logo aryam

روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت

روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت

برای جایگزین کردن دندان از دست رفته کاشت ایمپلنت بهترین روش می باشد؛ ولی کاشت ایمپلنت هم مانند سایر روش ها مراحلی دارد که باید انجام شود که کمی ممکن است زمان بر باشد. برای حفظ ایمپلنت کاشته شده و جلوگیری از شکست آن و یا هر مشکل دیگری بهتر است که تا زمان جوش خوردن ایمپلنت نکاتی را که متخصص ایمپلنت توصیه می کند، رعایت کنید و آن ها را به خوبی انجام دهید. عفونت ایمپلنت از مواردی است که پس از کاشت ممکن است برای برخی افراد رخ دهد که چنانچه به موقع درمان نشود عوارضی را در پی خواهد داشت. بهتر است پس از کاشت و پروسه جراحی، از روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت آگاهی کامل داشته باشید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود. ما در این مفاله توضیحاتی را در مورد روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت بیان کرده ایم و امیدواریم با رعایت آن ها از بروز هرگونه عفونتی جلوگیری به عمل آید.

ایمپلنت عفونی شده

عفونت ایمپلنت

روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت

دندانپزشک متخصص ایمپلنت پس از جراحی روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان را ذکر کرده و توصیه می کند که حتما آن را انجام دهید؛ در زیر به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • حفظ رژیم غذایی تا مدتی پس از جراحی
  • مراجعه منظم به دندان پزشک
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و دهان شویه های مخصوص

باکتری ها عامل ایجاد عفونت هستند و احتمال ایجاد عفونت بر روی دندان ایمپلنت شده دو هفته پس از کاشت ایمپلنت در زیر لثه وجود دارد. ممکن است باکتری ها در هنگام جراحی نیز در لثه قرار گیرند، به همین دلیل باید هنگام جراحی، دندان پزشک از وسایلی که کاملا استریل شده هستند، استفاده کند ولی در هر صورت دهان انسان سرشار از باکتری است و با رعایت همه نکات بهداشتی باز هم ممکن است که باکتری به محل جراحی وارد شود.

علائم عفونت ایمپلنت

بهتر است که با علائم عفونت ایمپلنت آشنا شوید تا در صورت مشاهده هرکدام از آن ها اقدامات لازم جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت عفونت انجام شود:

  • قرمز شدن لثه
  • التهاب و تورم اطراف لثه
  • درد
  • خونریزی های مدام
  • بوی بد دهان
  • تب (تب خفیف پس از ایمپلنت طبیعی است ولی در صورت ادامه دار شدن، نشانه عفونت دارد و باید به دندانپزشک مراجعه شود.)
  • شل شدن ایمپلنت و نمایان شدن پیچ آن در دهان
  • احساس طعم بد در دهان
نشانه های عدم موفقیت ایمپلنت

علائم عفونت ایمپلنت

هرکدام از این علائم ممکن است در روز اول رخ دهد و پس از چند روز بهبود یابد؛ در صورت شدید شدن هرکدام از آن ها بهتر است که سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه، افدامات لازم جهت درمان را انجام دهد.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

چنانچه باکتری به اطرف ایمپلنت نفوذ نماید، عفونت رخ می دهد و باید هرچه سریع تر درمان شود ولی چنانچه عفونت به استخوان فک نفوذ کند و استخوان فک نیز عفونی شود، احتمال شکست ایمپلنت وجود دارد؛ بنابراین پس از مشاهده هرگونه علائم به فوق تخصص ایمپلنت مراجعه کرده تا اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهد. پس از مراجعه به دندان پزشک، مطابق با میزان پیشروی عفونت، درمان های لازم انجام می شود.

اگر عفونت سطحی باشد و بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد شده باشد، دندانپزشک آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند و برای از بین بردن عفونت استفاده از دهانشویه ضدباکتری و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. در موارد شدیدتر ممکن است بافت های اطراف ایمپلنت به طور کامل پاکسازی شوند و حتی ایمپلنت نیز تعویض شود.

اگر عفونت پس از قرار دادن تاج دندان ایجاد شود، دندان پزشک اطراف ایمپلنت را تمیز می کند و برای بهبودی آنتی بوتیک هایی را تجویز می کند. در موارد خیلی شدیدتر اگر عفونت به استخوان هم رسیده باشد، احتمال تعویض ایمپلنت نیز وجود دارد.

پس از برداشتن ایمپلنت باید محل کاشت به طور کامل عاری از هرگونه عفونت شود و عفونت ها به طور کامل از بین روند؛ پس از آن می توان ایمپلنت دیگری را جایگزین ایمپلنت قبل در داخل استخوان فک قرار داد.

در برخی موارد دندانپزشک، لثه اطراف ایمپلنت را باز می کند و از طریق پیوند استخوان با مقداری پودر استخوان اطراف ایمپلنت را می پوشاند و لثه را سرجای خود قرار می دهد، اگر روکش دندان خوب باشد پس از بهبودی عفونت همان روکش را قرار می دهد در غیر صورت روکش تعویض می شود.

درمان عفونت ایمپلنت توسط دندانپزشک

درمان عفونت ایمپلنت

مهارت و تجربه دندانپزشک در درمان عفونت ایمپلنت و جراحی های آن بسیار اهمیت دارد و انجام آن نیاز به متخصص حرفه ای دارد. حتما از فوق تخصص ایمپلنت خود در رابطه با روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت سوال کنید.

بیماری پری ایمپلنتاتیس

بیماری پری ایمپلنتاتیس در صورت بروز عفونت به بافت های نرم اطراف محل جراحی، ایجاد می شود. پس از ملتهب شدن بافت های نرم، بافت سخت که همان استخوان اطراف ایمپلنت می باشد، نیز درگیر عفونت می شود که منجر به تحلیل استخوان خواهد شد و شکست ایمپلنت را در پی دارد.

عوامل افزایش احتمال عفونت ایمپلنت دندان

برخی عوامل در افزایش احتمال عفونت ایمپلنت موثر هستند، سعی کنید با توجه به آن ها احتمال بروز عفونت را به حداقل برسانید. یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد عفونت سیگار کشیدن است، بهتر است که پس از کاشت ایمپلنت دو هفته الی یک ماه کشیدن سیگار ار کنار بگذارید، همچنین دیابت، پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی بدن ممکن است سبب شوند تا احتمال ابتلا به عفونت در فرذ افزایش یابد. با رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی ایمپلنت و پیگیری روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان می توانید ریسک ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

مقداری باکتری همیشه در دهان وجود دارد و ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند، با رعایت بهداشت دهان و دندان و مواردی که در مورد روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان گفته شد می توانید ار بروز هرگونه بیماری و عفونتی جلوگیری به عمل آورید.

سوالات متداول روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت

1به چه علت عفونت پس از کاشت ایمپلنت رخ می دهد؟
باکتری های موجود در داخل دهان و خارج آن به داخل حفره ایجاد شده جهت کاشت ایمپلنت نفوذ می کنند و منجبر به عفونت می شوند.
2عفونت ایجاد شده پس از ایمپلنت چه عوارضی دارد؟
عفونت چنانچه درمان نشود، باعث تحلیل رفتن استخوان و شل شدن پایه های ایمپلنت می شود.
3آیا درمان عفونت لثه با استفاده از لیزر امکان پذیر است؟
بله، برخی از لیزرها می توانند عفونت بافت های نرم و سخت لثه را درمان کنند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + نوزده =