logo aryam

علت خراب شدن دندان از ریشه

خراب شدن دندان ها از ریشه

علت خراب شدن دندان از ریشه

علت خراب شدن دندان از ریشه چیست؟

شاید تا کنون با پوسیدگی دندان های خود از ریشه مواجه شده باشید، پوسیدگی دندان از ریشه به دلایل متعددی ایجاد می‌شود که وجه به آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ در این مطلب علت خراب شدن دندان از ریشه را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده ایم تا از بوجود آمدن پوشیدگی در دندان‌های خود جلوگیری نمایید.

به طور کلی علت پوسیدگی دندان به دلیل نرم شدن مینای دندان می‌باشد که همین امر باعث اسیدی شدن و آسیب به ساختار دندان افراد می‌شود؛ اگر از دست رفتن مواد معدنی دندان درمان نشود دندان‌ها دچار پوسیدگی از ریشه می‌شوند و یا حتی دندان‌های فرد را از بین می‌برد.

"<yoastmark

کاهش بزاق و خشکی دهان

یکی از دلایل و علت خراب شدن دندان از ریشه خشک شدن دهان می‌باشد، باید توجه داشته باشید که خشک شدن دندان باعث ایجاد جرم و افزایش رشد پلاکت های موجود در دهان م‌شود که همین امر دندان‌های فرد را در مدت زمان کوتاهی از بین می‌برد.

مصرف کردن آب در طول روز می‌تواند به سلامت دندان‌های شما کمک بسیار زیادی بکند بنابراین به مصرف آب در طول روز توجه زیادی داشته باشید.

خراب شدن دندان به دلیل رعایت نکردن بهداشت

یکی در دلایل متعددی که علت خراب شدن دندان از ریشه است رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، بسیاری از افراد با تمیز نکردن دهان خود بعد از مصرف انواع خوراکی به افزایش باکتری های مخرب دندان کمک می‌نمایند؛ بهتر است بدانید که با تمیز نکردن دندان های خود خوراکی‌ها لا به لای دندان می‌ماند و باعث پوسیدگی دندان فرد می‌شود.

تاثیر جرم بر خراب شدن دندان از ریشه

هنگامی که بزاق دهان با اسیدها، مواد غذایی و باکتری‌عها ترکیب می‌شوند جرمهایی بر روی دندان فرد یوجود می‌آید که در نهایت با درمان نکردن آن‌ها سوراخ هایی بر روی دندان و رشه‌های آن بوجود می‌آید.

این مشکل می‌تواند باعث تخریب مینای دندان و کرم خوردگی بشود که درمان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

خوردن و آشامیدن مواد غذایی نامناسب

بهتر است بدانید که یکی دیگر از عواملی که باعث خراب شدن دندان از ریشه می‌شود خوردن و آشامیدن مواد غذایی دارای کربوهیدرات می‌باشد؛ هنگامی که کربوهیدرات ها بر روی دندان‌ها می‌مانند باعث تخریب و پوسیدگی مینای دندان می‌شود؛ توجه داشته باشید که بعد از مصرف کردن مواد غذایی حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید.

در ادامه مواد غذایی که می‌توانند بر پوسیدگی و خراب شدن دندان ار ریشه تاثیر بسیار زیادی بگذارند را نام برده ایم:

  • شکلات
  • آبنبات
  • آجیل
  • نوشابه
  • شیر
  • کشمش
  • کلوچه
  • چیپس و پفک
  • کارامل
  • تافی
  • برشتوک

عوامل ژنتیکی و درمانی

به طور کلی عوامل ژنتیکی مانند نازک بودن مینای دندان و عوامل پزشکی می‌توانند تاثیر بسزایی در پوسیده شدن و خراب شدن دندان‌ها داشته باشد و یک علت خراب شدن دندان از ریشه نیز باشند؛ استفراغ های پی در پی و رفلاکس مزمن معده نیز دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به مرور زمان آن‌ها را از ریشه خراب می‌کند.

توجه داشته باشید که بیماری‌هایی همچون سرطان سر و گردن نیز می‌تواند در بزاق دهان افراد تاثیر بگذارد و به باکتری های مخرب دهان در جهت آسیب به دندان کمک نماید.

تاثیر ژنتیک بر خرابی دندان

خراب شدن دندان از ریشه به دلایل ژنتیکی

تاثیر ارتودنسی بر پوسیدگی دندان

قبل از ارتودنسی کردن دهان خود توجه داشته باشید که دندان‌های شما در سلامت کامل به سر می‌برند تا بعد از انجام آن با مشکلاتی مانند خراب شدن دندان از ریشه مواجه نشوید، قرار گرفتن وسیله ارتودنسی در طولانی مدت می‌تواند به ایجاد مشکل در دهان افراد تاثیر زیادی بگذارد.

در زمان ارتودنسی باید توجه بسیار زیادی به نظافت دندان‌های خود داشته باشید زیرا در غیر این صورت دندان‌ها با خرابی بسیار زیادی مواجه می‌شوند.

علائم نشان دهنده خراب شدن دندان از ریشه

در هنگام خراب شدن دندان و پوسیده شدن آن علائم هشدار دهنده ای وجود دارند که به ما در راستای درمان دندان کمک بسیار زیادی می‌کنند تا قبل از وخیم شدن اوضاع دندان فرد به درمان آن بپردازد، به طور کلی علائم نشان دهنده خراب شدن دندان از ریشه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درد دندان
  2. ایجاد لک و سیاهی روی دن دندان
  3. حساس شدن دندان های به مواد غذایی سرد و یا گرم
  4. سوراخ شدن دندان پوسیده
  5. ایجاد جرم روی دندان
  6. ورم کردن لثه فرد

نحوه درمان پوسیدگی دندان از ریشه چگونه است؟

بهتر است بدانید که در هنگام برخورد با مشکلات پوسیدگی و خراب شدن دندان از ریشه روش‌های بسیار زیادی برای بهبود و ترمیم وجود دارد که در ادامه چند مورد از این موارد را برای شما عزیزان نام برده ایم:

  • درمان دندان با استفاده از آینومر
  • عصب کشی دندان
  • کامپوزیت دندان پوسیده
  • بهبود دندان با آمالگام
  • جراحی لثه برای درمان پوسیدگی دندان از ریشه
  • فلوراید درمانی دندان
  • کشیدن دندان خراب شده

توجه: برای بهره برداری از هر کدام از این روش‌های باید به یک فوق تخصص خوب و کاربلد مراجعه نمایید تا از بدتر شدن مشکل دندان‌ها جلوگیری نماید و به دندان‌ها بهبود ببخشد.

درمان دندان خراب

نحوه درمان دندان خراب و پوسیده از ریشه

سوالات متداول علت خراب شدن دندان از ریشه

1علت خراب شدن دندان از ریشه چیست؟

به طور کلی خراب شدن دندان از ریشه دلایل متعددی دارد که می‌توان از جمله به علائم ژنتیکی، وسیله ارتودنسی دندان، کاهش بزاق دهان، ایجاد جرم، خوردن مواد غذایی نامناسب و … اشاره کرد.

2برای درمان پوسیدگی دندان چه روش هایی وجود دارد؟

برای درمان دندان ابتدا باید به یک متخصص کاربلد مراجعه کرد و سپس با بکارگیری روش هایی همچون عصب کشی، کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان، آمالگام، کشیدن دندان و موارد دیگر به درمان دندان خراب شده خود پرداخت.

3علائم پوسیدگی دندان چه می‌باشد؟
در هنگام پوسیدگی دندان ها علائمی وجود دارد که نشان دهنده خراب شدن دندان می‌باشد که این علائم شامل ایجاد درد دندان، ایجاد لکه و سیاهی بر روی دندان‌ها، جرم، ورم کردن لثه، حساس شدن دندان و … می‌باشد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =