logo aryam

بررسی فواید و مزایای جرم گیری دندان

مزایای جرم گیری دندان

بررسی فواید جرم گیری دندان

بیشتر افراد فقط هنگامی که به درد دندان مبتلا می‌شوند و احتیاج به انجام درمان‌های دندان پزشکی دارند، به مطب های دندانپزشکی مراجعه می‌نمایند؛ در ادامه مطلب قصد داریم به  بررسی فواید و مزایای جرم گیری دندان بپردازیم.

شاید اگر شما عزیزان هم از اهمیت جرم گیری دندان و فایده های آن آگاه شوید، به این نوع مشکلات دچار نشده و مجبور به صرف هزینه‌های گزاف مرتبط به درمان‌های دندانپزشکی نمی‌شوید.

ما همواره در این مقاله برای شما همراهان گرامی به بررسی فواید و مزایای جرم گیری دندان می پردازیم تا شما همراهان از تمامی نکات مربوطه در این موضوع نیز آگاه و مطلع شوید. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت جرم گیری دندان

انسان در حین زندگی خود دو مرتبه دندان درمی‌آورد، یک مرتبه دندان‌های شیری و دفعه دیگر بعد از افتادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی.

صدمه هایی که به دندان‌های دائمی وارد می‌شوند، ماندگار می‌مانند و شاید اغلب با کمک روش های ترمیمی و درمانی دندانپزشکی می‌توان آن ها را درمان کرد، اما هیچ شیوه ای جهت بازگرداندن آن ها به صورت اولیه خود وجود ندارد.

یکی از شیوه های پیشگیری مطلوب در دندانپزشکی، رعایت بهداشت مداوم و منظم و جرم گیری دندان‌ها می باشد که با شناخت این مزایا و معایب جرم گیری دندان می‌توانید از اهمیت انجام درست و اصولی آن آگاه شوید.

جرم گیری دندان از مزایای بسیاری برخوردار می باشد که در زیر آن ها را شرح داده ایم:

جرمگیری دندان

راهنمای جرمگیری دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

از اولین و اساسی ترین مزایای جرم گیری دندان ، پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌باشد. تجمع پلاک بر روی دندان‌ها و تشکیل جرم بر روی آن ها زمانی که که اقدامات درمانی مطلوب جهت رفع این پلاک ها در نظر گرفته نشوند، با گذشت زمان موجب پوسیدگی‌های دندانی می شود.

این پلاک ها بر اثر باکتری‌های موجود در دهان و پروتئین‌ها و باقی مانده ذرات غذایی در دهان، به وجود می‌آیند. در حقیقت می‌توان ذکر کرد که تجمع پلاک‌ها در پیدایش تارتار که از مواد معدنی تشکیل شده است، نقش دارد.

این مواد از پلاک‌ها سخت‌تر می باشد و زدودن آن ها از روی دندان‌ها به مراتب سخت تر است و ماندگاری آن ها بر روی دندان در طول مداوم باعث صدمه زدن به مینای دندان و تشکیل سوراخ و پوسیدگی در دندان نیز می‌شود.

شما عزیزان با زدن دو بار مسواک در طول روز و کشیدن نخ دندان به صورت منظم و مداوم نیز تا اندازه بسیاری می‌توانید از تشکیل جرم و پلاک و همچنین از ایجاد تارتار پیشگیری کنید.

البته توجه داشته باشید که مسواک تنها نمی‌تواند به صورت کامل از تشکیل و ایجاد این مواد مضر جلوگیری کند و یا آن ها را نابود کند.

در صورت بروز این مشکلات الزامی می باشد که افراد اقدامات مهم تر و تخصصی تری را انجام دهند و جهت رفع آنها از دندانپزشک خود کمک بگیرند. جرمگیری دندان مؤثرترین و بهترین قدم جهت از بین بردن این مشکل و پیشگیری از عوارض بعدی آن می باشد.

پیشگیری از مشکلات لثه ای

یکی دیگر از مزایا و فواید جرمگیری دندان پیشگیری از بیماری‌های مربوط به لثه می باشد. چرا که تجمع پلاک و باکتری‌های واقع در آن، در زیر خط لثه در طول زمان موجب صدمه رساندن به بافت لثه و عفونی شدن و تحلیل رفتن لثه نیز می‌شود.

تجمع پلاک و جرم در زیر لثه به این علت که به وسیله بیمار قابل دیدن نمی باشد، علاوه بر سلامت لثه، سلامت ریشه دندان را که در زیر آن قرار گرفته است را هم به خطر انداخته و در صورت پیشرفت بیماری و عدم توجه به آن ممکن است فرد دندان خود را از دست بدهد.

که خوشبختانه در این واقع با انجام اقداماتی مثل جرمگیری دندان می‌توانید تا اندازه قابل توجه ای از بروز این مشکل پیشگیری کنید و سلامت لثه و دندان خود را حفظ کنید.

مشکلات لثه

جلوگیری از مشکلات لثه با جرمگیری

برطرف شدن بوی بد دهان

از دیگر فواید و مزایای جرم گیری دندان نیز رفع بوی بد دهان هم می‌باشد. ممکن است شما تصور کنید که علت ایجاد بوی بد دهان، فقط غذاهایی می باشد که شما آن ها را مصرف می‌کنید، که البته تنها علت این نمی باشد.

اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان و به صورت منظم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن جهت از رفع باکتری‌ها و ذرات غذایی موجود در دهان که باعث ایجاد بوی بد آن هستند، خیلی خوب و مؤثر است، اما برخی مواقع ممکن است فرد با وجود رعایت این موارد، باز هم احساس کند که دهانش بوی بدی دارد.

که این امر می‌تواند به علت مشکلات لثه و یا بر اثر تجمع پلاک و جرم بر روی سطح دندان باشد.  و در این صورت فرد می تواند با انجام جرم گیری این رسوبات را از بین ببرد.

تغییر رنگ دندان ها

تجمع جرم و پلاک در اصل موجب ایجاد یک لایه‌ بر روی دندان‌ها می گردد که رنگ اصلی دندان‌ها را پوشانده و موجب زرد به نظر رسیدن آن ها می‌گردد. جداکردن این لایه از روی سطح دندان باعث نمایان شدن رنگ واقعی دندان‌ها و در اصل  روشن‌تر و سفیدتر دیده شدن آن ها می‌شود.

بهبود سلامت کلی بدن

طبق تحقیقات صورت گرفته بعضی از بیماری‌های نامرتبط مثل سکته های قلبی می‌توانند ناشی از بیماری‌های دهان و دندان و عفونت لثه باشند.

التهاب مزمن و عفونت لثه با اثر گذاری در سیستم عروقی بدن و سخت شدن آن ها می‌تواند موجب حملات و سکته های قلبی گردد. به همین علت گفته می‌شود که بهبود سلامت کلی بدن و پیشگیری از این مشکلات، از فواید و مزایای جرم گیری دندان هستند.

پیشگیری از بروز اتفاقات دشوار و صرف هزینه های اضافی

جرم گیری دندان‌ها به این علت که جرم‌ها، پلاک‌ها و تارتارهای موجود بر روی سطح دندان را که سلامت آن و همچنین لثه را به خطر می‌اندازند و می‌توانند مشکلات سخت تر و شدیدتری را به وجود آورند را از بین می‌برد، تحت عنوان یک درمان پیشگیرانه نیز شناخته می‌شود.

شما با انجام جرم گیری می توانید مانع از ایجاد این مشکلات شده و احتیاج به انجام درمان‌های پیچیده مثل عصب کشی دندان و یا جراحی لثه که نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتر، صرف مدت زمان بسیار جهت درمان و تحمل درد بسیار توسط بیمار دارد را نداشته باشید.

سفید کردن دندان ها با جرم گیری

به علت تغییر رنگی که در رنگ دندان‌ها پیش و پس از جرم گیری به وجود می‌آید، افراد گمان می‌کنند که جرم گیری موجب سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود.

تجمع جرم و پلاک بر روی دندان‌ها موجب زردشدن و بد رنگ شدن دندان ها می‌شود که با عمل جرم گیری این لایه از روی سطح دندان‌ها پاک شده و در حقیقت رنگ اصلی دندان‌ها مشخص می‌شود و رنگشان در مقایسه با پیش از جرم گیری روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.

در حقیقت می‌توان گفت که تنها خود عمل جرم گیری مثل بلیچینگ اثری بر بافت دندان و لکه‌ها نمی‌گذارد و فقط لایه بد رنگ موجود بر روی آن ها را از بین می برد و رنگ اصلی دندان‌ها را مشخص می‌کند.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان با جرمگیری

سخن پایانی

ما همواره در این مقاله برای شما عزیزان به بررسی فواید و مزایای جرم گیری دندان پرداختیم و همچنین باید توجه داشته باشید که تعداد دفعات انجام جرم گیری به وسیله دندانپزشک مشخص می‌شود.

اما به صورت کلی نباید بیشتر از دو بار در سال این عمل را انجام داد، چراکه انجام بیشتر از اندازه آن ممکن است مینای دندان از بین ببرد. درنتیجه این شیوه اگر به صورت صحیح توسط دندانپزشک و در تعداد دفعات مطلوب انجام شود، نه تنها ضرری نداشته، بلکه جهت حفظ سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن بسیار مناسب و مفید می باشد.

سوالات متدوال مقاله بررسی فواید و مزایای جرم گیری دندان

  • چند مرتبه در سال جرم گیری کردن دندان‌ها مناسب است؟
    انجام این عمل تنها یک تا دو مرتبه در سال کافی می باشد. اما تعداد این دفعات به نظر دندانپزشک شما نیز بستگی دارد.
  • فواید اصلی جرم گیری دندان چیست؟
    با انجام جرم گیری دندان و لثه می توانید موجب رفع بیماری های پلاک ها تارتار و باکتری های روی دندان ها شده و در نتیجه مانع از ایجاد مشکلات استخوان و بافت لثه و همچنین بیماری‌های مرتبط شوید.
  • آیا عمل جرم گیری برای تمامی افراد لازم است؟
    خیر، انجام این عمل برای افرادی که دندان و لثه‌های سالمی دارند و جرمی بر روی آن ها به وجود نیامده باشد نیز، لازم نمی باشد. دندانپزشکان اغلب استفاده از این شیوه را به افرادی که دندان‌هایشان دارای جرم می باشد و یا افرادی که دچار بیماری‌های لثه شده‌اند، توصیه می‌کنند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =