logo aryam

علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

اغلب، علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده خیلی کوچک است که قابل تشخیص نیست. حتی در اشعه ایکس دندان، به راحتی نمی توان یک ترک کوچک را تشخیص داد و به دقت بالایی نیازدارد.
توجه به این نکته ضروری است که دندان عصب کشی شده مستعد ترک خوردگی یا بریدگی است زیرا ضعیف تر از دندان طبیعی است.این امر به این دلیل است که درمان شامل برداشتن پالپ است که باعث مرگ دندان در اثر قطع شدن خون می شود. با برداشتن پالپ، دندان ریشه شما شکننده و ضعیف می شود و آن را مستعد شکستن یا بریدگی می کند.

شایع ترین علل دندان درد بعد از عصب کشی

اگر دندان پس از مدتی یا حتی بلافاصله پس از عصب کشی دردناک شد، درک ماهیت باکتری های ایجاد کننده درد و فرآیند عفونت بسیار مهم است. عوامل زیر از شایع ترین علت های درد دندان بعد از عصب کشی است:

 

تحریک بافت های پریودنتال

اگر درد شدید باشد، می‌تواند به این معنی باشد که شما با عوارض مربوط به بافت‌های پریودنتال مواجه هستید، مشروط بر اینکه اعصاب با موفقیت از دندان خارج شده باشند. شما دیگر درد را از دندان احساس نمی کنید، بلکه از این بافت ها احساس درد می کنید. دندان به دلیل التهاب موجود در رباط های پریودنتال در اطراف نوک ریشه دندان عفونی درد می کند. همچنین، افزایش جریان خون زمانی که بافت‌های پریودنتال سعی در بهبودی دارند، دلیل دیگری برای احساس درد و حساسیت دندان است.

تحریک بافت پریودنتال

بافت های پریودنتال

بیدار شدن باکتری ها

از علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده می توان به بیدار شدن باکتری ها اشاره کرد. دلیل اصلی می‌تواند این باشد که باکتری‌ها در شرایط بسیار محروم با کمبود اکسیژن و مواد مغذی در دسترسشان زنده می‌مانند (یعنی جایی در داخل کانال تحت درمان). در زمان و شرایط مناسب، این باکتری‌ها اصطلاحا «بیدار می‌شوند» و به رشد خود ادامه می‌دهند و دوباره منجر به عفونت می‌شوند. از این رو، علائم درد، تورم، و حساسیت ظاهر میشود.

گذشته از این، اگر محل ترمیم آلوده شود ، کانال نیز می تواند دوباره عفونی شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که دندان‌های تحت درمان با روکش‌هایی با دقت بالا پوشانده شوند.

آبسه دندان از علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

یکی از علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده آبسه است. آبسه یا عفونت زمانی اتفاق می افتد که نوک ریشه مایع و چرک را جمع می‌کند و به دلیل عفونت استخوانی مرتبط با باکتری، آبسه جدیدی تشکیل می‌دهد.
این ها باکتری هایی هستند که در هر مرحله از عمل ریشه در خارج از نوک ریشه قرار می گیرند و استخوان فک را آلوده می کنند. این بدان معناست که بافت های اطراف ریشه دندان فشار زیادی را دریافت می کنند که باعث درد و گاهی تورم می شود. بنابراین، بسیار مهم است که دندانپزشک مطمئن باشد که عفونت به طور کامل قبل از ترمیم دندان برطرف شده است.

آبسه دندان از علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

آبسه دندان

انسداد بیش از حد یا هایپر اکلوژن

از دیگر علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده می تواند شامل هایپر اکلوژن یا انسداد بیش از حد باشد، یعنی زمان درمان یک دندان طولانی‌تر از آن چیزی است که باید باشد و در حین گاز زدن به دندان‌های مخالف می‌خورد. باز هم، بسیار مهم است که هنگام انجام عصب کشی، هر قدم را با احتیاط کامل انجام دهید. در نهایت، این می تواند یک به اصطلاح درد روحی باشد که احساس آن طبیعی است و طی چند روز خود به خود از بین می رود.

جویدن غذاهای سفت

از آنجایی که ریشه این دندانها ضعیف و شکننده تر است، باید از جویدن اجسام سخت در آن ناحیه از جمله یخ، آجیل یا آب نبات های سفت خودداری کنید. از وارد کردن فشار به آن دندان خودداری کنید. همچنین باید از قرار دادن گرفتن در معرض دمای شدید خودداری کنید.

درمان علائم و علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

درمان شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده به طور کلی بی خطر و موثر است و میزان موفقیت آن بیش از 95٪ است. با این حال، مانند هر روش پزشکی یا دندانپزشکی دیگری، درمان ریشه دندان گاهی اوقات ممکن است با شکست مواجه شود. این معمولاً به دلیل لق شدن تاج، شکستگی دندان یا پوسیدگی مجدد است.

عصب کشی ریشه یک دندان همراه با باکتری های مقاوم، محیطی را برای درمان دشوار ایجاد می کند. به عبارت دیگر، درمان شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده یک روش زمان‌بر است که برای حفظ دندان و از بین بردن عفونت در بدن، به دقت بالایی نیاز دارد.

به طور معمول، پس از اینکه  یک دندان را  به خوبی عصب کشی کردید، هیچ دردی نخواهید داشت. با این حال، مواردی وجود دارد که بیماران درد را در دندان مرده تجربه می کنند (و منظور از مرده، دندانی است که دیگر اعصاب داخل آن وجود ندارد). متأسفانه، همه دندان‌های تحت درمان ریشه تا پایان عمر بدون درد و پایدار باقی نمی‌مانند ولی دلیل آن کجاست.

درمان علائم و علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

درمان علائم شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

سخن پایانی

علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اما به طور کل آبسه، جویدن غذاهای سفت و … از علل مرسوم این اتفاق هستند. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر درباره شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده با کلینیک دکتر آریام در ارتباط باشید.

سوال متداول علل شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده

Rate this post
1چه زمانی باید به درمان علائم شکستگی ریشه دندان عصب کشی شده بپردازیم؟
دندان یکی از موارد بسیار تاثیر گذار است که اهمیت زیادی دارد و باید به آن رسیدگی کرد، اگر دندان شما دچار پوسیدگی وسیع باشد و باید بیشتز از 45 درصد بافت دندان خارج شود، درمان پست انجام می شود. در انجام پست دو روش وجود دارد، قایبر  و ریختگی روش  پست ریختگی در واقع برداشنن قسمت های پوسیده است سپس نوبت تخلیه عصب هست و در نهایت قالب گیری در لابراتور انجام میشود عصب تخلیه شده و قالب گیری انجام می شود کاری که در لابراتو صورت میگیرد این است که یک تکه فلزی که ریشه دندان و همچنین تاج دندان را تحت پوشش می دهد، ایجاد می شود مرحله بعدی درست کرن روکش روی  دندان است
2چگونه بفهمیم دندان کانال ریشه شما ترک خورده است؟
گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا دندانی ترک خورده است یا خیر دشوار است زیرا ممکن است در آن ناحیه درد نداشته باشید. به همین دلیل، ضروری است که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا او بتواند علائم ترک خوردن یا شکستگی را تشخیص دهد. اگر دندان شما دارای ترک قابل مشاهده است، باید در اسرع وقت به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر به دندان خود جلوگیری کنید.
3درمان ریشه چقدر طول میکشد؟
عموما در اکثر مواقع یک جلسه دوسه ساعته انجام می‌شود اما گاها ممکن است دوجلسه نیاز باشد یا در همان جلسه اول بیشتر طول بکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =