logo aryam

علت دندان قروچه در خواب

دندان قروچه در خواب

همه چیز درمورد دندان قروچه در خواب

دندان قروچه در خواب

دندان قروچه یا همان بروکسیسم یکی از مشکلاتی است که بر اثر استرس و بیماری‌های روانی به وجود می‌آید، اکثرا این مشکل در همگام خواب بیشتر مشاهده می‌شود که در صورت درمان نکردن ممکن است دندان‌های فرد دچار مشکلات جدیی بشود؛ بهار است بدانید که برای جلوگیری از دندان قروچه راه‌هایی وجود دارد که در ادامه نحوه و علت دندان قروچه در خواب را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

یکی ار نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دندان قروجچه می‌تواند در خواب شما اختلالاتی را بوجود بیاورد و اکثرا افرادی که با این مشکل مواجه هستند در طول روز از فک درد و سردردهای مکرر رنج می‌برند.

امار بروکسیسم یا همان دندان قروچه در کودکان بسیار نگران کننده می‌باشد به طوری که حدود 30 هزار کودک سالانه دندان‌هایشان به دللی دندان قروچه خورد می‌شود، در ادامه طلب قصد داریم تا به علت دندان قروچه در خواب به طور کامل بپردازیم.

دندان قروچه

همه چیز درمورد دندان قروچه

علائم نشان دهنده دندان قروچه در خواب

به طور کلی علائم بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به آن‌ها فرد می‌تواند متوجه شود که در هنگام خواب با مشکل دندان قروچه مواجه شده است، در ادامه چند مورد از علادم نشان دهنده دندان قروچه در خواب را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

  • ساییده شدن مینای دندان
  • ایجاد سردرد درخواب
  • به وجود آمدن اختلال در خواب
  • نمایان شدن لایه داخلی دندان ها
  • درد فک و گردن
  • ایجاد گوش درد
  • صدا دادن دندان‌ها در حین خواب
  • لق شدن دندان به مرور زمان
  • درد و حساس شدن دندان
  • به وجود آمدن زخم در داخل گونه‌ها
  • خستگی عضلات فک
  • ترک خوردن لبه های دندان

تاثیر بروکسیسم بر دندان ها

همانطور که در بالا اشاره شد دندان قروچه می‌تواند به مرور زمان باعث شکستگی و یا لق شدن دندان‌ها بشود، در صورت مشاهده کردن علائم دندان قروچه بید فورا به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا به در مان این مشکل از آسیب دیدگی دندان‌های خود جلوگیری نمایید.

نمایان شدن لابه های داخلی دندان و کج شدن دندان ها نیز یکی از تاثیرات  مخرب دندان قروچه می‌باشد که درمان نکردن آن می‌تواند برای شما مشکلات بسیار زیادی را بوجود بیاورد.

بروکسیسم دندان

تاثیرات دندان قروچه

نحوه درمان دندان قروچه

بهتر است بدانید که برای درمان دندان قروچه در خواب روش های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی به حل مشکل خود بپردازید واز ایجاد آسیب به دندان‌های خود جلوگیری کنید؛ به طور کلی روش های درمان دندان قرچه شامل موارد زیر است:

استفاده از محافظ شب دندان

برای جلوگیری از آسیب و دندان قروچه در هنگام شب باید از محافظ های دندان استفاده کرد، با مراجعه به یک دندان پزشکی خوب می‌توان یک محافظ و روکش دندان مناسب برای شما تهیه بشود، با استفاده از این روکش می‌توان به کاهش فشار دندان در هنگلم شب کمک بسزایی کرد؛ توجه داشته باشید به دلیل سفارشی بودن این محافظ‌ها قیمت آن‌ها نسبتا بالا می‌باشد.

درمان دندان قروچه با کاهش اظطراب

همانطور که می‌دانید یکی از دلایل اصلی دندان قروچه استرس و اظطراب می‌باشد که با کاهش آن‌ها می‌توانید تاثیر چشمگیری در روند درمان خود مشاهده کنید.

برای کاهش اظطراب خود می‌توانید قبل از رفتن به رخت خواب کمی ریلکس کنید و یا کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید، توجه داشته باشید انجام تمرینات مدیتیشسن و ورزش کردن نیز می‌تواند به کاهش اظطراب شما کمک بسزایی کند.

بکارگیری دارو برای درمان بروکسیسم

استفاده از داروهای آرامش بخش با مشورت پزشک نیز می‌تواند گاهی به درمان دندان قروچه در شب کمک کند، باید توجه داشته باشید که استفاده از این دارو ها باید حتما تحت نظر پزشک باشید زیرا بدون تجویز داروی پزشک احتمال به ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای شما وجود دارد.

عوارض دندان قروچه در خواب

دندان قروچه در شب همراه با عوارض و معایب بسیار زیادی می‌باشد که در متن بالا چند مورد از آن را برای شما نام برده ایم، یکی از عوارض های اصلی این بیماری به خطر افتادن سلامتی فرد می‌باشد که در ادامه عوارض دندان قروچه در خواب را برای شما عزیزان نام برده ایم:

  1. سردرد
  2. اختلال در خواب
  3. ایجاد شکاف در دهان
  4. تورم و خونریزی لثه
  5. خرد شدن دندان ها
  6. سایش و از بین رفتن مینای دندان
  7. تغییر ظاهر لبخند
  8. ایجاد بیماری های در فک
  9. لق شدن دندان
  10. پریدگی لبه دندان
  11. کاهش اعتماد بنفس
  12. به هم ریختن نظم دندان
معایب دندان قروچه

عوارض دندان قروچه در خواب

کلام پایانی

دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که سالانه افراد زیادی به آن مواجه می‌شوند، به طور کلی دندان قرچه را می‌توان در کودکان زیر 5 سال بیشتر مشاهده کرد و در صورت درمان نکردن آن افراد با عوارض بسیار زیادی رو به رو می‌شوند؛ در این متن به درمان و علت دندان قروچه در خواب به طور کامل پرداخته ایم.

سوالات متداول علت دندان قروچه در خواب

1دلایل دندان قروچه در خواب چیست؟
باید توجه داشته باشید که اکثرا دندان قروچه به دلایلی همچون اظطراب و استرس، نا منظمی دندان ها، بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی، واکنش های منفی بدن و … بوجود می‌آیند.
2دندان قروچه چه عوارضی دارد؟
درمان نکردن دندان قروچه عوارضی را با خود در پی دارد که این عوارض شامل لق شدن دندان، پریدگی لبه دندان ها، لق شدن دندان، اختلال در خواب، تغییر ظاهر لبخند و … می‌شود.
3چه روش هایی برای درمان دندان قروچه وجود دارد؟
برای درمان دندان قروچه اکثرا از روکش ها و محافظ های دندان استفاده می‌شود اما گاهی اوقات از داروها برای کاهش و درمان اظطراب و استرس استفاده می‌شود که همین امر تاثیر بسیار زیادی بر درمان دندان قروچه در شب دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =