logo aryam

برای عفونت دندان چه بخوریم؟

برای عفونت دندان چه بخوریم

برای عفونت دندان چه دارویی بخوریم

زمانی که دندان ها آسیب می بینند و آنها را بدون اقدام های درمانی رها می کنیم، دندان ها دچار عفونت می شوند. ما باید بدانیم که برای عفونت دندان چه بخوریم. زیرا عفونت دندان ها، اگر درمان نشوند به تمام نقاط بدن سرایت می کند و موجب عارضه های جدی می شود. در این مقاله با انواع عفونت دندان و راه های درمان آن آشنا می شوید.

درباره عفونت دندان

عفونت دندان ها، با درد های عجیب در ناحیه لثه و یا فک صورت آغاز می شوند. زمانی که دندان ها، پوسیده می شوند به مرور زمان روی عصب مرکزی تاثیر می گذارند و اگر فردی که به این مرحله رسیده است تحت مراقبت و درمانهای مناسب دکتر متخصص قرار نگیرد، دندانهایش عفونی شده و ممکن است این عفونت به نقاط دیگر بدن هم منتقل شوند.

مصرف انواع آنتی بیوتیک و مسکن برای عفونت دندان

برای درمان عفونت دندان مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و مسکن ها موثر است در ادامه به بهترین داروها می پردازیم:

داروی کلاس پنی سیلین

این مدل از داروهای پنی سیلین، جزو متداول ترین آنتی بیوتیک ها برای دندان ها هستند، که این دارو ترکیبی از پنی سیلین و آموکسی سیلین است. هیچگاه نباید این دارو را، بدون نسخه پزشک مصرف کرد، زیرا ممکن است یک سری از افراد نسبت به این دارو ها آلرژی داشته باشند و به جای بهبود یافتن، حالشان بدتر شود.

داروی کلیندامایسین

این دارو در مقابل گروه بزرگی از باکتری هایی که عفونت را ایجاد می کنند موثر است. این دارو در دو نوع تجویز می شود، یک نوع آن قرص است و نوع دیگرش آمپول. افرادی که به داروهای پنی سیلین حساسیت دارند، می توانند از این دارو استفاده کنند.

داروی آزیترومایسین

این دارو جزو رایج ترین آنتی بیوتیک ها برای عفونت های دندانی است. این دارو در مقابل بقیه نسبتا قوی است و در مقابل باکتری ها ایستادگی کرده و رشد آنها را متوقف می کند. این دارو برای یک سری از عفونت های دندانی مفید است و باعث کاهش عفونت آن می شود.

داروی مترونیدازول

این قرص یک چرک خشک کن قوی برای عفونت های دندان است که همه پزشکان و دندانپزشکان از آن برای درمان سایر عفونت ها استفاده می کنند.

داروی آنتی بیوتیک مترونیدازول

داروی مترونیدازول برای عفونت دندان

درمان های خانگی برای رفع عفونت دندان

  1. استفاده از داروهای گیاهی مانند آویشن
    زمانی فرد در شرایطی قرار دارد که نمی تواند به سرعت به پزشک مراجعه کند. در چنین مواقعی چند راه حل برای درمان خانگی وجود دارد که می شود از آنها استفاده کرد تا زمانی که بتوانند به پزشک مراجعه کنند. گیاه آویشن نوعی چرک خشک کن و رفع کننده عفونت است که میتوانید در خانه از آن برای رفع مشکل دندان خود استفاده کنید.
  2. استفاده از محلول آب و نمک برای شست و شوی دهان
    اولین و موثر ترین راه برای درمان های خانگی استفاده از محلول آب و نمک است. شست و شوی دندانها با این محلول، جزو گزینه های آسان و به صرفه است که، برای تسکین موقتی درد دندان ها بسیار موثر است.
  3. استفاده از جوش شیرین
    جوش شیرین جزو آن دسته از موادی است که در بیشتر خانه ها پیدا می شود، جوش شیرین به علت خاصیت ضد باکتریایی قوی برای این درمان عالی است.
  4. استفاده از انواع روغن مانند روغن میخک
    این روغن دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتریایی قوی است که در اکثر فروشگاه ها یا عطاری ها یافت می شود. اگر مقداری از این روغن را رقیق کرده و بر روی دندان خود بمالید و یا 3 بار دهان شویه کنید، میتوانید از تاثیر آن بهره مند شوید.

علائم نشان دهنده عفونت دندان

زمانی که عفونت در مغز دندان ها سرایت کند علائم نهفته و زیادی را از خود نشان می دهد. معمولا این عفونت های در حال پیشرفت به شکل های مختلفی خود را نمایان می کنند که در زیر با علائم عفونت دندان ها آنها آشنا خواهیم شد:

  • دردهای ضربان دار در دندان ها
  • احساس درد در زمان خوردن غذا
  • حساس بودن دندان ها به سرما و گرما
  • حساس بودن دندان ها به فشار
  • احساس طعم ناخوشاند و تلخ
  • بد بودن بوی دهان
  • تورم در قسمت غدد گردن
  • متورم شدن لثه
  • متورم شدن فک
  • تب در بعضی موارد

راه های پیشگیری از التهاب لثه یا خرابی دندانها

دهان و دندان برای سالم ماندن نیاز به رعایت به موقع بهداشت و مراقبت ما دارند، که اگر این کارها به موقع انجام نشود در معرض خطر ابتلا به عفونت و خرابی قرار می گیرند. در اینجا توصیه هایی ذکر شده است که میتوانید با توجه به این توصیه ها از عفونت و خرابی دندان ها جلوگیری کنید.

  • استفاده از مسواک حداقل 2 بار در روز با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید.
  • استفاده از نخ های مخصوص دندان که بسیار ضروری است.
  • عدم استفاده از سیگار و تنباکو و … زیرا به سرعت موجب عفونت دهان و دندان می شود.
  • استفاده از میوه و سبزیجات
عفونت دندانی

عفونت دندان ها

نتیجه گیری

بهتر است که از دندان هایمان به موقع و در زمان لازم مراقبت کنیم، زیرا طولانی شدن درد دندان و خرابی دندان، باعث عفونت آن می شود و در طولانی مدت باعث سرایت آن به مغز دندان ها می شود، که مشکلات بدتری را برای شما به وجود می آورد. پس بهتر است در هنگام درد، یا بروز مشکل به دکتر مراجعه کنید یا از درمان های خانگی ذکر شده استفاده کنید.

سوالات متداول برای عفونت دندان چه بخوریم؟

  1. عوارضی که ممکن است عفونت دندان ها به دنبال داشته باشند چیست؟
    زمانی که درمان دندان صورت نگیرد عوارضی همچون از دست دادن دندان، عفونت در خون، انتقال و انتشار عفونت به بافت نرم، انتقال عفونت به استخوان ناحیه فک و سایر بدن رخ می دهد.
  2. آیا ممکن است عفونت دندان ها موجب مرگ شود؟
    خیلی کم همچین اتفاقی می افتد . ولی باید آگاه باشید که عفونت در هر صورتی برای بدن خطرناک است و حتما باید به موقع برای درمان آن اقدام کرد، زیرا اگر درمانش به تعویق افتد باعث سرایت آن به استخوان فک می شود و از آنجا هم به بقیه نقاط بدن منتقل می شود، که اگر همچین اتفاقی رخ دهد خطرناک تر می شود و در موارد جدی و پیشرفته نیز ممکن است باعث مرگ افراد شود.
  3. آیا اگر مقدار استفاده از سیگار و یا تنباکو کم باشد هم موجب بروز عفونت در دهان و دندان می شود؟
    بله، زیرا ترکیباتی که برای ساخت این مواد استفاده شده است کاملا برای دهان و دندان مضر است و باعث بروز عفونت و ورود باکتری های مضر به دهان می شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =