logo aryam

عوارض استفاده از خمیر دندان

عوارض استفاده از خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان

بدون شک مسواک زدن مکرر دندان ها کاری است که همه ما باید انجام دهیم. اما وقتی به برخی از مواد رایج موجود در خمیردندان نگاهی بیندازید، متوجه عوارض خمیر دندان خواهید شد. در این مقاله، ما به پنج مورد از رایج ترین عوارض استفاده از خمیر دندان و چرایی اجتناب از آنها نگاهی می اندازیم. ما همچنین به برخی از جایگزین های ایمن و موثر که می توانید برای حفظ سلامت و تمیزی دندان های خود استفاده کنید، نگاهی خواهیم انداخت.

عوارض استفاده از خمیر دندان

از شیرین کننده های مصنوعی گرفته تا مواد شیمیایی موجود در خمیر دندان ها ، بسیاری از این مواد برای سلامتی و تندرستی ما مضر هستند.
هرچه در مورد عوارض بدی که به طور بالقوه در خمیردندان پنهان می شوند بیشتر می آموزیم، می توانیم اقدامات لازم را برای حذف مواد شیمیایی ناایمن از برنامه روزانه خود انجام دهیم. در ادامه به عوارض خمیردندان اشاره می‌ کنیم:

فلوراید مهمترین ماده خمیر دندان

فلوراید ماده ای است که در اکثر برندهای رایج خمیردندان استفاده می شود. در اوایل دهه 1900، دندانپزشکان متوجه شدند، دندان های افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که آب به طور طبیعی حاوی فلوراید بیشتری است، پوسیدگی کمتری دارند. فلوراید به سرعت با سلامت دهان و دندان همراه و خمیر دندان فلوراید رایج شد. پوسیدگی کمتر ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، اما متاسفانه، داستان به همین جا ختم نمی شود. فلوراید اکنون یک نوروتوکسین ثابت شده است که با مشکلات تیروئید در بزرگسالان و کودکان مرتبط است.
یک مطالعه کانادایی نشان داد که بزرگسالان با سطوح بالاتر فلوراید در ادرارشان بیشتر در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید هستند. به همین ترتیب، مطالعه دیگری روی دانشجویان چینی نشان داده که حتی قرار گرفتن در معرض فلوراید کم تا متوسط ​​بر عملکرد تیروئید تأثیر می‌گذارد و تأثیر مضری بر نمرات IQ آنها دارد.
در واقع یکی از عوارض خمیر دندان استفاده از فلوراید است که می تواند به همان اندازه که مفید است، به سلامت دهان و دندان ما آسیب برساند. فلوراید همچنین می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای و تغییر رنگ دندان شود.

پروپیلن گلیکول در خمیر دندان

پروپیلن گلیکول یک عنصر رایج در رنگ و ضد یخ است و توسط انجمن درماتیت تماسی آمریکا به عنوان “آلرژن برتر سال 2018” شناخته شده است. پروپیلن گلیکول به عنوان یک عامل غلیظ کننده، امولسیون کننده و تثبیت کننده استفاده می شود. در این حالت پروپیلن گلیکول خمیر دندان را نرم نگه می دارد و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.
اما با وجود تمام مزایای بافتی، مقادیر زیاد پروپیلن گلیکول می تواند سمی باشد و ممکن است منجر به عوارض جدی سلامتی، از جمله آسیب کلیه و علائم مشابه سپسیس شود.

عوارض خمیر دندان چیست؟

خمیر دندان عوارض دارد؟

پارابن نگهدارنده خطرناک!

از دیگر عوارض خمیر دندان استفاده از پارابن است که از نگهدارنده‌ های رایجی هستند که در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله خمیر دندان یافت می شوند. با این حال، طول عمر بیشتر خمیر دندان، ارزش خطرات مرتبط با این گروه از سموم را ندارد، زیرا سال ها به دلیل تأثیر آنها بر هورمون های ما توجه را به خود جلب کرده است.
پارابن ها مختل کننده غدد درون ریز هستند که می توانند نقش استروژن را در بدن ما تقلید کنند که با همه چیز از کاهش باروری گرفته تا افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

شیرین کننده های مصنوعی

اکثر تولید کنندگان شیرین کننده های مصنوعی را به فرمول های خود، از جمله خمیر دندان اضافه می کنند تا آنها را خوشمزه تر کنند. وقتی صحبت از مراقبت از دهان و خمیر دندان می شود، ساخارین و آسپارتام دو مورد از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی هستند.
ساخارین یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی است و به طور کلی در مقایسه با شکر واقعی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، یک مطالعه در سال 2019 در مورد اثرات طولانی مدت این شیرین کننده روی موش نشان داد که با افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و عملکرد ضعیف کلیه و کبد مرتبط است.
درست است که انسان ها موش نیستند اما این مطالعه سوالاتی را در مورد اینکه ساخارین به صورت خوراکی روزانه چقدر ایمن است، ایجاد می کند. مطالعات انسانی در مورد ایمنی آسپارتام نیز محدود است. اما بررسی شواهد منتشر شده در سال 2017 نیاز به بررسی دقیق تر این شیرین کننده مصنوعی داشته است. هنگامی که محققان شواهد محدود تحقیقات انسانی را با نتایج مطالعات حیوانی ترکیب کردند، دریافتند که آسپارتام ممکن است استرس اکسیداتیو را افزایش دهد، به غشای سلولی آسیب برساند و منجر به التهاب شود.

رنگ های مصنوعی در خمیر دندان

احتمالاً نیازی ندارید که به شما بگوییم رنگ‌ های روشن و سرگرم‌ کننده و خطوط خوش بو در خمیر دندان ها عادی نیستند. اکثر خمیردندان های معمولی حاوی رنگ های مصنوعی هستند تا رنگ های چشم نوازی به آن ها بدهد.
در حالی که این رنگ‌ ها و اسانس‌ ها از نظر فنی توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده‌اند، اما لزوماً آنقدر که ما امیدواریم اطمینان‌ بخش نیستند.
تحقیقات منتشر شده توسط انجمن نوروتراپی تجربی آمریکا، مجموعه ای از شواهد را ذکر کرده است که رنگ های خوراکی مصنوعی را با بیش فعالی و مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط می کند.
مرکز علوم در منافع عمومی مطالعات علمی متعددی را در مورد ایمنی رنگ‌ های غذایی، مانند رنگ‌ های مورد استفاده در خمیردندان، گردآوری کرده است. گزارش آنها علاوه بر ارتباط بین رنگ های مصنوعی و بیش فعالی، ارتباط احتمالی با آلرژی و سرطان را نشان می دهد. بیشتر رنگ‌ های خوراکی مصنوعی از مواد پتروشیمی مشتق شده‌ اند و برای محیط زیست و همچنین سلامتی شما مضر هستند.

انواع خمیردندان

رنگ در خمیردندان

جایگزین خمیردندان چیست؟

نگاهی به برخی از مواد شیمیایی مضر موجود در بسیاری از خمیردندان‌ ها و عوارض خمیر دندان انداخته‌ایم. حال ببینیم آیا برای خمیردندان های شیمیایی امروزه جایگزینی وجود دارد؟ خوشبختانه مراقبت از دندان بدون استفاده از مواد خشن و مواد شیمیایی سمی با جایگزینی موادی مانند موارد زیر امکان پذیر است:

  • هیدروکسی آپاتیت
    خمیر دندان سفید کننده و زغالی فقط از مواد طبیعی و ایمن استفاده می کند که برای تقویت دندان ها، از بین بردن لکه ها و باکتری ها استفاده می‌شود.
    یکی از مواد فعال قدرتمندی که ما در خمیردندان های معدنی خود استفاده می کنیم هیدروکسی آپاتیت است که یک ماده معدنی طبیعی، جزء اصلی استخوان ها و دندان های ما است. استفاده از آن در خمیر دندان باعث تقویت و ترمیم مینای دندان می شود. خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت به اندازه فلوراید در ترمیم و پیشگیری از پوسیدگی موثر است.
  • عصاره چای سبز
    عصاره چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان، به کاهش التهاب و مبارزه با باکتری ها کمک می کند. این خبر خوبی برای سلامت دندان شماست، زیرا باکتری ها یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان هستند. با وجود این ماده از عوارض خمیر دندان راحت می‌شوید.
  • آلوئه ورا
    به طور طبیعی آلوئه ورا حاوی مواد آنتی باکتریال است و به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کند، از عفونت جلوگیری می کند و باکتری های مضر را از بین می برد. آلوئه ورا همچنین دارای خواص سفید کنندگی دندان است و آن را به یک عنصر کلیدی در خمیر دندان سفید کننده ما تبدیل می کند.
  • آب نمک
    آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند به کشتن باکتری های موجود در دهان و تسکین التهاب لثه کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید، سپس محلول را به مدت 30 ثانیه در اطراف دهان خود بچرخانید، سپس آن را تف کنید. این روش می تواند به عنوان یک راه حل موقت استفاده شود تا زمانی که بتوانید خمیر دندان استانداردی را از داروخانه خریداری کنید، اما توجه به این نکته مهم است که مزایای مسواک زدن را ندارد.
استفاده از خمیر دندان

عوارض استفاده بیش از حد از خمیر دندان

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، استفاده بیش از حد از خمیر دندان در واقع باعث ایجاد عوارض خاصی مانند نازک شدن مینای دندان و افزایش حساسیت و رساندن مواد سمی و بیماری به بدن می شود. اگر آموخته اید که هر چه بیشتر دندان های خود را مسواک بزنید، سفیدتر می شوند در اشتباهید. هر چه دندان‌ هایتان را با شدت و دفعات بیشتر مسواک بزنید، مینای دندان بیشتر از بین می‌ رود، عاج به سطح دندان نزدیک‌ تر می‌ شود و دندان به جای سفیدتر شدن، تیره‌ تر به نظر می‌ رسد. باورهای غلط در مورد خمیردندان می تواند بیماران را وارد چرخه افزایش آسیب و دریافت عوارض خمیر دندان کند.

سوالات متداول عوارض استفاده از خمیر دندان

  1. اگر از خمیر دندان زیاد استفاده کنیم دچار عوارض خمیر دندان می‌ شویم؟
    بزرگسالان دندان های بالغی دارند، بنابراین استفاده بیش از حد از خمیردندان نمی تواند باعث فلوروزیس در آنها شود. اما خمیردندان ماهیتی ساینده دارد و در از بین بردن باکتری ها از دندان شما موثر است. وقتی مکررا از خمیر دندان استفاده شود، به مینای دندان آسیب می رساند و دندان های شما را در معرض پوسیدگی قرار می دهد.
  2. جایگزین‌ های طبیعی خمیردندان چیست؟
    به جای خمیر دندان می‌ توانید از مواد طبیعی مانند: نمک دریا، پودرهای گیاهی، جوش شیرین، زغال، سماق، دارچین و … استفاده کنید.
  3. تفاوت خمیردندان طبیعی و گیاهی چیست؟
    در ترکیبات خمیر دندان گیاهی از گیاهان استفاده می‌ شود ولی در خمیر دندان طبیعی از مواد طبیعی و معدنی بدون مواد شیمیایی استفاده می‌ شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =