logo aryam

روش های درمان خانگی درد دندان عقل

روش های درمان خانگی درد دندان عقل

درمان درد دندان عقل

دندان عقل در سن مشخصی (17 تا 21 سالگی) دغدغه بسیاری از افراد می باشد. رشد این دندان نسبت به دیگر دندانها تاخیر دارد، با درد نیز همراه خواهد بود. چرا که در رشد خود به دندان های کناری فشار وارد می کند. برخی شاهد رشد و بیرون آمدن این دندان می باشند. برای جلوگیری از آسیب به دیگر دندان ها آن را کشیده و از فک بالایی یا پایینی جدا می کنند. این کار بسیار دردناک می باشد، به خصوص پیش از کشیدن دندان، در نتیجه روش های درمان خانگی درد دندان عقل می توانید ناخوشایندی در آن را کاهش دهید.

چگونگی رشد دندان عقل

گاهی ممکن است دندان عقل در جهت نامناسبی رشد کرده و در لثه پنهان می مانند. این موقع بسیار دردناک تر از دیگر دندان های عقل است. فشار بسیاری به دندان های اصلی وارد می کند. در نتیجه در دندان های اصلی نیز احساس درد خواهید داشت. دراین شرایط می بایست دندان عقل را با جراحی از لثه خارج کنید.

ریشه دندان عقل

درد دندان عقل

حالت های رشد دندان عقل

دندان عقل روییده، گونه ای است که به صورت صاف و کامل رشد می کند. این حالت بسیار بی دردسر خواهد بود.

نیمه نهفته، دندان با زاویه ای رشد می کند که قسمتی از آن مشخص بوده و نیمه ای از آن در لثه پنهان می باشد. در این حالت به احتمال زیاد دندان با جراحی خارج می شود.

نهفته، به این صورت است که به صورت مستقیم مشاهده نمی شود. به عکس برداری از فک و دهان می توان موقعیت آن را تشخیص داد. در این شرایط باید عوارض و نشانه های رشد دندان عقل را احساس کنید.

عدم وجود دندان عقل، در مطالب دیگر این سایت ذکر کرده ایم که ممکن است در برخی افراد تعدادی از دندان های اصلی به صورت مادرزادی در فک وجود ندارند. به همیت دلیل با مشکل عدم افتادن دندان شیری در آن قسمت از لثه مواجه خواهید بود. با این اوصاف ممکن است دندان های اصلی نیز وجود داشته باشند اما دندان عقل وجود نداشته باشد.

نشانه های رشد دندان عقل

با شروع رشد دندان در صورتی که پنهان باشد و قابل تشخیص نباشد، نشانه هایی با آن همراه خواهد بود.

از آنجا که دندان ها با غدد لنفاوی در ارتباط هستند، آنها تحریک شده و تا گوش احساس درد می کنید. در صورتی که دندان عقل فک بالایی رشد کند. در مفصل گیجگاهی نیز احساس درد خواهید کرد. احساس سختی در باز کردن دهان، نیز نشانه رشد دندان عقل می باشد.

روش های درمان خانگی درد دندان عقل نهفته یا روییده

در صورتی که متوجه نشانه های اولیه رشد دندان عقل شدید ممکن است به هر دلیلی مجبور باشید با تاخیر به دندانپزشک مراجعه کنید، برای تسکین درد و درمان موقت آن می توانید از روش های درمان خانگی درد دندان عقل پیروی کنید.

کمپرس یخ، درمان درد دندان عقل

تعدادی یخ را داخل پارچه گذاشته و روی گونه خود قرار دهید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان مکعب یخ را مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. چرا که به پوست آسیب می رساند. استفاده از یخ موجب کتاهش تورم و التهاب می شود. کمپرس یخ به این گونه درد را تسکین می دهد که موجب انقباض رگ های اطراف دندان می شود. در نتیجه احساس درد کاهش می یابد.

هر چند ساعت یکبار 20 دقیقه کمپرس را روی گونه قرار دهید.

عوارض درد دندان عقل

درمان درد دندان عقل با یخ

آب نمک برای درمان دندان عقل

احتمالا برای شما پیش آمده است برای برطرف کردن در دندان یا گلو درد از نمک و آب نمک استفاده کرده باشید. از میان روش های درمان خانگی درد دندان، آب نمک در اولویت اول می باشد. چرا که نمک، ضد عفونی کننده دندان و دهان می باشد. به این دلیل نمک درمان خانگی درد دندان عقل می باشد که التهاب ایجاد شده در اطراف دندان عقل و دهان را از بین می برد.

نمک را باید به یک لیوان آب گرم اضافه کنید سپس مانند دهان شویه از آن استفاده کنید.

درمان خانگی درد دندان عقل با سیر و میخک

همانطور که می دانید سیر خاصیت آنتی باکتریال داشته و دهان را پاکسازی می کند. این موضوع در رابطه با دندان نیز صدق می کند. این کار از کاربردی ترین روش های درمان خانگی درد دندان عقل می باشد.

علاوه بر اینکه سیر نقش ضد عفونی کننده دارد، یک مسکن قوی برای تسکین دندان به خصوص دندان عقل می باشد.

برای تاثیر گذاری بیشتر سیر بر دندان، نصف یک حبه سیر را با میخک ترکیب کرده و روی نقطه دردناک قرار دهید. بهتر است با چشم پوشی از میزان درد کمی آن را روی دندان عقل له کنید.

حتی میخک را به تنهایی می توانید در نزدیکی دندان عقل قرار داده و برای 10 دقیقه بمکید.

پیاز تسکین دهنده درد دندان عقل

پیاز نیز مانند سیر دارای خاصین آنتی باکتریال داشته تسکین دهنده درد دندان می باشد. جویدن پیاز خام به مدت چند دقیقه باعث می شود آب آن به نقطه دردناک برسد. در نهایت مقداری از درد شما کاسته می شود.

تسکین درد دندان با پیاز

درمان درد دندان عقل با پیاز

نتیجه گیری

از متداول ترین روش های تسکین درد دندان عقل در خانه استفاده از مواردی است که در تمام خانه ها یافت می شود. البته توجه شود منظور از درمان، برطرف کردن علائم و درد برای مدتی می باشد.

سوالات متداول روش های درمان خانگی درد دندان عقل

1ماساژ لثه اطراف دندان عقل خطرناک است؟
خیر، بلکه موجب تسکین درد در آن ناحیه می شود. چرا که گردش خون افزایش می یابد.
2اگر دندان عقل به صورت مستقیم، استاندارد و بدون درد رشد کرده باشد، نکشیدن آن لزومی دارد؟
ممکن است در اثر وجود آن در طولانی مدت به دلیل فشرده سازی دیگر دندان ها نظم آنها را به هم بریزد.
3پس از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟ جراحی آن دردناک می باشد؟
روز اول لخته های خون شکل می گیرند. در روز دوم و سوم شاهد کاهش التهاب دندان خواهید بود. پس از یک هفته بخیه ها توسط دندانپزشک کشیده می شوند. تا روز دهم درد فک کاملا برطرف می شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =