logo aryam

علت باز شدن پیچ ایمپلنت

باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

علت باز شدن پیچ ایمپلنت

باز شدن پیچ ایمپلنت

گاهی اوقات امکان دارد پس از کاشت پیچ ایمپلنت با شل شدن یا باز شدن آن مواجه شویم؛ البته امروزه با پیشرفت علم کم تر شاهد آن هستیم و این اتفاق بیشتر در قدیم رایج بوده است. هرچند ممکن است باز هم تحت عوامل و شرایطی با بازشدن پیچ ایمپلنت مواجه شویم که لازم است ابتدا برای بررسی دقیق، علت باز شدن پیچ ایمپلنت دندان را مشخص کنیم تا از مواجه شدن دوباره این اتفاق جلوگیری کنیم.

در این مقاله علائم باز شدن پیچ و علت وقوع آن را به طور کامل توضیح دادیم چنانچه یکی از این علائم را مشاهده کردید، حتما در اسرع وقت به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید. جهت معاینه، ویزیت و کاشت ایمپلنت به بهترین متخصص ایمپلنت دکتر آریام مراجعه بفرمایید.

علت بازشدن پیچ ایمپلنت

باز شدن پیچ ایمپلنت علل مختلفی دارد که قصد داریم آن ها را بررسی کنیم، در صورت باز شدن پیچ ایمپلنت دندان، دندانپزشک یا آن را سفت می کند و یا آن را تعویض می نماید. در زیر به مواردی که موجب باز شدن پیچ ایمپلنت دندان می شوند اشاره کرده ایم:

ایمپلنت با سر شش ضلعی خارجی

یکی از دلایل باز شدن پیچ ایمپلنت و شل شدن آن استفاده از ایمپلنت با سر شش ضلعی خارجی می باشد، در این نوع ایمپلنت سر آن به صورت شش ضلعی خارجی است که اتصال آن محکم نمی باشد و مقاومت کمی دارد بنابراین پس از کاشته شدن ممکن است که برخود پیچ فشار زیادی وارد شود که منجبر به باز شدن پیچ ایمپلنت می شود ولی امروزه از پیچ های دارای بخش اتصال داخلی استفاده می شود که بیشتر فشار وارد شده در بخش اتصال داخلی توزیع می شود.

نبود گشتاور مناسب در پیچ اباتمنت

در قدیم سیستم مناسب انتقال گشتاور برای سفت کردن درست پیچ ایمپلنت وجود نداشت، بنابراین بخشی از علت باز شدن پیچ ایمپلنت به این قضیه مربوط می شد و بخشی دیگر مربوط به طراحی اباتمنت، طراحی سرپیچ و مواد سازنده آن می شود که امروزه طراحی بهتری برای اباتمنت ها صورت گرفته است و گشاور نامناسب در پیچ اباتمنت دلیلی برای باز شدن آن نمی باشد.

قرار نگرفتن کامل پیچ ایمپلنت در جای خود

یکی از دلایل شل شدن پیچ ایمپلنت قرار نگرفتن کامل پیچ ایمپلنت در جای خود است که پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت از قرار گرفتن آن جلوگیری می کند. اتصالات داخلی امروزی برخلاف اتصالات خارجی به شکل قیف می باشند که در این پروفیل ها استخوان از افتادن اباتمنت جلوگیری می کند و پیچ کاملا در محل خود جای میگیرد؛

ولی از طرفی دیگر اگر به استخوان فشار زیادی وارد شود، سبب می شود که بافت استخوان سست شود و پیچ ایمپلنت باز یا شل شود.

ایمپلنت در زیبایی لبخند تاثیر زیادی دارد

بازشدن پیچ ایمپلنت

بیماری های لثه

در صورت مشاهده هرگونه درد و التهاب بر روی لثه سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید، بیماری های لثه و عفونت از جمله عوامل شکست ایمپلنت و باز شدن پیچ ایمپلنت می باشند. لثه بر اثر عفونت نرم می شود و مقاومت خود را از دست می دهد بنابراین لازم است که در اسرع وقت درمان شود، دندانپزشک ابتدا ایمپلنت را بر میدارد و سپس اقدام به پاکسازی لثه می کند، پس از بهبودی، دوباره ایمپلنت را داخل استخوان فک قرار می دهد.

تحلیل استخوان

یکی از دلایل باز شدن ایمپلنت عدم جوش خوردگی ایمپلنت با استخوان فک می باشد که ممکن است در اثر تحلیل استخوان رخ داده باشد.

علائم باز شدن پیچ ایمپلنت

در صورت مشاهده هرگونه علائمی از شکست ایمپلنت باید فورا به فوق تخصص ایمپلنت مراجعه کنید، تعدادی از علائم شکست ایمپلنت را بیان کرده ایم:

  • خونریزی لثه
  • درد در لثه
  • درد در ایمپلنت
  • تغییر رنگ لثه اطراف ایمپلنت به قرمز تیره یا سفید
نشانه های بازشدن ایمپلنت

علائم بازشدن پیچ ایمپلنت

معمولا هنگامی که ایمپلنت باز یا شل می شود، متوجه آن خواهید شد، در غیر این صورت با کمک نشانه های گفته شده می توانید آن را تشخیص دهید.

جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت

با رعایت موارد زیر میتوانید از باز شدن پیچ ایمپلنت جبوگیری کنید:

  • استفاده از قطعات مناسب
    انواع مختلفی از اباتمنت ها توسط شرکت های مختلف تولید شده اند که هرکدام برای یک نوع پیچ ایمپلنت مناسب می باشد. بهتر است که دندانپزشک در انتخاب پیچ و اباتمنت دقت کافی داشته باشد و پیچ و اباتمنتی را انتخاب کند که کاملا متناسب با یکیدیگر باشند؛ چرا که عدم برقراری تناسب اجزا با یک دیگر عوارضی مانند باز شدن و شل پیچ ایمپلنت را به همراه خواهد داشت. انتخاب پیچ ایمپلنت و اباتمنت متناسب باهم در افزایش طول عمر و دوام ایمپلنت موثر است.
  • مراجعه به دندانپزشک و محکم کردن پیچ ایمپلنت
    در صرت مراجعه به هنگام به دندان پزشک، جراح می تواند با پیچ گوشتی های مخصوص که در سایزهای مختلف موجود می باشند، پیچ ایمپلنت را محکم کند و از باز شدن آن جلوگیری کند.
  • مراقبت از ایمپلنت
    مراقبت از ایمپلنت توسط بیمار نیز می تواند از شکست ایمپلنت و باز شدن آن جلوگیری کند. بهداشت رعایت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و عدم مصرف دخانیات از عواملی است که پس از کاشت ایمپلنت باید توسط بیمار رعایت گردد.
  • مراجعه منظم به دندانپزشکی
    پس از کاشت ایمپلنت لازم است که حداقل هر 6 ماه یک بار برای ویزیت و معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید. دندانپزشک در صورت مشاهده هرگونه مشکلی قبل از حاد شدن بیشتر آن اقدام به درمان می کند.
پیچ ایمپلنت

جلوگیری از بازشدن پیچ ایمپلنت

سخن آخر

با رعایت موارد گفته شده توسط بیمار و دندانپزشک تا حدی می شود که از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کرد، در صورت مشاهده هرگونه علائم باز شدن ایمپلنت، دندان پزشک می تواند یا آن را محکم کند و یا ایمپلنت را خارج کند. در هر صورت بهتر است که در سریع ترین وقت برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید، چرا که مراجعه دیر هنگام ممکن است عواقب بدتری را در پی داشته باشد.

سوالات متداول علت باز شدن پیچ ایمپلنت

1باز شدن پیچ ایمپلنت چه عوارضی برای بیمار دارد؟
احساس ناراحتی و درد هنگام خوردن غذا می تواند از عوارض باز شدن ایمپلنت باشد.
2جراح چگونه می تواند از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کند؟
جراح باید در انتخاب اباتمنت، پیچ ایمپلنت و اجزا قطعات پروتز دقت لازم را داشته باشد و نحوه اتصال مناسب اباتمنت به ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی از مواردی است که باید با دقت برای جلوگیری از باز شدن ایمپلنت توسط دندان پزشک رعایت شود.
3پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت به چه دلیل باز می شود؟
پیچ پروتز دندان مصنوعی اغلب به دلیل شل شدن اباتمنت و فاصله پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت باز می شود. [/faq

Rate this post

10 دیدگاه ها

  1. reza گفت:

    سلام، اگر پیچ ایمپلنت باز شه، همونو دوباره می پیچن تا بسته شه؟ یا تعویضش می کنن؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      این موضوع بستگی به نظر متخصص ایمپلنت دارد؛ چنانچه پیچ با مشکلی مواجه نشده باشد از همان مجددا استفاده می شود و اگر دیگر قابل استفاده نباشد، تعویض می شود.

  2. mhmdreza گفت:

    در چه صورت ممکنه پیچ ایمپلنت باز بشه؟ یعنی یه چیز متداوله و زیاد اتفاق می افته؟

    • مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      خیر این اتفاق بسیار نادر است و معمولا به دلیل عدم مراقبت صحیح فرد از ایمپلنت پس از کاشت آن می باشد. در مواردی نیز کاشت ایمپلنت دندان توسط دندانپزشکی بدون تخصص لازم انجام شده و متاسفانه با عدم موفقیت آن یا همان باز شدن پیچ مواجه خواهید شد.

  3. نوشین گفت:

    سلام هنوز دندان ایمپلنت روی پیچ قرار نگرفته و این پیچ باز شد و افتاد دکترم تا سه روز دیگه نیست چیکار کتم؟

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام
      به یک دکتر متخصص مراجعه کنید و یا از در این چند روز از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنبد.

  4. . گفت:

    سلام من پیچ اپیلنت دندانم باز شده و هنوز دندان نزاشتم و فقط پیچ گذاشتم و اینکه خطرناک هست باید همون لحظه برم دندانپزشكي؟

    • mobina afrasyabi گفت:

      سلام
      بله در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید زیرا ممکن است لثه ها فرسوده بشوند و در هنگام نصب مجدد ایمپلنت با مشکل مواجه شوید.

  5. هدایتی گفت:

    سلام ایمپلنت کره ای باتوجه به بوجه اشخاص مور تاید است ؟ویانسبت به دیگر برندها تفاوت قابل ملاحظه است؟؟ممنون از توجه حضرت عالی

  6. سلمانی گفت:

    سلام
    دکتر من سه روز پیش دوتا پیچ ایمپلنت برام کار گذاشته امروز دیدم یکیش نیست
    مگه میشه متوجه نشم و بیفته
    هنوز بخیه رو نکشیدن
    ممکنه که یکیش رفته باشه زیر لثه؟
    اگه قرار باشه دوباره پیچ بذارن هزینش چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =