logo aryam

راه های بهبود بهداشت دهان و دندان

بهبود بهداشت دهان و دندان

راه های بهبود بهداشت دهان و دندان

احتمالاً بارها شنیده اید که یک برنامه بهداشتی روزانه باید شامل دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن در روز باشد. اگرچه این یک حالت خوب است، اما مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ممکن است برای حفظ سلامت دهان و دندان شما در بهترین شکل ممکن کافی نباشد. در این مقاله، به بررسی راه های بهبود بهداشت دهان و دندان می پردازیم تا بتوانید دندان‌های خود را سالم نگه دارید.

راه های ارتقای بهداشت دهان و دندان

از راه هایی که می توان برای بهبود بهداشت دهان و دندان استفاده کرد می توان اشاره کرد به:

استفاده از مسواک برقی برای افزایش بهداشت دهان

استفاده از مسواک برقی برای افزایش بهداشت دهان

استفاده از مسواک برقی برای افزایش بهداشت دهان

مسواک برقی اغلب موثرتر از مسواک های سنتی در صورت استفاده صحیح در نظر گرفته می شود. با استفاده از یک مسواک برقی، کاربران مجبور نیستند به جلو و عقب مسواک بزنند، بلکه فقط مسواک را از طریق ربع دهان هدایت می کنند و ارتعاشات کوچک تمیز کردن را انجام می دهند. به خصوص اگر تمایل دارید که پلاک و کلسیم بیشتری را در دهان خود مشاهده کنید، مسواک برقی می تواند در از بین بردن روزانه این ذرات موثرتر باشد.

بسیاری از مسواک های برقی دارای یک تایمر 2 دقیقه ای داخلی هستند که به شما کمک می کند تا پاسخگو باشید! مهم است که توجه داشته باشید که مسواک زدن بیش از حد شدید می تواند به لثه های شما آسیب برساند. هنگام مسواک زدن مراقب باشید که همیشه از زاویه 45 درجه به سمت خط لثه استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید تا به لثه های خود آسیب نرسانید و مینای دندان را از بین نبرید.

اهمیت استفاده درست از نخ دندان

استفاده از نخ دندان یک بار در روز برای سلامت دهان و دندان شما بسیار مهم است و از مهم ترین راه های بهبود بهداشت دهان و دندان به شمار می رود. مسواک تنها می تواند به 60 درصد از سطوح دندان شما برسد و نخ دندان تنها راه برای از بین بردن پلاک و جرم از 40 درصد دیگر است. با این حال، نخ دندان کشیدن تنها زمانی برای سلامت دهان و دندان شما مفید است که به درستی انجام شود.

با استفاده نکردن از حالت C شکل در هنگام نخ دندان کشیدن و رسیدن به اندازه کافی زیر لثه، نخ دندان پلاک پنهان شده در بین دندان ها و زیر لثه را از بین می برد. لازم به ذکر است که باید نخ دندان را با فشار متعادل بکشید، چرا که کسانی که خیلی شدید از نخ دندان استفاده می کنند، خطر آسیب به لثه های خود را دارند و در نتیجه مشکلات بیشتری برای سلامت دهان و دندان به وجود می آید.

نخ دندان کشیدن از راه های بهبود بهداشت دهان و دندان

کشیدن نخ دندان برای بهبود بهداشت دهان و دندان

لزوم شستن دهان پس از نخ دندان کشیدن

توصیه می شود که بیماران قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنند تا بتوانند جرم های بیرون آمده در حین نخ دندان کشیدن را از بین ببرند، اما مسئله مهم تر این است که مطمئن شوید که در طول روز از نخ دندان استفاده می کنید. اگر بعد از مسواک زدن یا در زمان دیگر در طول روز از نخ دندان استفاده می کنید، لازم است که برای بهبود سلامت دهان حتماً بعد از آن با آب بشویید تا دهان خود را از باکتری ها و جرم هایی که به واسطه نخ دندان کنده شده اند بشویید.

اهمیت همراه داشتن مسواک

شما هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است لازم باشد آن سفیدهای مرواریدی را مسواک بزنید! اگر ناهار می خورید که باعث می شود ذرات غذا در دندان هایتان گیر کند یا می دانید که باید در کل مسواک زدن دندان هایتان را بهتر انجام دهید، از این رو یکی از راه های بهبود بهداشت دهان و دندان این است که برای مواقع اضطراری یک مسواک اضافی در اطراف نگه دارید. حتما آن را در مکانی امن و با روکشی روی آن نگه دارید تا از تجمع گرد و غبار و ذرات روی مسواک خود جلوگیری کنید.

استفاده از دهانشویه برای بهبود بهداشت دهان و دندان

استفاده از دهانشویه برای تقویت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن زبان از راه های تقویت بهداشت دهان و دندان

زبان دارای میلیون ها باکتری است که روی آن زندگی می کنند و می توانند در ایجاد بوی بد دهان و ایجاد پلاک در دهان نقش داشته باشند. هنگام مسواک زدن، حتماً زبان خود را نیز به آرامی مسواک بزنید تا باکتری ها از بین بروند. همچنین می توانید یک دهانشویه به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا نفس خود را تازه کرده و باکتری ها را از بین ببرد. مطمئن شوید که از یک دهانشویه حاوی فلوراید برای تقویت دندان ها و محافظت کلی از دهان خود استفاده کنید.

مسواک زدن زبان

نحوه مسواک زدن زبان

سخن پایانی

این نکات به شما کمک می کند تا سلامت و بهداشت دهان و دندان خود را بالاتر ببرید و به طور کلی دهان خود را سالم تر نگه دارید. به عنوان راه های بهبود بهداشت دهان و دندان و برای افزایش و ارتقای سطح بهداشت دهان لازم است تا نوبت های مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و چکاپ دندانپزشکی را به طور منظم انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول 5 راه بهبود بهداشت دهان و دندان

5/5 - (2 امتیاز)
1برای خون آمدن لثه بعد از نخ دندان کشیدن چه کنیم؟
بهتر است ملایم تر نخ دندان بکشید و اگر چند نوبت این مسئله تکرار شدن لازم است تا با دندانپزشک متخصص در میان بگذارید.
2آیا به جای مسواک برقی می توان از مسواک معمولی استفاده کرد؟
بله البته، مهم تمیز شدن دندان های شما برای حفظ و بهبود بهداشت دهان و دندان شما است.
3مسواک زدن زبان باید به چه صورت باشد؟
باید به صورتی باشد که منجر به ناخوشایند شدن نشده و بتوانید به راحتی مسواک را بر روی سطح زبان بکشید. از این رو لازم است تا به آرامی این کار را انجام دهید.

2 دیدگاه ها

  1. رهام گفت:

    دهانشویه چقدر موثره؟

    • fateme mohamadi گفت:

      سلام دوست عزیز اگر با اصول بهداشت دهان دندان استفاده بشه قطعا تاثیر گذاره در سلامت دندان ها و داخل دهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =