logo aryam

دندان عقل نیمه نهفته چیست و چه عوارضی دارد؟

دندان عقل نیمه نهفته چیست و چه عوارضی دارد

دندان عقل نیمه نهفته چه عوارضی دارد؟

دندان عقل نیمه نهفته می تواند باعث درد و ناراحتی شود و باید به سرعت درمان شود و می تواند به مشکلات سلامت دهان و دندان از جمله عفونت، پوسیدگی دندان، بیماری لثه، پلاک و آسیب به دندان های اطراف منجر شود. در صورت عدم درمان این دندان ها، می تواند مشکلات طولانی مدت دهان و دندان ایجاد کند. در این مقاله به بررسی بیشتر دندان عقل نیمه نهفته چیست و چه عوارضی دارد می پردازیم.

دندان عقل نیمه نهفته چیست؟

به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است با زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که به این شکل رشد می کنند به عنوان دندان عقل نیمه نهفته شناخته می شوند. این دندان به طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک شما گیر می کند و چون فضای کافی برای روییدن ندارد کامل بیرون نمی آید اما می‌توانند باعث درد، تورم و ناراحتی عمومی در دهان شوند.

انواع دندان عقل نیمه نهفته

چهار نوع دندان عقل نیمه نهفته وجود دارد که هر کدام با موقعیت دندان شما مطابقت دارد. این شامل:

فلج مزیال

رایج ترین نوع نهفتگی دندان عقل نهفتگی مزیال نام دارد و زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل شما به سمت دهان شما منحنی می شود. این نوع رویش همیشه مشکل ساز نیست و دندانپزشک شما به دقت تاثیر دندان را بر روی دندان های اطراف و همچنین لثه های شما بررسی می کند.

جلوه های عمودی

دندان عقل نیمه نهفته عمودی زمانی اتفاق می‌افتد که دندان عقل شما در موقعیت مناسبی برای رویش باشد، اما زیر خط لثه گیر کرده باشد. این نوع نهفتگی از جمله مواردی است که به ندرت منجر به کشیدن دندان می شود زیرا دندان در موقعیت صحیح قرار دارد و معمولاً مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. تنها مشکلی که یک سوراخ عمودی می تواند ایجاد کند، شلوغی بیش از حد یا فشار بیش از حد به ریشه دندان مجاور است.

اثرات افقی

دندان عقل نیمه نهفته افقی یکی از عجیب ترین موارد است زیرا دندان عقل شما کاملاً به پهلو و زیر خط لثه چسبیده است. این نوع برخورد اغلب دردناک ترین است و می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. چون دندان عقل به پهلو خوابیده، به جای بلند شدن و بیرون آمدن از لثه، به سمت دندان کناری حرکت می کند. بیرون زدگی افقی دندان عقل یکی از مواردی است که برای کاهش درد و جلوگیری از مشکلات بعدی باید برداشته شود.

کاسپ های دیستال

نهفتگی دیستال نادرترین نهفتگی دندان عقل است و برعکس نهفتگی مزیال است، جایی که دندان به جای جلو، به سمت پشت دهان است. هر دو فرورفتگی داخلی و دیستال گاهی اوقات فرورفتگی های زاویه ای نامیده می شوند. اگرچه کمتر رایج است، اما کاسپ های دیستال دارای ویژگی های مشابه با کاسپ های داخلی هستند و ممکن است به طور کامل یا جزئی تحت تأثیر قرار گیرند. کشیدن دندان به زاویه دندان و اندازه حفره بستگی دارد.

عوارض دندان عقل نیمه نهفته چیست؟

دندان عقل نیمه نهفته

عوارض دندان عقل نیمه نهفته

اگر دندان عقل نیمه نهفته شما درد نمی کند، معمولا نیازی به برداشتن آن نیست. این به این دلیل است که انجام این کار هیچ مزیت ثابت شده ای ندارد و خطر عوارض را به همراه دارد.
دندان عقل نیمه نهفته می تواند حفره ای بین دندان و لثه ایجاد کند که منجر به خطر بالای گیر کردن غذا در داخل آن می شود. همچنین تمیز کردن آن سخت تر است و خطر ابتلا به بیماری لثه و بیماری پریودنتال (از بین رفتن لثه و استخوان) را افزایش می دهد.
همچنین می تواند به دندان های مجاور فشار بیاورد و به آنها آسیب برساند و باعث پوسیدگی شود.
دندان عقل نیمه نهفته همچنین می تواند باعث مشکلاتی مانند پریکرونیت، عفونت و تشکیل کیست در استخوان شود. پریکورونیت التهاب بافت لثه اطراف دندان است. این می تواند ناشی از عفونت باشد و ممکن است درد شدیدی را تجربه کنید.
برای کسانی که علاقه مند به درمان ارتودنسی (بریس) هستند، دندان عقل نیمه نهفته شما ممکن است از حرکت دندان های دیگر شما جلوگیری کند. ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل باشد تا جایی برای این درمان ایجاد شود.
به طور کلی دندان نهفته می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • پوسیدگی دندان (پوسیدگی دندان)
  • بیماری لثه (که ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود)
  • پریکورونیت – یعنی پلاک دندان سبب عفونت و خرابی بافت نرم اطراف دندان شود.
  • سلولیت – عفونت باکتریایی گونه، زبان یا گلو
  • آبسه – تجمع چرک در دندان عقل یا بافت اطراف آن به دلیل عفونت باکتریایی
  • کیست و رشد خوش خیم – به ندرت پیش می آید که کیست (تورم پر از مایع) در دندان عقلی که لثه را بریده است ایجاد شود.

علائم دندان عقل نیمه نهفته

اگر در گوشه های پشت دهان خود احساس درد می کنید، به احتمال زیاد به دلیل وجود دندان عقل نیمه نهفته است. در زیر برخی از علائم و نشانه های رایجی که ممکن است برای دندان عقل نیمه نهفته تجربه کنید آورده شده است:

  • لثه های قرمز، حساس یا متورم
  • مشکل در باز کردن دهان
  • طعم ناخوشایند در دهان شما
  • بوی بد دهان
  • تورم یا درد در ناحیه فک
  • سردرد
  • مشکل در بلع یا غذا خوردن

علائم ممکن است به صورت نبض متناوب در طی روزها یا هفته ها ظاهر شوند و از بین بروند.

جراحی دندان های عقل نیمه نهفته

جراحی دندان عقل نیمه نهفته چگونه است؟

درمان و جراحی دندان عقل نیمه نهفته چگونه است؟

کشیدن دندان عقل نیمه نهفته معمولا زمانی توصیه می شود که سایر درمان ها مانند استفاده از آنتی بیوتیک ها با شکست مواجه شده باشند.
دندانپزشک شما ممکن است دندان عقل شما را بکشد یا ممکن است شما را برای درمان بیمارستان به یک جراح متخصص ارجاع دهد. در مورد انواع دندان های نهفته معمولا به جای کشیدن دندان عقل جراحی دندان عقل انجام می شود زیرا دندان گیر کرده و نیاز به جراحی دارد.
قبل از انجام عمل، معمولاً این روش برای شما توضیح داده می شود و ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید.
معمولاً یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان تزریق می شود. درست قبل از کشیدن دندان احساس فشار خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره را باز کند.
گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه لازم است و ممکن است قبل از کشیدن دندان به قطعات کوچکتر بریده شود. کشیدن دندان عقل از چند دقیقه تا 20 دقیقه یا حتی گاهی بیشتر طول می کشد. پس از کشیدن دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان خود داشته باشید. گاهی اوقات کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این معمولاً در 3 روز اول بدتر است، اما می تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

سخن پایانی

اینکه دندان عقل نیمه نهفته باید کشیده شود یا نه بستگی به میزان آسیب دندان عقل دارد. دندانپزشک شما می تواند بهترین روش را به شما بگوید. اگر دندان های آسیب دیده اغلب باعث عفونت، درد یا آسیب دندان می شوند، بهترین گزینه برداشتن آنها است. علاوه بر این، گاهی اوقات دندانپزشک شما ممکن است برداشتن دندان عقل نیمه نهفته سالم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه را توصیه کند. آنها این کار را برای جلوگیری از این مشکلات سلامت دهان انجام می دهند. دندانپزشک یا جراح دهان همچنین خطرات و مزایای برداشتن جراحی را در مقابل حفظ دندان سنجیده و نظر حرفه ای خود را در اختیار شما قرار می دهد تا انتخاب کنید.

سوالات متداول دندان عقل نیمه نهفته چیست و چه عوارضی دارد؟

  1. چرا دندان عقل نیمه نهفته را با تشخیص دکتر باید کشید؟
    زیرا ممکن است عفونت کند یا سبب به هم ریختن ترتیب و زیبایی دندان های دیگر شود.
  2. دندان عقل نیمه نهفته چگونه درمان می شود؟
    در بیشتر موارد بهترین درمان برای دندان عقل کشیدن آن است. بسته به شدت علائم و تاثیر روی دندان های دیگر در دهان، دندانپزشک گزینه های شما را بررسی می کند. بسیاری از دندانپزشکان اغلب جراحی دهان را برای برداشتن دندان عقل شما قبل از ایجاد مشکلات بیشتر توصیه می کنند، به خصوص زمانی که نهفته می شوند.
  3. آیا کشیدن دندان عقل نیمه نهفته درست است؟
    اگر دندان عقلی دارید که مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، معمولاً احتیاجی به کشیدن نیست اما اگر علائم، به خصوص درد، عفونت یا سردرد معمولی دندان عقل شروع به بروز کرد، کشیدن دندان اغلب بهترین راه حل است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 20 =