logo aryam

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

خوابیدن با دندان مصنوعی

نخوابیدن با دندان مصنوعی

دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

از دست دادن دندان می تواند اثرات منفی هم در روحیه و هم در سلامت جسمی افراد بگذارد، یکی از راهکارهای برطرف کردن این مشکل استفاده از دندان مصنوعی می باشد که امروزه بسیاری از افراد از این روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود استفاده می کنند؛ ولی استفاده از هر روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته نیاز به مراقبت های خاص خود دارد، دندان مصنوعی نیز به همین صورت می باشد و لازم است که مراقبت های لازم از آن ها انجام گیرد. ممکن است که بسیاری از افراد با دندان مصنوعی خود بخوابند و از عوارض احتمالی آن اطلاعی نداشه باشند. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی و مراقبت هایی لازم از دندان مصنوعی را بیان کنیم تا با مطالعه آن ها اطلاعات کافی را در این مورد کسب نمایید و از انجام برخی کارها که ممکن است عواقبی را در پی داشته باشد، خودداری کنید.

به جهت کاشت دندان مصنوعی و دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت ها و پروسه کاشت، با بهترین متخصص ایمپلنت تماس بگیرید.

عوارض استفاده از دندان مصنوعی

از مهم ترین عوارض استفاده از دندان مصنوعی میتوان به این مورد اشاره کرد که استفاده طولانی مدت از دندان مصنوعی باعث ایجاد فشار زیاد بر روی استخوان زیر دندان شده و به مرور باعث تحلیل رفتن استخوان فک می شود. مقاله دندان مصنوعی جزئی و بریج دندان را هم مطالعه بفرمایید.

عوارض دندان مصنوعی

عوارض استفاده از دندان مصنوعی

متاسفانه بسیاری از افراد آگاهی های لازم در استفاده از دندان مصنوعی را ندارند و از آن ها در تمام مدت طول روز و حتی برای خواب نیز استفاده می کنند که می تواند مشکلاتی را برایشان ایجاد کند، مانند:

دندان مصنوعی و تحلیل رفتن استخوان فک

از جمله دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی می توان به این موضوع اشاره کرد که تیغه استخوان وظیفه حمایت از دندان را برعهده دارد، در صورت از دست دادن دندان و استفاده طولانی مدت از دندان مصنوعی فشار زیادی از طریق بافت های لثه به تیغه استخوان منتقل می شود و باعث تحلیل رفتن لبه استخوان و تیغه آن شده و در نهایت دندان مصنوعی که حمایت خود را از استخوان فک دریافت می کرد، از دست می دهد و لق می شود.

خارج شدن دندان مصنوعی از دهان

زمانی که استخوان فک تحلیل می رود و حمایت خود را از دندان مصنوعی از دست می دهد، سبب می شود تا زمان مصرف مواد غذایی، دندان مصنوعی از دهان خارج شود.

تاثیر منفی دندان مصنوعی در زیبایی چهره

از دست دادن تراکم لثه در زیبایی هم تاثیر خواهد داشت و باعث می شود که چهره مسن تر به نظر بیاید.

دندان مصنوعی و مشکلات تنفسی

استفاده از دندان مصنوعی در شب ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب ریه و مشکلات تنفسی شود که برای افراد مسن بسیار خطرناک می باشد. شاید تا حالا تصور میکردید که تنها هوای آلوده یا دود سیگار ممکن است که سلامت ریه ها را به خطر بیاندازد ولی بهتر است بدانید که خوابیدن با دندان مصنوعی نیز به همان اندازه به سلامت ریه ها آسیب میزند و ممکن است باعث بیماری ذات الریه شود. خوابیدن با دندان مصنوعی باعث التهاب ریه شده و محققان کشف کرده اند که خطر ابتلا به بیماری ذات الریه در بین سالمندان و افرادی که دندان مصنوعی خود را شب ها از دهان خود خارج نمی کردند، دوبرابر سایر افراد است.

ذات الریه نوعی بیماری عفونت ریوی است که عامل ایجاد آن باکتری ها و ویروس ها می باشد، اگر عفونت خیلی شدید شود ممکن است که در نهایت منجبر به مرگ فرد شود.

دندان مصنوعی و عفونت و التهاب لثه

استفاده از دندان مصنوعی در شب باعث تجمع پلاک بر روی دندان ها می شود و التهاب لثه را در پی دارد که در صورت عدم درمان، این عفونت به سایر قسمت های بدن منتقل می شود. نگه داشتن دندان مصنوعی هنگام خواب باعث رشد قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس شده که این نوع قارچ می تواند عامل ایجاد برفک دهان در انسان باشد.

خارج کردن دندان مصنوعی از دهان

خارج کردن دندان مصنوعی قبل از خواب باعث می شود که لثه و بافت های آن در در طول شب ترمیم یابند و از مشکلات تنفسی و تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری شود. همچنین از بروز عفونت نیز جلوگیری به عمل می آورد. بدین صورت که بزاق دهان که یک ضدعفونی کننده طبیعی می باشد پس از خارج کردن دندان مصنوعی در هنگام خواب مانند لایه ای محافظ لثه ها را می پوشاند و از ورود باکتری های مضر جلوگیری می کند.

خارجکردن دندان مصنوعی و قرار دادن آن در محلول

خارج کردن دندان مصنوعی

مراقبت از دندان مصنوعی

بهتر است که مراقبت های لازم از دندان مصنوعی را انجام دهید و بهداشت را رعایت کنید، تا هم سلامت دهان و دندان حفظ شود و هم عمر استفاده از دندان مصنوعی افزایش یابد. از جمله راهکار های مراقبت از دندان مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر است که قبل از قرار دادن دندان مصنوعی داخل دهان آن را بشویید.
  • لازم است که لثه ها و زبان خود را هر روز مسواک بزنید و تمیز بشویید.
  • دندان مصنوعی خود را در داخل محلول برپایه آلکالین پراکسیداز نگهداری کنید.
  • پس از غذاخوردن لازم است که دندان مصنوعی از دهان خارج شده وشسته شود.
  • حداقل یک بار در روز دندان مصنوعی خود را با مسواک نرم یا مسواک دنچر و یا تمیز کننده های دنچر بشویید.(بهتر است که از خمیر دندان استفاده نشود زیرا ساینده می باشد)
دندان های مصنوعی قرار داده شده در لیوان پر از محلول

مراقبت از دندان مصنوعی

دقت کنید بهتر است که آب مورد استفاده برای تمیز کردن دندان مصنوعی گرم باشد، آب نباید داغ باشد، چرا که آب داغ به سطح دندان آسیب می رساند و باعث تغییر شکل دندان مصنوعی می شود و بهتر است که سطح آب بالاتر از دندان مصنوعی قرار گیرد.

استفاده از دندان مصنوعی مزایای زیادی دارد، چنانچه دندان خود را از دست داده باشید دندان مصنوعی می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته باشد و می توانید عملکرد طبیعی دندان های خود را با استفاده از دندان مصنوعی حفظ کنید ولی نگهداری از آن شرایطی دارد که بهتر است آن ها را رعایت کنید، یکی از مهم ترین آن ها نخوابیدن با دندان مصنوعی می باشد که عواقبی را در پی دارد که در مورد آن ها توضیح دادیم. خارج کردن دندان مصنوعی باعث استراحت آرواره های فک می شود و نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد.

سوالات متداول دلایل نخوابیدن با دندان مصنوعی

1آیا خارج نکردن دندان مصنوعی ممکن است باعث ایجاد بیماری های دهان و دندان شود؟
بله، احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان درافرادی که با دندان مصنوعی میخوابند، 2 برابر بیشتر است. 
2آیا خارج نکردن دندان مصنوعی ممکن است سبب پیری زودرس شود؟
بله، به دلیل تحلیل رفتن استخوان فک عضلات گونه و لب تحت تاثیر قرار گرفته و دچار پیری زودرس می شود.
3آیا استفاده دائمی از دندان مصنوعی در جریان طبیعی بزاق دهان تاثیر دارد؟
استفاده دائمی از دندان مصنوعی باعث کاهش بزاق دهان شده و سبب التهاب بافت زیر پروتز می شود.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =