logo aryam

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

عوارض بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ دندان چیست

دندان های انسان به مرور زمان و به دلایل مختلف زرد می‌ شود و یا تغییر رنگ می‌ دهند. بلیجینگ دندان یک روش مطمئن و کم هزینه برای رفع لکه و زردی دندان است. در این روش امکان دارد به طور خیلی نادر شما دچار عوارض بلیچینگ دندان شوید با این حال، سفید کردن دندان یک راه عالی برای تبدیل دندان های زرد و لکه دار به دندان های سفید و درخشان است. در این مقاله با اینکه عوارض بلجینگ دندان چیست؟ بیشتر آشنا می‌ شویم.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان (سفیدکردن) در واقع یکی از مراحل زیباسازی دندان است که در آن دندانپزشک با استفاده از مواد سفیدکننده جرم روی دندان را برداشته تا دندان روشن تر شود. این روش یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌ های زیباسازی دندان و داشتن لبخند زیبا نسبت به روش هایی مانند روکش‌ های لمینت و کامپوزیت به حساب می‌ آید.
بلچینگ دندان برای افرادی که دندان ها و لثه های سالمی دارند ایده آل است. سفید کردن دندان نمی تواند منجر به تغییر رنگ کامل شود، اما ممکن است تغییر رنگ موجود را کمرنگ کند و البته همیشگی هم نیست و در صورت مصرف مجدد مواد رنگ دهنده، رنگ دندان مجدد تغییر می‌ کند.

بلیچینگ دندان چه عوارضی دارد؟

اکثر مردم هیچ عارضه جانبی از بلیچینگ دندان را تجربه نمی کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است دچار برخی از عوارض بلیچینگ دندان مانند موارد زیر شوند:

  • ایجاد حساسیت
    ایجاد آلرژی و حساسیت به مواد سفید کننده مشکل رایجی است و معمولا در بیمارانی که مینای دندان ضعیفی دارند رخ می دهد که البته این مشکل قابل حل است. گاهی اوقات استفاده نادرست از سفید کننده نیز ممکن است منجر به آلرژی شود. برای جلوگیری از این مشکل، سفید کردن دندان را در مطب توسط پزشک مجرب انجام دهید.
  • تحریک لثه
    هنگام بلیچینگ دندان، لثه ها باید ایزوله شوند. اگر این کار را انجام ندهید باعث تحریک آن می شود.

موارد منع مصرف بلیچینگ دندان

افراد زیر به دلیل احتمال تاثیر بیشتر عوارض بلیچینگ دندان بر روی آنها باید از این کار صرف نظر کنند:

  • افرادی که به پراکسید آلرژی دارند.
  • زنان باردار یا شیرده
  • داشتن دندان های حساس
  • التهاب لثه
  • کودکان زیر 16 سال

بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌ شود؟

در حال حاضر، مواد سفید کننده مورد استفاده در بلجینگ دندان عمدتاً بر پایه پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند. عامل اکسید کننده پراکسید به منافذ ساختار کریستالی دندان مانند مینا نفوذ کرده و لکه را از بین می برد.
لازم به ذکر است که دندان های زرد بهتر از دندان های قهوه ای به بلیچینگ پاسخ می دهند. روشن شدن لکه های خاکستری-بنفش یا تتراسایکلین دشوار است و ممکن است نیاز به سفید کردن طولانی مدت داشته باشد.
معمولا حدود سه یا چهار هفته طول می کشد تا دندان ها از زرد به سفید تبدیل شوند. مناسب ترین گزینه های درمان سفیدکننده را می توان بر اساس سبک زندگی، ملاحظات مالی و سلامت دهان بیمار انتخاب کرد. زمانی که تغییر رنگ دندان به عوامل خارجی تغییر رنگ دندان (سیگار، رژیم غذایی) یا لکه‌ های داخلی (پوسیدگی دندان) و یا تغییر رنگ دندانی مرتبط با افزایش سن یا تغییر رنگ ثانویه ناشی از ضربه‌های دندانی مرتبط باشد، موفقیت متفاوت خواهد بود. انجام این عمل توسط پزشک از عوارض بلیچینگ دندان کم خواهد کرد.

بلیچینگ دندان

روش بلیچینگ دندان

انواع بلیچینگ دندان

همانطور که گفته شد، بلیچینگ دندان بخشی از درمان های زیبایی دندان است و فرآیندی است که در آن دندانپزشک با از بین بردن آثار تغییر رنگ، رنگ دندان های شما را روشن می کند.
به طور کلی دو روش برای بلیچینگ دندان وجود دارد:

بلیچینگ خانگی و بلیچینگ در مطب

گرچه نتایج بلیچینگ دندان ممکن است بسته به عواملی مانند نوع لکه، سن بیمار، غلظت ماده سفید کننده و زمان و دفعات درمان متفاوت باشد اما به طور کلی، هر دو روش، کارایی مطلوب و خوبی دارند.
درمان با بلیچینگ مطب حاوی 15 تا 43 درصد پراکسید و بلیچینگ خانگی 3 تا 20 درصد پراکسید است.

بلیچینگ دندان داخل کلینیک

یک پزشک کلینیک با کمک روش های پزشکی، عمل سفید کردن را در کلینیک انجام می دهد. بلیچینگ دندان توسط متخصص دندانپزشکی انجام می شود. این سفید کننده بسیار قوی تر از سفید کننده خانگی است. از نور، گرما یا ترکیبی از این دو می توان برای تشدید فرآیند بلیچینگ استفاده کرد. سفید کردن را می توان در حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت در یک جلسه انجام داد. مثلا زوم بلیچینگ پرکاربردترین فرآیند سفید کردن دندان است که از نور پیشرفته زوم برای تسریع فرآیند سفید کردن استفاده می‌کند. انجام این روش در مطب از عوارض بلیچینگ دندان کم خواهد کرد.

بلیچینگ خانگی

بلیچینگ خانگی را می توان در خانه با استفاده از ژل‌ها و قالب های ساخته شده توسط پزشک یا روش های دیگر انجام داد. روش های بلیچینگ دندان خانگی بدون نسخه در دسترس هستند یا توسط دندانپزشک حرفه ای با دادن نسخه به بیمار ارائه می شوند. سفید کردن دندان ها را می توان با استفاده از خمیردندان های سفید کننده (ساینده ملایمی که رنگ داخل دندان ها را تغییر می دهد)، نوارها و ژل ها و بلیجینگ دندان ها بر پایه قالب (قالب پر از ژل سفید کننده و قرار دادن روی دندان ها) انجام داد. این روش معمولا نسبت به بلیجینگ توسط پزشک قیمت پایین تری دارند.

انواع بلیچینگ دندان در منزل

با تکنیک ها و محصولات مناسب، بلیچینگ دندان را می توان به راحتی در خانه انجام داد. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات، توضیحات و دستورالعمل ها را به دقت مطالعه کنید. برخی از گزینه های بلیچینگ در منزل عبارتند از:

  • نوارها و ژل های سفید کننده:
    می توانید ژل سفید کننده را با استفاده از برس روی دندان های خود بمالید. نوار سفید کننده یک نوار بسیار نازک است که از یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید تشکیل شده است.
  • قالب های سفید کننده آماده:
    قالب های آماده سفید کننده دندان نوعی روکش کلی دهان است که داخل آن از محلول ژل سفید کننده می‌شود و سپس آن را به مدت مشخصی در شبانه روز روی دندان قرار می‌دهیم و پس از آن شاهد دندان های سفید و درخشان خواهید بود.
  • خمیر دندان سفید کننده:
    لکه روی دندان ممکن است در اثر نوشیدن چای یا قهوه ایجاد شود. خمیر دندان سفید کننده در از بین بردن این لکه ها بسیار موثر است.
بلیچینگ دندان در منزل

بلیچینگ دندان

عوامل تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ ها کدامند؟

رنگ دندان ها به دلیل عادت های ناسالم، بهداشت نامناسب دندان، داروها و عوامل دیگر تغییر می کند. تغییر رنگ دندان را می توان به تغییر رنگ خارجی و تغییر رنگ داخلی طبقه بندی کرد.
تغییر رنگ خارجی زمانی رخ می دهد که لکه ها روی سطح یا مینای دندان تاثیر بگذارند.
دلایل ایجاد تغییر رنگ خارجی عبارتند از:

  • غذاهای خاص
  • سیگار و محصولات تنباکو
  • نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای

تغییر رنگ درونی زمانی رخ می دهد که لکه داخل دندان باشد. دلایل تغییر رنگ داخلی عبارتند از:

  • ژنتیک
  • پوسیدگی دندان
  • فلوروزیس
  • مصرف انواع خاصی از داروها

علاوه بر تغییر رنگ داخلی و خارجی، دندان ها ممکن است به دلیل استفاده مکرر و افزایش سن نیز زرد شوند و با توجه به این عوامل شما نیاز به انجام بلیچینگ دندان داشته باشید.

سخن پایانی

بلیچینگ دندان بهترین راه برای از بین بردن زردی و تغییر رنگ دندان است. البته باید توجه داشت که سفید کردن دندان برای افرادی که دندان های زرد دارند موثرتر است و اگر دندان های شما قهوه ای است، سفید کردن فایده کمتری دارد. به طور کلی، عوارض بلیچینگ دندان بسیار کم است و برای اکثر افراد موثر و بی خطر است.
بسیاری از شرکت ها تبلیغ محصولات سفید کننده خود به طور مستقیم و بدون دخالت دندانپزشک برای بیماران می‌ کنند که ممکن است شما را دچار عوارض کنند. بنابراین بهتر است سفید کردن دندان ها زیر نظر دندانپزشک و پس از معاینه و تشخیص دندان ها قبل از درمان انجام شود.

سوالات متداول عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

  1. معایب بلیچینگ دندان چیست؟
    بلیچینگ دندان نیز مانند تمام روش های زیباسازی دندان دارای معایبی است. دائمی نبودن، عدم استفاده بر روی روکش و دندان مصنوعی و همچنین ایجاد حساسیت در افراد مستعد به آلرژی و تحریک لثه از معایب و عوارض بلیچینگ دندان می‌ باشد.
  2. انجام بلیچینگ دندان چه مزایایی دارد؟
    بلیچینگ دندان یک روش ساده و کم هزینه برای سفید کردن دندان هایی است که ظاهر مناسبی دارند و احتیاجی به روکش ندارند و این افراد فقط می‌خواهند رنگ دندان هایشان را سفید کنند.
  3. هزینه انجام بلیچینگ دندان چقدر است؟
    هزینه بلیچینگ دندان معمولا با توجه به نوع دندان و لکه، استفاده از یک فک یا هر دو و همچنین نوع و کیفیت مواد مورد مصرفی برای انجام بلیچینگ متفاوت است. همچنین انجام بلیچینگ دندان در مطب و یا روش های خانگی بلیچینگ بر میزان هزینه این درمان موثر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =