logo aryam

عوارض نکشیدن دندان عقل

همه چیز در مورد کشیدن دندان عقل

عوارض نکشیدن دندان عقل

عوارض نکشیدن دندان عقل

شاید تا کنون در مورد دندان نهفته چیز‌هایی شندیده باشید و یا اطلاعاتی در مورد کشیدن دندان عقل نیز داشته باشید؛ معمولا دندان های عقل در سن 17 سالگی شرزوع به رشد می‌کند و ممکن است تا سن 25 سالگی در دهان افراد ظاهر نشود، بهتر است بدانید که کشیدن دندان عقل الزامی می‌باشد که در ادامه متن به عوارض نکشیدن دندان عقل به طور کامل خواهیم پرداخت.

دهان ما برای نگهداری از دندان‌های عقل فضای مناسبی را ندارد و در صورتی که این دندان به صورت نهفته در لثه شروع به رشد کند ممکن است با درد و ناراحتی‌هایی رو به رو بشوید.

کشیدن دندان عقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و باید در زمان مناسب اقدام به کشیدن این دندان کنید تا با مشکلاتی رو به رو نشوید، در ادامه عوارض نکشیدن دندان عقل را، برای شما عزیزان به طور کامل شرح خواهیم داد.

عوارض نکشیدن دندان عقل

همه چیز در مورد دندان عقل

عفونت به دلیل نکشیدن دندان عقل

یکی از مشکلات ببسیار شایع در هنگام نکشیدن دندان عقل ایجاد عفونت در دندان‌ها است، امکان ماندگاری مواد غذایی در بین دندان عقل بسیار زیاد است و در آوردن آن‌ها نیز با استفاده از نخ دندان و یا خلال دندان کمی دشوار و دردسر ساز می‌باشد و در صورت در نیامدن مواد غذایی دندان‌های شما شروع به ذخراب شدن و عفونت می‌کند.

تغییر لبخند یکی از عوارض نکشیدن دندان عقل

همانطور که اشاره شد درون دهان جایی برای رشد دندان‌های عقل وجود ندارد که در این صورت دندان‌های نهفته به دندان رو به روی خود فشار وارد می‌کنند و باعث به هم ریختگی نظم دندان‌ها می‌شود. تغییر لبخند و به هم ریختگی دندان‌ها یکی از عوارض نکشیدن و یا دیر کشیدن دندان عقل می‌باشد.

درد دندان عوارض نکشیدن دندان عقل

تغییر لبخند به دلیل نکشیدن دندان عقل

ایجاد کیست به دلیل نکشیدن دندان عقل

نکشیدن دندان های عقل می‌تواند سلامت دندان‌های شما را به خطر بیاندازد، گاهی به دلیل نکشیدن دندان عقل امکان ایجاد تورم و کیست در دندان‌ها وجود دارد که در صورت بوجود آمدن این مشکل در دهان شما مراجعه به دندان پزشک از اهمیت بسزایی برخوردار می‌ باشد.

در این مواقع درد بسیار زیادی در دهان بوجود می‌آید که با توجه به داروهای تجویز شده توسط دندان پزشک میتوانید به کاهش التهاب و از بین بردن درد دندان کمک نمایید.

ایجاد درد دندان

به دلیل ایجاد فشار دندان عقل به دندان‌های دیگر وجود درد در دهان بسیار عادی می‌باشد و برای جلوگیری از آن باید به یک متخصص دندان پزشک مراجعه کنید؛ ممکن است در هنگام خوردن غذاهایی مانند نان دندان های عقب شما شروع به درد کردن بکند که این امر نیز یکی از عوارض نکشیدن دندان عقل است.

نحوه کشیدن دندان عقل

برای جلوگیری از عوارض موجود در دهان یکی از اقدامات واجب کشیدن دندان عقل است، باید توجه داشته باشید که نحوه کشیدن دندان عقل با توجه به شرایط بیماران تغییر می‌باشد زیرا ممکن است رشد دندان عقل در هر فردی متفاوت با دیگری باشد.

گاهی ممگن است کشیدن دندان عقل نیاز به جراحی نیز داشته باشد که اکثرا در هنگام وجو دندان نهفته از این روش استفاده می‌شود. به طور کلی 85 درصد از افراد در لثه خود جای کافی برای رشد دندان عقل ندارد که کشیدن دندان عقل این افراد دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد.

کشیدن دندان های خراب

نحوه کشیدن دندان

بررسی  مراحل کشیدن دندان عقل

برای کشیدن دندان عقل پزشک باید مراحلی را طی نماید که این مراحل به شرح زیر می‌باشد:

  1. تهیه عکس رادیولوژی از دندان عقل
  2. استفاده از آمپول و داروهای بی حس کننده.
  3. ایجاد برش کوچکی در لثه برای دیدان استخوان و دندان عقل
  4. از بین بردن استخوان هایی که جلوی ریشه دندان ها را گرفته اند
  5. خارج کردن دندان عقل ( تکه تکه کردن دندان)
    تمیز کردن محل درآورزدن دندان عقل
  6. بخیه زدن لثه
  7. استفاده از گاز استریل برای جلوگیری از خون ریزی و تشکیل لخته خونی

نکات بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از درمان و کشیدن دندان عقل رعایت بعضی از نکات دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد؛ در ادامه این نکات مهم را برای شما شرح داده ایم:

  • شستشوی دهان با آب نمک (بعد از گذشت 24 ساعت)
  • استفاده از کیسه یخ برای کاهش التهاب دهان
  • استفاده به موقع از مسکن ها
  • فعالیت نداشتن تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان عقل
  • مصرف نکردن دخانیات
  • استفاده از گاز استریل
  • نشستن دندان ها تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان عقل
  • خودداری از مسواک زدن به مدت چند روز

کشیدن دندان عقل درد دارد؟

توجه داشته باشید که کشیدن دندان عقل همراه با درد بسیار زیادی می‌باشد که برای جلموگیری از این درد، پزشک متخصص با تزریق مواد بی حس کننده به درمان دندان شما می‌پردازد؛ برای کشیدن دندان‌های عقل فک پایین اکثرا از دو آمپول بی حس کننده استفاده می‌شود که همین امر از ایجاد درد در هنگام کشیدن دندان عقل شما جلوگیری می‌کند.

درد کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

تفاوت دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته

به طور کلی دندان های نهفته در طول زمان بدون هیچ گونه علائمی مشکلاتی را در دندان افراد بوجود می‌آورد و ممکن از باعث ایجاد مشکلاتی همچون ایجاد کیست در لثه بشود. دندان نیمه نهفته نیز به دلیل گیر کردن مواد غذایی میان دندان‌ها و مشکلاتی از این قبیل باعث آبسته و ایجاد عفونت‌هایی در دهان می‌شود.

سوالات متداول عوارض نکشیدن دندان عقل

نکشیدن دندان عقل چه عوارضی دارد؟

نکشیدن دندان های عقل همراه با معایب و مشکلات بسیار زیادی می‌باشد که این مشکلات شامل تغییر لبخند، ایجاد کیست و تورم در دهان، به هم ریختگی دندان ها، ایجاد درد و عفونت دندان است.

بعد از کشیدن دندان عقل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بعد از انجام عمل جراحی و یا کشیدن دندان عقل باید به نکاتی همچون نکشیدن سیگار و دخانیات، استفاده از مسکت ها، نداشتن فعالیت تا قبل از 24 ساعت، استفاده از گاز استریل، شستشوی دهان با آی نمک، استفاده از کیسه یخ و … توجه نمایید.

کشیدن دندان عقل برای تمام افراد الزامی است؟

به طور کلی بیش از 85 درصد از افراد در دهان خود جای کافی برای رشد دندان های اضافی مانند دندان عقل را ندارد که کشیدن دندان عقل برای این افراد الزامی است؛ نکشیدن دندان عقل می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی بشود که همین امر باعث افزایش اهمیت کشیدن دندان عقل می‌شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =