logo aryam

عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد

عمر ایمپلنت

قصد دارید که برای ایمپلنت دندان های خود اقدام کنید؟ می خواهید بدانید عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که این روش به جراحی نیاز داشته و از دوام بالایی نیز برخوردار است. البته که میزان ماندگاری آن ها به عوامل مختلفی بستگی داشته و تحت فاکتور های گوناگونی تعیین می شود. از طرفی با مدرن تر شدن فناوری ها همه روزه ماندگاری این روش کاشت نیز افزایش یافته و افراد برای مدت زمان بیش تری می توانند از آن استفاده کنند. بلیچینگ دندان با دکترآریام

عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟

می پرسید عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟ دقت داشته باشید که برای کاشت دندان به این روش از پایه های فلزی تیتانیومی استفاده می کنند و همین امر سبب افزایش طول عمر آن ها می شود. چرا باید جراحی لثه برای ایمپلنت انجام دهیم؟ طبق تحقیقات انجام شده، گاهی اوقات این روش تا ۲۵ سال ماندگاری داشته و فرد می تواند از آن به عنوان دندان جایگزین استفاده کند. این روش در اکثر افراد به عنوان یک روش دائمی محسوب می شود اما برخی مواقع نیز عواملی وجود دارند که سبب کاهش ماندگاری آن ها می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مراقبت نکردن از ایمپلنت دندان
    در شرایطی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، احتمال دارد که این نوع روکش ها آسیب دیده و مجبور به خارج کردن آن ها شوید. از این رو باید مرتب دندان ها را مسواک زده و نخ بکشید تا از تجمع پلاک ها جلوگیری شده و این روش ماندگاری بالاتری داشته باشد.
  • کمبود تراکم استخوان فک
    قبل از انجام این روش جراح با کمک اشعه ایکس عکس برداری کرده و وضعیت تراکم استخوان ها را مورد بررسی قرار می دهد. در شرایطی که تراکم استخوان ها پایین تر از حد مجاز باشند، بیمار به جراحی پیوند احتیاج دارد. پس از کاشت نیز احتمال کاهش بافت های استخوانی و یا پوکی استخوان ها وجود دارد. در این شرایط طول عمر ایمپلنت ها کاهش یافته و گاهی اوقات مجبور به برداشتن آن ها می شوید.

بیشتر بدانید: آیا کاشت دندان خطری دارد؟

عوامل موثر در کاهش عمر ایمپلنت ها

در پاسخ به پرسش عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟ باید بگوییم که عوامل و فاکتور های زیادی وجود دارند که می توانند سبب کاهش عمر این روش شوند که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • کشیدن سیگار
    دقت داشته باشید که سیگار یکی از مواد مضر و خطرناکی است که می تواند این نوع دندان ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد. معمولا در افراد عادی احتمال شکست این روکش ها بسیار کم بوده و اما حدود ۱۱٪ از افراد سیگاری با این مشکل پس از کاشت مواجه می شوند. از طرفی این افراد روند بهبودی کند تری را پس از جراحی سپری می کنند و از طرفی احتمال بروز بیماری لثه در این افراد بیش تر است.
  • دندان قروچه
    در افرادی که دندان قروچه می کنند نیز طول عمر این روکش ها بسیار کم تر می شود. ساییدن و ضربه های مکرر به این نوع روکش ها ممکن است باعث شکستگی و یا حتی کنده شدن روکش ها شود.
  • شرایط پزشکی
    برخی از بیماری ها در بدن شرایطی ایجاد می کنند که بر روی دندان ها تاثیر گذاشته و طول عمر روکش ها را به شدت کاهش می دهد. مهم ترین نمونه از این بیماری ها شامل دیابت، فشار خون بالا، سیستم ایمنی ضعیف و پوکی استخوان می باشد.
  • سن بیمار
    احتمال شکستن این نوع دندان ها در افراد با سن بیش تر نسبت به جوان تر ها بیش تر است. از این رو پزشکان این روش کاشت را بیشتر برای افراد جوان تر پیشنهاد می کنند.
  • مصرف برخی دارو ها
    بعضی از دارو ها بر روی این روش تاثیر گذاشته و طول عمر روکش ها را به شدت کاهش می دهد. گاهی اوقات دارو های رقیق کننده و یا دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن و یا پرتو درمانی ها سبب بروز این مشکل می شوند.

عوامل موثر در کاهش عمر ایمپلنت

موثرترین روش ها برای افزایش طول عمر ایمپلنت

حال که متوجه شدید عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟ و با عوامل مخرب در کاشت دندان ها آشنا شدید، خوب است که به دنبال روش هایی برای افزایش طول عمر آن ها باشید. دقت داشته باشید که تجربه جراح و میزان مهارت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو اولین و مهم ترین گام، انتخاب یک جراح حرفه ای و با تجربه است که بتواند به بهترین نحوه ممکن کاشت را انجام دهد.
علاوه بر آن، پس از آن که دندان ها را ایمپلنت کردید نیز باید یکسری نکات را رعایت کنید تا بتوانید طول عمر آن ها را افزایش دهید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. برای این کار حداقل روزی ۲ مرتبه دندان را را مسواک زده و حتما از نخ دندان نیز استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار برای چک کردن وضعیت روکش ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • سیگار و قلیان را کنار بگذارید.
  • در شرایطی که دندان قروچه می کنید، حتما به دنبال راهی برای درمان آن باشید. در صورتی که نتوانستید آن را بر طرف کنید، از محافظ دهان استفاده کنید.
  • تا جای ممکن مصرف خوراکی های شیرین را کم کنید.
  • استفاده از دهان شویه ها نیز می توانند در ضدعفونی کردن لثه و در نتیجه افزایش طول عمر این روکش ها بسیار موثر است.

موثرترین روش ها برای افزایش عمر ایمپلنت

کلام آخر

بسیاری از افراد تمایل دارند که با استفاده ایمپلنت دندان های زیبا تری داشته باشند اما همواره می ترسند که دندان ها در این روش به سرعت آسیب دیده و یا این که بشکنند. از این رو در پاسخ به سوال عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟ گفتیم که این روکش دائمی بوده و تا سالیان سال می تواند ماندگار باشد. اگر پزشک مجرب و ماهری را برای این کار انتخاب کرده باشید و مراقبت های بعد از جراحی را رعایت کنید، این روش حدودا تا ۲۵ سال برای شما ماندگار خواهد بود.

سوالات متداول عمر ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. چه عوارضی پس از جراحی وجود دارند که در کاهش طول عمر ایمپلنت ها موثر هستند؟
    عفونت، شل شدن روکش ها و همچنین نامناسب بودن زاویه آن ها می تواند از مهم ترین نمونه از این عوامل باشد.
  2. آیا عمر ایمپلنت ها از دندان طبیعی بیش تر است؟
    خیر، اگر یک پزشک بسیار ماهر و با تجربه برای انجام این کار انتخاب کنید، احتمالا بین ۲۰ تا ۳۰ سال این نوع روکش ها در دهان شما باقی می مانند. در حالی که دندان طبیعی ممکن است تا پایان عمر در دهان باقی مانده و قابل استفاده باشد.
  3. آیا عمر ایمپلنت برای همه افراد یکسان است؟
    خیر، همان طور که گفتیم ابتلا به برخی از بیماری ها، سیگار کشیدن و یا دندان قروچه می توانند در کاهش طول عمر این دندان ها بسیار موثر باشند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =