logo aryam

روش های درمان دندان شکسته

روش های درمان دندان شکسته

روش درمان دندان شکسته

یک دندان شکسته معمولاً از ضربه‌ای به وجود می‌آید که قوی‌تر از مینای دندان شما است، اگر چه مینای دندان سخت‌ترین ماده موجود در بدن شما است، اما ممکن است نتواند در برابر حوادثی مانند ضربه‌های شدید، ساییدن دندان، ضربه های بسیار شدید یا افتادن مقاومت کند. این ضربه می تواند با پوسیدگی دندان که از قبل در دهان وجود دارد تشدید شود و می تواند یکپارچگی ساختاری دندان را تضعیف کند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی روش های درمان دندان شکسته می پردازیم.

البته در صورتی که دندان شما از جا کنده شده باشد ممکن است به ایمپلنت و در نتیجه بهترین متخصص ایمپلنت نیاز پیدا کنید.

علائم ترک خوردن دندان

تشخیص شکستگی دندان در جلوی دهان نسبتاً ساده است. برخی از علائم دندان‌هایی که در حال ترک خوردن یا شکستن هستند عبارت اند از:

  • هنگامی که زبان خود را روی آن می‌گذارید، لبه‌ای زبر، ناهموار یا ناهموار روی سطح دندان احساس کنید.
  • زبان تحریک شده در اثر مالش روی سطح ناهموار دندان
  • خط لثه تحریک شده در اطراف یک دندان
  • درد هنگام گاز گرفتن یا فشار آوردن به دندان
  • حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های سرد

اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند، فوراً برای جلوگیری از شکستن دندان یا درد بیشتر، یک ویزیت دندانپزشکی را برای به کارگرفتن بهترین روش های درمان دندان شکسته برنامه ریزی کنید.

دندان شکسته

شکستن دندان

تفاوت بین دندان شکسته و ترک خورده

تفاوت هایی بین دندان ترک خورده و دندان شکسته شده وجود دارد.

در هنگامی که یک دندان می شکند، ممکن است قسمت کوچکی از دندان از دست برود یا یک تکه بزرگ که ریشه دندان را نمایان کند. در هر صورت، یک تکه از دندانی را که قبلاً چسبیده بود از دست خواهید داد.

دندان‌های ترک خورده، اغلب سریع‌تر دیده می‌شوند و درمان فوری آن‌ها برای سلامت دهان مهم است.

از سوی دیگر، ترک خوردگی دندان لزوماً به این معنی نیست که شما بخشی از دندان خود را از دست داده اید، بلکه به این معنی است که شکافی در دندان اتفاق می افتد. این می تواند ترک مویی باشد که به سختی قابل توجه است یا شکافی که تا ریشه می رسد.

در حالی که ترک معمولاً در مراحل اولیه به اندازه یک دندان شکسته دردناک نیست، اگر مراقبت از دندان را به تعویق بیندازید، ترک می‌تواند عمیق‌تر شود و در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

ریشه دندان

نمایان شدن ریشه دندان

روش های درمان دندان شکسته یا ترک خورده

دندانپزشک شما می تواند بر اساس چندین فاکتور تعیین کند که به چه روش های درمان نیاز دارید. آنها اندازه، محل و نوع آسیبی که به دندان های شکسته وارد شده است را در نظر می گیرند و با توجه به این مولفه ها، می توانند برنامه ای برای بازگرداندن سلامت دندان شما طراحی کنند.

قرار دادن مجدد دندان در سر جای خود

در موارد نادر، اتصال مجدد می توان دوباره دندان را در سرجای خود قرار داد. این روش درمان از روش های بسیار مثبت درمان به شمار می رود.

با این حال، در بسیاری از مواقع اتصال مجدد یک قطعه دندان غیرممکن است. ولی با این وجود هنوز هم ایده خوبی است که دندان افتاده را نزد دندانپزشک خود بیاورید. چرا که با توجه به آن می تواند روس های متنوعی را برای درمان در نظر بگیرد.

تغییر شکل دادن دندان برای پوشش شکستگی

اگر قطعه شکسته شده دندان بسیار کوچک باشد، اغلب می‌توان مشکل را با تغییر شکل دندان اصلاح کرد، که به معنای صاف و صیقلی کردن ناحیه شکسته است. این ترمیم دندان، ساده، ارزان و معمولاً بدون درد است که فقط باید یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

پر کردن دندان از روش های درمان دندان شکسته

یک شکستگی بزرگتر ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشد. در صورت عدم امکان اتصال مجدد دندان، دندان پزشک با این روش، به سادگی سوراخ باقی مانده را پر می کند. این روش نیز نسبتاً بدون درد است.

استفاده از روکش برای پوشاندن دندان شکسته

روکش یکی دیگر از گزینه های موجود است، به خصوص در براده های بزرگتر یا ترک هایی که دندان های جلویی را تحت تاثیر قرار می دهند. برای روکش، قسمت کوچکی از دندان صاف می‌شود و دندان‌پزشک قالب را دور می‌کند.

در حالی که منتظر می‌مانید تا روکش دائمی ساخته و قرار داده شود، از روکش موقت روی دندان خود استفاده می‌کنید.

روکش های چینی محبوب ترین و موثرترین گزینه هستند.

روکش دندان از روش های درمان دندان شکسته

استفاده از روکش دندان

استفاده از روکش دندان برای درمان دندان شکسته

گرفتن روکش دندان معمولاً زمانی توصیه می شود که قسمت بزرگتری از دندان از دست برود. روکش را می توان در بالای دندان قرار داد تا مینای از دست رفته را بپوشاند.

با دندان شکسته چه باید کرد؟

یک ترک یا شکستگی زمانی که اتفاق می‌افتد می‌تواند بسیار شوکه کننده باشد، اما برای اقدامات درمانی منتظر نمانید.

یکی از روش های درمان دندان شکسته همانطور که پبش تر نیز اشاره شد، اتصال مجدد دندان است. برای این کار لازم است ابتدا، اگر تکه‌ای از دندان شما گم شده است، سعی کنید آن را پیدا کنید و  آن را هنگام مراجعه به دندان پزشک با خود ببرید. آدامس بدون قند، موم دندان، یک کیسه چای یا مواد پرکننده دندانی دیگر را روی دندان قرار دهید تا از دندان باقی مانده در برابر هر گونه فشار محافظت کنید.

برای کاهش التهاب و ناراحتی می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. اگر مجبور به غذا خوردن هستید، از غذاهای بسیار نرم استفاده کنید.

اگر شکستگی بسیار جزئی دارید، ممکن است چند تا ویزیت دندانپزشکی خود منتظر بمانید. در این فاصله حتماً از نخ دندان استفاده کنید، دندان را با آب نمک بشویید، از غذاهای سفت خودداری کنید و در صورت امکان طرف دیگر دهان را بجوید.

دندان ترک خورده

مینای دندان ترک خورده

راه های جلوگیری از شکستن دندان

بهترین روش درمان دندان شکسته این است که در ابتدا از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. اگر در معرض خطر افتادن یا ترک خوردن دندان هستید، می‌توانید اقداماتی را که توصیه می‌کنم برای جلوگیری از ترک خوردن یا ترک خوردن دندان انجام دهید:

  • از دندان قروچه قبل از اینکه سبب شود دندان‌های شما را تا حدی ترک بخورد ، پرهیز کنید.
  • دندان های خود را دوباره معدنی کنید
  • بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید که می توایند اطلاعات بیشتر را در راه های بهبود بهداشت دهان و دندان مطالعه کنید.
  • از فشار آوردن بیش از حد به دندان خود بپرهیزید.
  • هرگز بسته ها را با دندان باز نکنید.
  • مواد سفت مانند یخ، دانه های ذرت بو داده و آب نبات های سفت را نجوید.
سخن پایانی

شکستن دندان یکی از مواردی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. اما نحوه بر خورد با این مسئله و دانستن روش های درمان دندان شکسته به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین نحو این موضوع را مدیریت کنید.

سوالات متداول روش های درمان دندان شکسته

5/5 - (1 امتیاز)
1چگونه باید دندان شکسته را با خود به مطب دندان پزشک ببریم؟
برای این کار لازم است تا دندان را در مایعاتی نظیر شیر نگه داری کنید تا دندان از دست نرود و بتوانید دوباره آن را جای گذاری کنید. البته این موضوع همیشگی نیست.
2دندان قروچه چه تاثیری بر روی دندان ها دارد؟
دندان قروچه سبب می شود تا فشار بیش از حد به دندان ها وارد شود و در نتیجه روند ترک خوردن دندان ها را تسریع می کند.
3آیا مراقبت از بهداشت دندان ها تاثیری در جلوگیری از ترک خوردن دندان ها دارد؟
بله البته، هرچقدر که بیشتر مراقب دندان هایتان باشید تاثیر بیشتری در جلوگیری از انواع بیماری های دندانی نظیر پوسیدگی، ترک خوردن و ... دارد. جهت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید راه های بهبود بهداشت دهان و دندان را مطالعه نمایید.

3 دیدگاه ها

  1. مهتاب گفت:

    جامع و عالی

  2. آزیتا گفت:

    چی میشه دندون میشکنه؟

    • fateme mohamadi گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی وجود داره
      مثلا ضعیف شدن مینای دندان
      پوسیدگی دندان به خاطر عفونت
      آسیب دیدن عصب دندان
      عفونت عصب دندان
      برخی از دلایلی که براش وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =