logo aryam

ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

بعد از انجام ارتودنسی باید از دندان های خود با استفاده از ریتینر دقت محافظت کنید

پلاک متحرک بهتر است یا ثابت

ریتینر متحرک یا ثابت

پس از اتمام دوره لازمه و درمان ارتودنسی باید از دندان های خود با دقت محافظت کنید. عده ای فکر میکنند پس از مراحل درمان ارتودنسی کار دندان آن ها به پایان رسیده. در صورتی که اینگونه نبوده و باید نکاتی را رعایت کنید. زیرا رعایت یک سری محافظت ها باعث می شود دندان ها مرتب و منظم باقی بمانند و دیگر نیاز نباشد هزینه ای سنگین برای ارتودنسی خود انجام دهید. یکی از سوالاتی که برای مراجعه کنندگان پیش می آید این است که ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

پلاک یا ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

همانگونه که گفتیم بعد از پایان طول درمان ارتودنسی زیر نظر دکتر، با استفاده از پلاک می توانید لبخند زیبا و نظم فوق العاده دندان ها را به خود هدیه دهید. پلاک بعد از ارتودنسی در سال های اخیر با استقبال ویژه ای سمت مراجعه کنندگان مواجه شده.

با نظر دکتر و شرایط دندان هایتان مشخص می شود کدام پلاک برایتان مناسب است

ریتینر متحرک و ثابت

نحوه ساخت پلاک یا ریتینر متحرک یا ثابت

حتما این سوال نیز برایتان پیش آمده که یک پلاک ثابت یا متحرک چگونه ساخته می شود تا برایتان مشکلی پیش نیاید. پلاک ها ابتدا توسط پزشک معالج متناسب با دهان و دندان های شما قالب گیری و ساخته می شود. تا هیچ گونه مشکلی برایتان اتفاق نیفتد. پلاک ساخته ساخته شده همان موقعیتی که ارتودنسی برای دندان هایتان در نظر داشته را حفظ میکند.

جنس رتینرها بسیار مقاوم است و برای سالها می توان از آن ها استفاده کرد ولی بهتر است هنگام میل کردن خوراکی های سفت بیشتر مراقب باشید، اکثر قصد دارید تا در مورد ارتودنسی اطلاعات کامل تری داشته باشید می‌توانید بر روی همه چیز در مورد ارتودنسی کلیک نمایید.

چه عواملی مشخص می کند که ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

بعد از ارتودنسی به صورت کلی از دو نوع ریتینر متحرک با ثابت استفاده می شود. اینکه کدامیک برای فرد مراجعه کننده استفاده می شود هم به نظر خود بیمار، هم دکتر و هم نیاز دندان بستگی دارد. سپس بهترین نوع را برای فرد بیمار انتخاب می شود. برای اینکه بهتر متوجه شوید ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

معرفی جامع ریتینر ثابت بعد از ارتودنسی  

  پلاک یا ریتینر ثابت بصورت کلی از یک سیم تشکیل شده که پشت دندان های جلویی فک بالا یا پایین قرار می گیرد. این سیم ها معمولا در محل قرارگیری براکت های ارتودنسی استفاده قرار می گیرد. ریتینر ثابت به دندان های شما متصل می شود و با توجه با دندان های نیش بیمار تنظیم می شود. تا از تغییر شکل دندان ها ممانعت کند. به دلیل اینکه قرار است این ریتینر بصورت 24 ساعت و در هفت روز هفته در دهان شما قرار داشته باشد نیازمند رعایت نکات بهداشتی است.

رعایت نکات بهداشتی بعد از ریتینر ثابت

بعد از اینکه شروع به استفاده از ریتینر ثابت کردید باید به صورت مرتب به فکر رعایت نکات بهداشتی و تمیز کردن دندان هایتان باشید. بهترین وسیله برای پاکسازی بین دندان استفاده از وسیله ای شبیه نخ دندان است. تا بتوانید بدون آسیب رساندن به دندان و سیم پلاک بین دندان ها تمیز کنید. بعد از این که به موضوع ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت فکر کردید باید به سرعت به فکر رعایت نکات بهداشتی باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 معرفی جامع ریتینر یا پلاک متحرک بعد از ارتودنسی

این نوع ریتینر همانگونه که واضح است قابلیت خارج کردن و جابه جایی دارند. ریتینر ثابت از یک شکل خاص برای حفظ و نگهداری دندان ها استفاده می کند. این نوع پلاک از ترکیب سیم و قلاب های اکریلیکی استفاده میکند. به این صورت که سیم در پشت دندان های بالایی و دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرد. استفاده از ترکیب سیم و قلاب باعث می شود دندان به صورت منظم در جای خود باقی بمانند و کوچکترین حرکتی نکنند. در این زمینه پلاک متحرک به خوبی ثابت عمل میکند و اینکه ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ به نظر شما و پزشک ربط دارد.

نکات مهم برای استفاده از پلاک یا ریتینر متحرک 

مانند پلاک ثابت باید بصورت مداوم از پلاک متحرک استفاده کنید. بصورت عادی باید در سه ماه ابتدایی از آن ها بصورت 24 ساعته استفاده کنید. برای بعد از آن باید طبق نظر و با توجه به شرایط دندان ها عمل کنید.

نکته اصلی در استفاده از پلاک متحرک استفاده از آن بصورت 24 ساعته است

برای استفاده از پلاک متحرک باید نکات مهمی را رعایت کنید

معایب پلاک یا ریتینر متحرک

تنها عیب یا مشکلی که هنگام استفاده از ریتینر ثابت برایتان پیش بیاید گم شدن یا خراب پلاک است. با توجه به این دو نکته باید بصورت ویژه از دندان ها به خصوص پلاک مراقبت کنید. به هر حال جدا از اینکه ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ باید بصورت مداوم با دکتر مشورت کنید و نکات بهداشتی را بصورت تمام و کمال رعایت کنید.

هزینه ریتینر ثابت و متحرک

معمولا یکی از نکاتی که مخصوصا در این شرایط برای مراجعین عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است مساله هزینه است. بصورت کلی هزینه استفاده از ریتینر متحرک کمتر از ثابت است. ولی حدالامکان نباید کیفیت را فدای هزینه کرد. بهتر است با پزشک بصورت کامل مشورت کنید و سپس انتخاب نهایی خود را بکنید.

پلاک ثابت از متحرک ارزان تر است

برای پلاک ثابت و متحرک چقدر باید هزینه کنیم؟

تفاوت ارتودنسی متحرک و ثابت چیست؟

پیش از اینکه به این موضوع و همچنین اینکه ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ باید نوع فرم و شرایط دندان های بیمار مورد بررسی قرار گیرد. و با توجه به آن پروسه درمان انجام شود. برای افراد زیر دوازده سال و درمان مشکلات استخوانی ارتودنسی متحرک بهتر جواب می دهد. اما برای افراد بزرگسال استفاده از ارتودنسی ثابت بیشتر توصیه می شود تا در کمترین زمان بتوانند به نتیجه دلخواه برسند. اگر بیمار دارای مشکلات فکی باشد ابتدا و در صورت تایید پزشک از ریتینر متحرک استفاده می شود.

شرایط بیمار عاملی تعیین کننده در موضوع ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

یکی از شرایطی که در موضوع ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ نقش اساسی داشته باشد شرایط بیمار است. همانطور که پیش تر گفتیم برای افراد زیر دوازده سال متحرک بهتر است و میتواند مشکلات دندان را رفع کند. به علت شل بودن استخوان ها در سنین کمتر ریتینر متحرک مشکل را کامل رفع می کند. ولی در سنین بالا و استخوان بندی محکم تر دندان باید از ریتینر و ارتودنسی ثابت استفاده شود.

 

مرایای ریتینر ثابت ارتودنسی

  1. برای صرف غذا و خوراکی نیاز نیست رتینیر را خارج کنید و بعد از آن مسواک بزنید. جدا از سهولت کار این امر باعث می شود دندان در حالت اصلی خود باقی بمانند
  2. از نظر بصری نیاز دارای زیبایی بیشتری است. و نیاز نیست مقابل دیگران اقدام به خارج کردن ریتینر کنید. و جز شخص شما کسی متوجه استفاده شما از ریتینر ثابت نمی شود.
  3. با استفاده از ریتینر ثابت دیگر نیاز نیست نگران بوجود آمدن مشکل هنگام صحبت کردن با دیگران شوید و میتوانید با خیال راحت به صحبت کردن بپردازید. این 3 نکته در مقاله ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ می تواند به بیماران کمک شایانی کند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

    با استفاده از پلاک ثابت میتوانید بدون هیچ مشکلی به حرف زدن با دیپرام بپردازید

    مزیت های استفاده از پلاک ثایت

بررسی معایب ریتینر ثابت

در این قسمت مقاله، به صحبت در مورد مشکلات استفاده از ریتینر ثابت می پردازیم تا شما عزیزان را در انتخاب نهایی یاری کنیم. معمولا بیماران در استفاده از ریتینر ثابت با 4 مشکل مواجه می شوند که به صورت اجمالی آنها را بیان می کنیم.

  • مراجعه مستمر به دکتر بری سفت کردن سیم ها
  • احساس بد در دهان در ابتدای استفاده از پلاک ثابت
  • خارج شدن سیم ها از فرم اصلیشان بعد از خوردن غذاهای سفت
  • توجه زیاد به تمیز کردن و مسواک زدن در اطراف ریتینرها
نتیجه گیری

در این مقاله در مورد موضوع مهم ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟ صحبت کردیم. که سوال بیشتر مراجعه کنندگان برای ارتودنسی است. همچنین تا حد امکان در مورد مزایای و معایب آنها و همینطور مناسب بودن آنها برای افرادی خاص صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول ریتینر متحرک بهتر است یا ثابت؟

1ریتینر متحرک برای چه کسانی مناسب تر است؟
در کل برای افراد زیر 12 سال به دلیل سفت نبودن استخوان ها توصیه می شود
2چه کسانی باید از ریتینر ثابت استفاده کنند؟
با نظر دکتر افراد سن بالا بهتر است از پلاک ثابت استفاده کنند
3هزینه ریتینر ثابت و متحرک چقدر است؟
هزینه با نظر دکتر و بعد از معاینه مشخص می شود ولی بصورت کلی هزینه متحرک پایین تر است

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + سه =