logo aryam

علت دندان درد در بارداری

علت دندان درد در بارداری

علت پوسیدگی دندان در دوران بارداری

ممکن است دندان درد دوران بارداری مربوط به خرابی یا پوسیدگی نباشد و تنها تحت تاثیر اختلالات هورمونی باشد. البته این موضوع باید توسط دندانپزشک تشخیص داده شود. همچنین ممکن است علت دندان درد در بارداری به دلیل پوسیدگی باشد که از قبل داشته اید و به در نتیجه افزایش ترشح استروژن و پروژسترون باشد که در خانم ها ترشح می شود، این هورمون ها، بر دندان ضعیف شما تاثیر گذاشته و شما احساس درد می کنید. البته از آنجا که این مشکل به خاطر هورمون های زنانه شما پیش می آید، می توان گفت این یک اختلال هورمونی است. در هر صورت دندانپزشک تشخیص می دهد که در چه شرایطی هستید.

علاوه بر این بروز بیماری های لثه، دندان  و دهان ممکن است به دلیل کمبود کلسیم باشد. چرا که جنین کلسیم و ویتامین مادر را دریافت می کند. توصیه می شود در این دوران به اندازه کافی کلسیم مصرف کنید.

علت دندان درد در بارداری چیست؟

  • در دوران بارداری، حالت تهوع زنان باردار، اسید معده وارد دهان شده و موجب پوسیدگی دندان می شود.
  • همان طور که پیش تر ذکر کردیم، اختلالات هورممونی موجب درد دندان می شود.
  • کمبود کلسیم و ویتامین، علت دندان درد در بارداری می باشد.
  • رژیم غذایی مادران در دوران بارداری تغییر می کند، برای جبران کمبود ها و جلوگیری از دندان درد لبنیات را به اندازه مصرف کنید.
دندان درد نتیجه بارداری

عامل دندان درد در بارداری

چگونه دندان درد در بارداری را تسکین دهیم؟

منطقی است که برای تسکین دندان درد در این دوران به دندانپزشک مراجعه کنید. اما اگر در شرایط حساس بارداری بودید یا ترجیح دادید به خاطر جنین در معرض اشعه ها برای عکس برداری قرار نگیرید و داروی شیمیایی مصرف نکنید، راهکارهایی برای تسکین درد در خانه وجود دارد.

توصیه می شود اگر دندان درد، به تدریج شدیدتر می شود، از مراجعه به دندانپزشک امتناع نکنید چرا که عدم درمان خرابی ممکن است موجب عفونت در دندان و لثه شود، در شرایط بارداری بهتر است اجازه ندهید عفونت در بدن شما باشد.

استفاده از میخک به علت دندان درد در بارداری

میخک خاصیت ضد میکروب و تسکین دهنده دارد و می تواند بهترین مسکن دندان درد باشد. این روش در دوران بارداری بسیار توصیه می شود چرا که در برابر مسکن های شیمیایی انتخاب عاقلانه تری خواهد بود و به جنین هیچ آسیبی نمی رساند.

جهت استفاده از میخک به علت دندان درد در بارداری می توانید مقداری از پودر میخک را روی دندان آسیب دیده بریزید و بگذارید لحظاتی بماند. روش دیگر جویدن میخک با همان دندان است. درصورتی که این موارد برایتان دشوار بود روغن میخک را تهیه کنید، پنبه یا پارچه ای را به آن آغشته کنید و روی دندان بگذارید.

پیاز مسکن دندان درد در بارداری است

پیاز نیز میکروب ها را به خود جذب کند، اگر احساس می کنید دندان درد شما حاصل عفونت است، برای چند دقیقه پیاز خام را با همان دندان بجوید. اینگونه تمام میکروب ها و باکتری ها شسته شده و دندان درد تسکین می یابد. اگر درد شما بیش از طاقت شما بود تنها آب آن را بریزید روی دندان یا در دهان بچرخانید.

جویدن سیر به علت دندان درد در بارداری

سیر هم مقداری خاصیت میکروب زدایی و ضد عفونی کردن، دارد و حاوی آنتی بیوتیک و آلیسین است که قدمت طولانی در تسکین درد دندان دارد. حال یک حبه سیر تمیز را با آن دندان بجوید یا له کنید. در صورتی که این کار برای شما درد آور است، یک حبه سیر له شده را روی دندان بگذارید و اجازه دهید لحظاتی بماند.

جویدن سیر برای دندان درد در بارداری

سیر جاذب میکروب دندان

استفاده از کمپرس آب گرم در بارداری جهت دندان درد

این روش معمولا تاثیر طولانی مدت روی درد دندان در بارداری ندارد. اما تا زمانی که آن را روی قسمت دردناک صورت نگه می دارید می درد کمتری احساس می کنید. بهتر است بگوییم این روش بیشتر جهت کاهش درد می باشد و تسکین صد در صدی ایجاد نمی کند. بهتر است کمپرس بیش از حد داغ نباشد چرا که نتیجه معکوس خواهد داشت.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

به علت دندان درد در بارداری و عفونت شدید، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود. از آنجا که لثه و دندان در خانم های باردار حساس است ممکن است در اثر کشیدن دندان، مشکلاتی پیش آید. برای مثال:

  • تورم و التهاب لثه
  • خونریزی لثه
  • احساس درد در لثه
کشیدن دندان در بارداری

خطر کشیدن دندان در بارداری

نتیجه گیری

بارداران به دلیل تغذیه جنین با کمبود های بسیاری مواجه می شوند. برای جلوگیری از فقدان عناصر مقوی بدن می بایست رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

سوالات متداول علت دندان درد در بارداری

  1. کشیدن دندان در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟
  2. در 6 هفته اول که جنین در حال شکل گرفتن است، کشیدن دندان ممکن است به او آسیب برساند.
  3. داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز می شود خطرناک هستند؟
    خیر دندانپزشک می داند چگونه دارو تجویز کند به جنین آسیب نرسد.
  4. آیا مسکن ها روی جنین تاثیر می گذارند؟
    نه به اندازه زیاد، اما توصیه می شود بیش از حد مسکن یا داروهای شیمیایی مصرف نکنید و از تسکین دهندگان گیاهی استفاده کنید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =