logo aryam

علائم کرم خوردگی دندان

علائم کرم خوردگی دندان

کرم خوردگی دندان

سلامت دندان ها کلید سلامت کلی شماست. از این رو پیشگیری از کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان یکی از مهم ترین راه ها برای حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از سایر عوارض است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نزدیک به 30 درصد از بزرگسالان حفره های دندانی درمان نشده دارند. حفره هایی که درمان نشوند می توانند دندان های شما را از بین ببرند و احتمالاً مشکلات جدی تری ایجاد کنند. از این رو به بررسی علائم کرم خوردگی دندان می پردازیم.

دانستن علائم کرم خوردگی دندان و مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت به شما کمک بسیار زیادی می کند تا بتوانید از بدتر شدت سلامت دندان جلوگیری کنید.

کرم خوردگی دندان

نمونه ای از کرم خوردگی دندان

کرم خوردگی دندان چیست؟

هنگامی که غذا و باکتری در دندان های شما تجمع می یابد، می تواند پلاک ایجاد کند. از طرفی دیگر باکتری‌های موجود در پلاک، اسیدهایی تولید می‌کنند که توانایی فرسایش مینای سطح دندان‌ها را دارند. این فرسایش ها و خرابی های تدریجی دندان منجر به کرم خوردگی دندان و به اصطلاحی دقیق تر پوسیدگی می شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند به خلاص شدن از شر پلاک های چسبنده کمک کند. در غیر این صورت این  پلاک ها سبب پوسیدگی دندان شما می شوند.

از علائم کرم خوردگی دندان این است که یک سوراخ در دندان شما ایجاد می کند. در صورت عدم درمان، حفره می تواند در نهایت دندان شما را از بین ببرد. یک حفره درمان نشده همچنین می تواند عوارض جدی تری ایجاد کند، مانند آبسه دندان یا عفونتی که وارد جریان خون شما می شود، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

باید توجه داشته باشید که یکی از روش های درمان این مشکل مراجعه به بهترین مخصص ایمپلنت است.

چه بخش هایی از دندان بیشتر می پوسد؟

مناطقی در دهان که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دندان و پلاک باشند عبارتند از:

  • سطوح جویدنی دندان های آسیاب خود که در آن تکه های غذا می تواند در شیارها و شکاف ها جمع شود.
  • بین دندان ها
  • پایین دندان های شما در نزدیکی لثه ها
  • خوردن مکرر غذاهایی که تمایل دارند به دندان‌های شما بچسبند نیز ممکن است خطر پوسیدگی را افزایش دهند.
    چند نمونه از این غذاها عبارتند از میوه خشک شده، بستنی، آبنبات، آب میوه، چیپس، غذاهای شیرین مانند کیک، کلوچه و آب نبات صمغی

اگرچه پوسیدگی در بین کودکان شایع‌تر است، اما بزرگسالان نیزهنوز در معرض خطر هستند، به ویژه هنگامی که لثه‌ها از دندان‌ها دور می‌شوند، که ریشه‌ها را در معرض پلاک قرار می‌دهد.

علائم کرم خوردگی دندان

پوسیدگی دندان

علائم احتمالی پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها

علائم متعددی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده شروع یک پوسیدگی باشد. همچنین تعدادی چراغ قرمز وجود دارد که سوراخی های دندان در حال بزرگتر شدن هستند.

در اینجا برخی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که ممکن است حفره وجود داشته باشد آورده شده است که عبارت اند از:

حساسیت به سرما و گرما

حساسیتی که بعد از خوردن غذای سرد یا گرم باقی می‌ماند می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی باشد.
هنگامی که مینای دندان شما شروع به از بین رفتن می کند، می تواند عاج را که لایه بافت سخت زیر مینا است، تحت تاثیر قرار دهد. عاج حاوی تعداد زیادی لوله توخالی کوچک میکروسکوپی است.
وقتی مینای کافی برای محافظت از عاج وجود ندارد، غذاهای گرم، سرد، چسبنده یا اسیدی می توانند سلول ها و عصب داخل دندان شما را تحریک کنند. این همان چیزی است که باعث ایجاد حساسیت در شما می شود.

حساسیت طولانی مدت به شیرینی جات

اگر چه گرما و سردی رایج ترین حساسیت ها در هنگام پوسیدگی است، حساسیت طولانی مدت به شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین نیز می تواند به پوسیدگی دندان اشاره کند. مشابه حساسیت دما، ناراحتی طولانی مدت از شیرینی ها اغلب در نتیجه آسیب به مینای دندان و به طور خاص، شروع یک حفره است.

دندان درد از نشانه های پوسیدگی

درد مداوم در یک یا چند دندان شما می تواند نشان دهنده وجود حفره باشد. در واقع، درد یکی از شایع ترین علائم کرم خوردگی دندان است. گاهی اوقات این درد ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود یا در نتیجه چیزی که می خورید اتفاق بیفتد. این شامل درد و ناراحتی در داخل یا اطراف دهان شما نیز می شود. همچنین ممکن است هنگام جویدن غذا احساس درد کنید.

وجود لکه از مهم ترین علام کرم خوردگی دندان

لکه های روی دندان شما ممکن است ابتدا به صورت لکه های سفید ظاهر شوند. همانطور که پوسیدگی دندان پیشرفته تر می شود، لکه نیز می تواند تیره تر شود. لکه های ناشی از یک حفره می تواند قهوه ای، سیاه یا سفید باشد و معمولاً در سطح دندان ظاهر می شود.

وجود لکه از مهم ترین علائم کرم خوردگی دندان

وجود لکه از علائم کرم خوردگی دندان

وجود سوراخ یا حفره در دندان

اگر لکه سفید روی دندان شما (که نشان دهنده شروع پوسیدگی است) بدتر شود، در نهایت با یک سوراخ یا گودال در دندان خود مواجه خواهید شد که ممکن است وقتی در آینه نگاه می کنید بتوانید آن را ببینید یا زمانی که زبان خود را روی آن می گذارید احساس کنید. سطح دندان های شمابرخی از سوراخ‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در بین دندان‌ها یا در شکاف‌ها قرار دارند، قابل مشاهده یا احساس نیستند. اما ممکن است همچنان درد یا حساسیت در ناحیه حفره احساس کنید. اگر متوجه سوراخ یا حفره در دندان خود شدید، برای ملاقات با دندانپزشک خود قرار بگذارید. این نشانه واضحی است که شما پوسیدگی دندان دارید.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت خوب دندان و دهان اولین قدم در مبارزه با پوسیدگی است. در اینجا برخی از بهترین راه ها برای محافظت از خود در برابر پوسیدگی دندان و مشکلات جدی تر پوسیدگی دندان آورده شده است که عبارت اند از:

  • هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن و معاینه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  •  منظم نخ دندان بکشید و برای این کار حداقل یک بار در روز بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید.
  • در طول روز آب بنوشید تا به شستشوی دندان ها و افزایش جریان بزاق کمک کند. خشکی دهان ممکن است خطر پوسیدگی را افزایش دهد.
  • سعی کنید به طور منظم نوشابه یا آبمیوه های شیرین ننوشید و سعی کنید مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید.
  • و ….
  • پوسیدگی دندان کودکان

    پوسیدگی دندان در کودکان

سخن پایانی

اگر در مورد سوراخ دندان احتمالی نگرانی دارید، وقت آن است که برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. پوسیدگی ها کوچک شروع می شوند، اما اگر اجازه داده شوند بزرگتر شوند، می توانند باعث پوسیدگی دندان و سایر مشکلات جدی شوند. اگر متوجه حساسیت، درد، ناراحتی، تغییر رنگ یا سوراخ در دندان‌های خود شدید، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید. هر چه زودتر کرم خوردگی دندان را بررسی کنید تا بتوانید با کمک علائم کرم خوردگی دندان به بهترین نحو جلوی پیشروی آن را بگیرید. علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار و گرفتن مرتب اشعه ایکس یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی یا جلوگیری از تبدیل شدن حفره‌های موجود به مشکلات بزرگ‌تر است.

سوالات متدوال علائم کرم خوردگی دندان

Rate this post
1برای جلوگیری از پوسیدگی مصرف نوشابه باید چطور باشد؟
بهتر است کم مصرف شود چرا که نوشابه علاوه بر خطراتی که برای دندان دارد از نظر استخوانی نیز احتمال پوکی را بالا می برد.
2بعد از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟
لازم است تا سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید تا جلوی پیشروی پوسیدگی را بگیرید.
3نخ دندان کشیدن چه تاثیری در جلوگیری از کرم خوردگی دندان ها دارد؟
نخ دندان با تمیز کردن مناطقی که مسواک به آن ها دسترسی ندارد سبب می شود تا احتمال پوسیدگی دندان شما کمتر شود.

1 دیدگاه

  1. احسان گفت:

    چقدر جالب!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =