ها، اصلاح فاصله مابین دندان ها،سفیدی بیش از حد دندان ها، اصلاح نامنظمی های خفیف در دندان
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =