logo aryam

عوارض کشیدن دندان شیری

عوارض کشیدن دندان

کشیدن دندان

همه درباره دندان شیری

دندان های شیری مختصص کودکان است که معمولا در دوره ی سنی 6 تا 13 سالگی رخ می دهد. اینگونه است که بعضی از دندان ها لق می افتند یا کشیده می شوند و بعد از مدتی دندان های دائمی بجای آنها رشد می کند. عوارض کشیدن دندان شیری آنچنان زیاد نیست و ما به تمامی آنها می پردازیم. کشیدن دندان های شیری درد زیادی ندارند ولی بهتر است قبل از درآوردن دندان شیری به دندان پزشک مراجعه کنید تا مسکن های لازم قبل و بعد از کشیدن دندان شیری را بدهند تا کودک شما با درد زیادی مواجه نشوند.

در کل ما 20 تا دندان شیری داریم که 10 تا در بالا و 10 تا در پایین است که بعد از افتادن، بجای آنها 32 تا دندان دائمی در میاید. دندان شیری بسیار در شکل گیری قوس دهان و فک مهم است و باید از آنها به خوبی مراقبت شود.

درباره دندان شیری

دندان شیری

عوارض کشیدن دندان شیری

معمولا دندان های شیری در کودکان رخ می دهد و باید آن ها را بکشند تا دندان زیری آن رشد کند، حال برای بعضی از پدر و مادر ها سوالاتی پیش می آید که آیا کشیدن دندان شیری عوارضی دارد؟ باید گفت آسیب های کشیدن دندان های شیری در بعضی از شرایط و افراد مختلف ممکن است رخ دهد ولی نگران نباشید زیرا که این عوارض در بیشتر انسان ها عادی بوده است و هیچکس بخاطر کشیدن دندان شیری جان خود را از دست نداده است. عوارض کشیدن دندان شیری شامل موارد زیر می باشد:

  • مشاهده کردن خون به محض کشیدن دندان
    بعد از کشیدن دندان مشاهده کردن چند قطره خون عادی است و جای نگرانی ندارد.
  • احساس سوزش یا درد در ناحیه کشیده شده دندان
    بسیار عادی است که کمی احساس سوزش یا درد بعد از کشیدن دندان احساس کنید و جای نگرانی ندارد زیرا که خیلی زود خوب می شود.
  • بوی بد دهان و بد مزگی غذاها
    ممکن است بعد از کشیدن دندان، دهان بوی بد بدهد و حتی هنگام غذا خوردن مزه ی خوبی احساس نکنید، این مورد در بعضی از افراد عادی است ولی اگر زیاد طول کشید به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • امکان خونریزی مکرر و تب و لرز شدید
    بدترین حالت ممکن این مورد است و اگر خونریزی دندان کشیده شده قطع نشد به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مورد درمان شود و تب کودک پایین بیاید.
عوارض کشیدن دندان شیری

عوارض کشیدن دندان شیری

روش کشیدن دندان شیری

کشیدن دندان های شیری معمولا توسط خود کودک انجام می شود ولی بهتر است برای اینکار به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا این کار را یک متخصص انجام دهد. کشیدن دندان شیری روش خاصی ندارد و فقط باید مراقب باشید که خیلی به دندان و لثه فشار نیاید؛ توجه داشته باشید که یکی از روش های درمان این مشکل مراجعه به متخصص ایمپلنت است زیرا با اناجم این کار میتوانید جایگزین بسیار خوبی برای دندان های مودک خود در نظر داشته باشید.

بهتر است بدانید که بعضی وقتا دندان شیری خودش می افتد و نیازی نیست که اقدامی انجام دهید، فقط صبر پیشه کنید و منتظر زمان به موقعش بمانید. اگر دندان شیری بعد از مدتی نیافتاد، با انبرک یا موچین کمی آن را تکان دهید و بکشید بیرون تا دندان شیری دیگر کودک شما را اذیت نکند.

بعد از کشیدن دندان شیری چه کاری باید کرد؟

بعد افتادن یا کشیدن دندان شیری کودک بهتر است که هیچ مکشی انجام نشود و برای تمیز کردن دندان کشیده شده و دهان کمی آب و نمک قرقره کرد. بهتر است کودک هنگامی که دندان خود را کشید از غذاهای جامد و گرم خودداری کند و از غذاهای سرد و مایعات استفاده کند تا لخته محافظ در جای خود باقی بماند.

هنگام مسواک زدن کودک بهتر است که دندانی که خارج شده است را رد کند و خارج کردن آب به صورت خیلی آروم و بدون مکش انجام شود. تمام این کارها باید انجام شود تا زخمی که بعد از کشیدن دندان های شیری ایجاد شده است، تمیز بماند و باعث عفونت نشود.

بعد از کشیدن دندان شیری چه کاری باید کرد؟

کشیدن دندان شیری

سخن آخر

همانطور که می دانید دندان شیری در تمامی کودکان است و جای نگرانی ندارد. بعد از کشیدن دندان طبیعی است که کمی خون مشاهده کنید ولی وقتی شدت یافت بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان های تکمیلی فرزند خود را انجام دهید.

ممکن از عوارض کشیدن دندان شیری خیلی اذیت کند ولی تا وقتی که باعث خونریزی مکرر و تب و لرز نشده باشد، جای نگرانی نیست و طبیعی است، شما فقط سعی کنید از مواردی که باید بعد از کشیدن دندان های شیر انجام دهید، رعایت کنید تا زمانی که دیگر درمان تکمیل شده باشد و دردی احساس نشود.

سوالات متداول عوارض کشیدن دندان شیری

  1. چندتا دندان شیری در دهان وجود دارد؟
    در کل 20 تا دندان شیری داریم که 10 تا در بالا و 10 تا در پایین است و بجای آنها 32 تا دندان دائمی در میاید.
  2. کشیدن دندان شیری اذیت می کند؟
    خیلی کم پیش میاید که کودکی درد زیادی را از دندان شیری احساس کند ولی اگر درد به شدت اذیت می کرد باید او را به دندانپزشک برد.
  3. برای کشیدن دندان شیری کودک خود باید به کجا مراجعه کرد؟
    کلینیک فوق تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آریام، به شما و فرزندتان رسیدگی های لازم در مورد دندان را انجام می دهد تا شما رضایت کاملی داشته باشید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهارده =