logo aryam

عمل جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته در لثه

عمل جراحی دندان نهفته

عمل جراحی دندان نهفته در لثه

دندان نهفته به دندان هایی گفته می شود که بعلت مانع رو به روی آنها نتوانسته اند به خوبی از داخل لثه بیرون بی آیند و رشد کنند یا زیر یک دندان دیگر رشد کرده اند. این دندان ها در دهان ظاهری نامناسب را پدید می آورند و حتی باعث می شوند که دندان های دیگر با مشکلاتی مواجه شوند یا آنها را خراب کنند. از این رو توصیه می شود که این دندان ها را به وسیله عمل جراحی دندان نهفته خارج کنید و تا مابقی دندان های شما را از حالت عادی خود خارج نکند و باعث بهم ریختگی آنان نشود .

مشکلات دندان نهفته در دهان

همه دندان ها در دهان وظیفه کاری را بر عهده دارند، دندان های جلویی گرفتن غذا یا گاز زدن آن، دندان ها نیش پاره کردن غذا، و دندان های آسیاب وظیفه له کردن غذا را بر عهده دارند در واقع برای هضم غذا در سیستم گوارشی برای این که بتواند غذا را راحت تر هضم کند، نیاز به این دارد که دندان ها به درستی غذا را له کنند و آن را نرم و آماده از طریق مری وارد دستگاه گوارشی کنند، به طور کل می توان گفت که دهان ورودی سیستم گوارشی می باشد، حال اگر دندان ها نتوانند به درستی به روی هم قرار بگیرند چه می شود؟ دیگر نمی توانند به درستی لقمه غذا را له کنند و آن را برای سیستم گوارشی آماده سازند.

دندان های نهفته با تخریب دندان ها و یا این که آنها را از حالت اولیه و استاندارد خود در می آورند، باعث میشوند که دندان ها به درستی به روی هم چفت شوند و در پی آن غذا کامل له نشود بنابراین مشکلات بسیاری برای سیستم گوارشی ایجاد می شود و فرد را راهی بیمارستان می کند. برای جلوگیری از این مشکلات و پیشگیری از آنها می توانید با عمل جراحی دندان نهفته، این دندان ها را از دهان خود خارج کنید.

جراحی دندان نهفته

جراحی بیرون کشیدن دندان نیش نهفته

دندان های نهفته بیشتر در کدام ناحیه از دهان رشد می کنند؟

دندان نیش نهفته

دندان های نهفته بیشتر در ناحیه دندان های نیش و دندان عقل ایجاد می شوند. به صورت عادی تمام افراد بالغ دندان نیش دارند، دندان های نیش در مجاورت دندان آسیاب کوچک و در ناحیه لبخند کنار دندان های جلویی قرار دارند.

دندان های نهفته

دندان نیش نهفته

به طور کل نهفتگی دندان بیشتر در کودکانی رویت می شود که دندان های آنان در حال درآمدن می باشد. کودکان هم دارای چهار دندان نیش هستند که البته شیری می باشند و در سن 11 تا 13 سالگی رشد می کنند اما ممکن است که به علت کوچک بودن فک یا …. این دندان ها به درستی سر جای خودشان قرار نگیرند و به اصطلاح دندان نهفته شوند. که باید انها را با ارتودنسی یا عمل جراحی دندان نهفته به سر جای خود بازگرداند.

دندان عقل نهفته

دندان عقل هم می تواند یک دندان نهفته شود، کماکان بسیاری از افراد با رسیدن به سن 20 سالگی با دندان عقل و دردهای آن آشنا می شوند. این دندان دو حالت دارد یا بیرون می آید و یا به علت کمبود جا در فک نهفته میشود که افرادی با نوع اول خیلی خوش شانس هستند، چون دندان های آنها به راحتی توسط دندانپزشک کشیده میشود و نیازی به جراحی لثه ندارند.

اما نوع دوم دندان عقل که به صورت نهفته رشد می کند فقط باید توسط عمل جراحی دندان نهفته از لثه بیرون بیاید. این دندان می تواند به مابقی دندان های اطراف خود صدماتی را وارد کند و حتی ریشه آنها را خراب کند. پس کشیدن دندان عقل نهفته از دندان عقل بیرون زده بسیار مهم تر است و باید در اسرع وقت به پزشک جراح فک برای عمل جراحی دندان نهفته مراجعه کنید تا این دندان را بیرون آورد و از خرابی دندان دیگران جلوگیری شود.

علت رشد غیر طبیعی دندان های نهفته چیست؟

علت رشد غیر طبیعی دندان ها به چند عامل بستگی دارد:

  • یکی از این عوامل این است که می تواند ارثی باشد. درست است دندان نهفته می تواند یک عامل ارثی به حساب می آید و از کودکی دندان هایی در دهان کودک مشاهده شود که خارج از ردیف دندانی رشد کرده اند یا زیر لثه قرار دارند و بین دیگر دندان ها فاصله انداخته اند، از این طریق می توان دندان های نهفته را شناسایی کرد.

  • از دیگر عواملی که می تواند باعث شود دندان به صورت کامل از لثه بیرون نیاید و رشد نکند این است که فضای کافی در فک وجود ندارد که دندان به صورت کامل به رشد خود ادامه دهد که این خود می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.
ماندن دندان در لثه

علت نهفتگی دندان چیست؟

اگر دندان های نهفته درمان نشوند چه می شود؟

خب تا اینجا با دندان نهفته و این که چرا دندان نهفته می شود، آشنا شده اید. حالا در مورد این صحبت خواهیم کرد که اگر دندان نهفته را در نیاورید و یا بهش اهمیت ندهید چه می شود؟ دندان های نهفته در قسمت دندان های نیش اگر باشند، چند حالت دارد. این دندان ها برای این که می خواهند بیرون بیایند به دندانهای دیگر فشار می آورند و یا ممکن است جایشان عوض شود و از سقف دهان بیرون آیند.

 

در قسمت دندان های عقل هم که پیشتر گفتیم این دندان ها باعث می شوند که بقیه دندان ها با آسیب های جدی مواجه شوند و یا حتی ریشه آنها خراب شود. بهترین راه برای این که به مابقی دندان های تان آسیب وارد نشود این است که برای درمان آنها از طریق عمل جراحی دندان نهفته و یا ارتودنسی اقدام کنید. همچنین پدر مادر کودکانی که دندان شیری دارند باید دقت داشته باشند که سر موعد مقرر دندان شیری کودک خود را بکنند تا جا برای دندان اصلی فراهم شود.

با تشکر از اینکه تا آخر مطلب همراه ما بودید.

Rate this post
1دندان نهفته چیست؟
دندان نهفته دندانی است که درون لثه می باشد به دلیل های مختلف
2برای درمان دندان های نهفته چه کار هایی باید انجام دهیم؟
برای درمان دندان های نهفته دو را پیش رو دارید یکی این که جراحی کنید و دیگری ارتودنسی دندان هاست که به تشخیص دکتر انجام می شود
3دندان های نهفته بیشتر در کدام قسمت های دهان رشد می کنند؟
دندان های نهفته بیشتر در ناحیه دندان های نیش و دندان عقل می باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نوزده =